سرمایه گذاران خارجی احتمالا از "ترکیه" خارج می‌شوند

علیرغم موفقیت دولت "ترکیه" در جذب 400 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی این سرمایه گذاران در حال خارج کردن تدریجی سرمایه‌های خوداز این کشور هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،  روزنامه "حریت" چاپ "ترکیه" با انتشار گزارشی درباره اقتصاد "ترکیه" و اینکه سرمایه‌گذاران خارجی شروع به خارج کردن سرمایه‌هایشان از "ترکیه" کرده‌اند درخصوص چگونگی بازسازی اقتصاد "ترکیه" که از مشکلات زیرساختی جدی رنج می‌برد ابراز نگرنی کرده است.

در این گزارش آمده است که "ترکیه" بین سال های 2003 تا 2012 موفق به جذب 400 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی شده است روندی که در سال 2013 رو به کاهش گذاشته است.






تحلیلگر حریت معتقد است خروج سرمایه‌های خارجی ، کاهش ارزش پول ملی "ترکیه" در روزهای اخیر باعث شده است که دولت "ترکیه" برخلاف میلش قصد افزایش میزان نرخ بهره بانکی را داشته باشد.

در این مطلب سرازیر کردن سرمایه‌های خارجی به "ترکیه" مهمترین اساس برنامه‌های اقتصادی حزب حاکم عدالت و توسعه در 10 سال گذشته معرفی شده است که با آغاز خروج سرمایه‌ها از "ترکیه" این حزب را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

علت خروج سرمایه‌های خارجی از "ترکیه" تصمیم آمریکا برای افزایش نرخ بهره بانکی اعلام شده که با هدف افزایش رشد اقتصادی آمریکا به 2 درصد در سال 2013 و 3 درصد در سال سال 2014 صورت می‌گیرد.

این اقدام آمریکا بسیاری از کشورها را که اقتصادشان رو به رشد بود را با مشکل مواجه خواهد کرد از جمله "ترکیه" .

این اقدام آمریکا موجب شده است تا ارزش پول "ترکیه" در برابر دلار آمریکا کاهش یابد بطوری که کسری حساب "ترکیه" در سال 2013 ماهانه 7.5 میلیارد دلار بوده است.



"برهان کاراچام" مدیر عامل سابق بانک "یاپی کردی" که دوران بازنشستگی‌اش را به کار کشاورزی می‌پردازد در این خصوص معتقد است :
احتمالش کم است که بتوانیم در ده سال آینده مثل ده سال گذشته زندگی کنیم.

 اگر آمریکا نرخ بهره را بالا ببرد همه ما تبعات آن را خواهیم دید و نمی‌دانیم این روند چقدر طول خواهد کشید و در چنین وضعیتی تنها راه حل منطقی افزایش زمان بازپرداخت وام‌ها است هرچند این کار موجب افزایش تورم و بالا و پائین رفتن نرخ ارز برای مدتی خواهد شد.


انتهاي پيام/

منبع:مهر
 

برچسب ها: ترکیه ، سرمایه ، خارج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار