ارائه نخستین پیش نویس لایحه برای توقف کمک آمریکا به مصر

یک نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا پنجشنبه با پیشنهاد لایحه ای، توقف کمک یک و نیم میلیارد دلاری سالیانه امریکا را به دولت مصر خواستار شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نخستین پیش نویس لایحه در این زمینه از زمان کودتای نظامی هفته گذشته بر ضد دولت مصر به حساب می آید.

شماری از سناتورهای امریکایی نیز با توجه به این قانون امریکا که کمک های خارجی را به یک کشور پس از کودتا ، ممنوع کرده است، تعلیق کمک های نظامی و مالی امریکا را به مصر خواستار شده اند. اما دولت اوباما بر این مسئله تأکید می ورزد که این کمک های مالی برای منافع امنیت ملی امریکا حیاتی است. امریکا پنجشنبه درپی درخواست سناتور «راند پاول» Rand Paul مبنی بر پایان دادن به بیش از سه دهه پشتیبانی امریکا از مصر، بر موضع کمک رسانی خود به این کشور تأکید ورزید.

پاول در سخنانی اظهار داشت :‌ سرنگونی دولت مصر یک کودتا قلمداد می شود و قانون در این باره صریح و روشن است که زمانی که در یک کشور کودتایی صورت می گیرد ، کمک های خارجی به آن کشور بایستی متوقف شود.
 
وی از باراک اوباما رئیس جمهور به علت خودداری از کاربرد لفظ کودتا درباره تغییر دولت در مصر و ادامه ارسال کمک ها به این کشور، انتقاد کرد.

سناتور پاول گفت: رئیس جمهور به صراحت می گوید که من حاکمیت این قانون را نادیده می گیرم.

بعید به نظر می رسد این لایحه تصویب شود. با وجود انتقاد برخی از نمایندگان مجلس از ارتش مصر ، بسیاری معتقدند دولت محمد مرسی رئیس جمهور که زیر نظر حزب اخوان المسلمین قرار داشت ، مصر را در مسیری به شدت غیر دمکراتیک قرار می داد.

دولت امریکا امیدوار است یک دولت غیرنظامی در ماههای آینده در مصر قدرت را بدست گیرد.

"جی کارنی" دبیر مطبوعاتی کاخ سفید پنجشنبه خطاب به خبرنگاران گفت: هرچند ما نگران حوادثی هستیم که به برکناری رئیس جمهور مرسی از قدرت انجامیده است، اما واقعیت این است که میلیونها نفر از مصری ها آن چه را که در این کشور اتفاق افتاده است کودتا تلقی نمی کنند.
 
وی افزود مصری ها با حضور پر تعداد خود در تظاهرات ، اعلام کردند که باید در دولت این کشور تغییراتی به وجود آید.


برچسب ها: آمریکا ، مصر ، کمک ، لایحه ، راند پاول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار