پنهان و پويا به روايت ژوليت ولفلينگ، تدوينگر

من براي تدوين، دوره دانشگاهي نگذراندم و کارم را در ابتدا به عنوان دستيار تدوين گر شروع کردم، بعد به تدريج با تدوين صدا شروع کردم و در نهايت به عنوان تدوين گر تصوير مشغول به کار شدم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛من براي تدوين، دوره دانشگاهي نگذراندم و کارم را در ابتدا به عنوان دستيار تدوين گر شروع کردم، بعد به تدريج با تدوين صدا شروع کردم و در نهايت به عنوان تدوين گر تصوير مشغول به کار شدم. تا به حال تدوين گر تصوير مشغول به کار شدم. تا به حال تدوين گر بيش از بيست فيلم بلند داستاني بوده ام و بيشترين همکاري ام با ژاک اوديار بوده است. پنج بار برنده جايزه سزار (اسکار فرانسوي) و چهار بار کانديد اين جايزه شده ام. آخرين بار براي تدوين زنگار و استخوان موفق به دريافت اين جايزه شدم. همين طور در سال 2008 براي لباس غواص و پروانه به عنوان کانديد دريافت اسکار بهترين تدوين انتخاب شدم.  
به نظر من تدوين گر خوب بايد ريتم و داستان را خوب بشناسد. در حقيقت تدوين فيلم نوعي دوباره نويسي کل فيلم است و.... تدوين گر براي رسيدن به موفقيت بايد متواضع و صبور باشد.  
تدوين گذشته را از همان ابتداي کار فيلمبرداري شروع کردم، به اين معني که صحنه ها را تا حد امکان براساس نظم راش هاي گرفته شده تدوين مي کردم، بدون اين که صحنه‌اي اهميت خاصي داشته باشد و بدانم جايگاهش در فيلم نامه کجاست. در پايان فيلم برداري، يک تدوين کلي و اوليه از فيلم وجود داشت و از اين لحظه به بعد بود که ما هر سکانس را به ترتيب زماني که در فيلم نامه وجود داشت تدوين کرديم.  
فيلم برداري و تدوين هم زمان حدود شانزده هفته طول کشيد. در واقع کار تدوين بدون حضور کارگردان آغاز شد. در طول اين مدت اخر هر هفته، فرهادي چند ساعتي را کنار من در اتاق تدوين مي گذراند تا نتيجه کار يک هفته را ببيند و کار يک دست شده باشد به اين ترتيب چند روز بعد از پايان فيلم برداري ما يک نسخه تدوين شده براساس ترتيب زماني فيلم نامه داشتيم. از اين زمان به بعد باقي تدوين و تمام جزييات مربوط به صحنه ها و کارهاي لازم با حضور فرهادي انجام شد.  
به نظرم بهترين کار تدوينگر، کمک به کارگردان براي تعريف بهتر داستان فيلم است. فرهادي مي دانست چه مي خواهد و فيلم نامه خيلي دقيق بود و اين کار را خيلي ساده مي کرد. در گذشته در جريان تدوين، بعضي از صحنه ها کوتاه يا حذف شد، اما بيشتر صحنه ها دست نخورده سر جايشان باقي ماندند و اين چيزي است که در خيلي از فيلم ها اتفاق نمي افتد. ريتم بعضي صحنه هاي بازيگران در طول فيلمبرداري، خيلي با ريتم تدوين نهايي کار تطبيق نمي کرد و ما ناچار شديم در طول تدوين، چند بار ريتم را سريع تر کنيم. به اين ترتيب من مي توانستم در انتخاب بعضي صحنه ها يا اين که کجا بايد قطع بخورد نقش داشته باشم. او مي خواست تدوين کار خيلي مشخص نباشد و من سعي کردم در کل کار به اين روش عمل کنم. کل کار هفت ماه طول کشيد؛ از زمان شروع کار تا تدوين نهايي و ميکس تصويرها./ص

منبع: ماهنامه صنعت سينما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار