هشدار "داووداغلو" نسبت به قدرت‌گیری "کردها" در شمال سوریه

وزیر خارجه "ترکیه" نسبت به کنترل یک شهر مرزی توسط کردهای مسلح و تهدیدهای ناشی از آن هشدار داد و تاکید کرد: "آنکارا" نسبت به این تهدیدها از خود واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "احمد داووداغلو" وزیر خارجه "ترکیه" به خبرنگاران گفت: "آنکارا" بی‌درنگ و از طریق موثرترین شیوه به هرگونه خطری که از داخل سوریه "ترکیه" را تهدید کند، واکنش نشان خواهد داد.
 
بر اساس این گزارش، اظهارات "داووداغلو" اشاره به تسلط حزب متحد دموکراتیک، شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان در شهر مرزی راس‌‌العین است.
 
این شهر در نزدیکی مرز "ترکیه" قرار دارد و شبه‌نظامیان کرد پس از 24 ساعت درگیری با گروه‌های سلفي از جمله نیروهای جبهه النصره توانستند تسلط کامل این شهر را به دست بگیرند.
 
تسلط شبه‌نظامیان حزب متحد دموکراتیک باعث افزایش نگرانی آنکارا از ظهور یک منطقه خودمختار کردستان در سوریه و تبدیل این منطقه به پایگاهی برای قدرت گیری حزب کارگران کردستان(پ‌ک‌ک) که برای خودمختاری درجنوب "ترکیه" می‌جنگند، شده است.
 
اين گزارش حاکي است؛ هواپیماهای نظامی "ترکیه" (جمعه) از پایگاه هوایی "دیاربکر" به پرواز در آمدند و بر فراز منطقه مرزی با سوریه بدون نقض حریم هوایی این کشور نظارت کردند.
 
ارتش "ترکیه" نیز اعلام کرد، تدابیر امنیتی در امتداد این منطقه مرزی با استقرار خودروهای زرهی تقویت کرده است.
 
اظهارات "داووداغلو" در حالی مطرح می‌شود که امروز، شبه‌نظامیان "پ‌ک‌ک" با انتشار بیانیه‌ای به دولت "ترکیه" هشدار دادند تا گام‌هایی عینی برای پیشبرد مذاکرات صلح برداشته و به سه دهه درگیری داخلی این کشور پایان دهد و یا اینکه مسؤولیت بن‌بست در این فرآیند را قبول کند.
 
دولت "ترکیه" از سال گذشته مذاکرات متعددی را با "عبدالله اوجالان" رهبر محبوس "پ‌ک‌ک"، برگزار کرده است تا به آتش‌بسی نهایی برای مناقشه بین دولت مرکزی و جدایی‌طلبان کرد دست یابد. اوجالان علی‌رغم اینکه 14 سال اخیر را در زندان گذرانده هنوز از نفوذ بسیاری در میان شبه‌نظامیان و نیز ملی‌گرایان کرد برخوردار است.
 
انتهای پیام/

منبع: تسنيم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار