عراقچی در نشست خبري:

انتقال پرونده هسته‌اي به وزارت امور خارجه در اختيار رئيس‌جمهور است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد انتقال پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه گفت: آنچه که در مدت اخير در این مورد اعلام شده، مبتنی بر حدس و گمان است و تا‌کنون هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است، البته رئیس جمهور اختیار دارد پیگیری این پرونده را به هر نهادی که صلاح می‌داند، منتقل کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "سید‌عباس عراقچی" سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری این هفته در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران پیرامون پیش شرط جدید "اخوان‌المسلمین" در ناآرامی‌های اخیر این کشور گفت: در خصوص مسئله مصر موضع ما همواره روشن بوده و بارها اعلام کردیم خواهان اتحاد ملی از طریق گفتگو میان جناح‌های مختلف سیاسی هستیم.

وی ادامه داد: امیدواریم با درایت رهبران هر دو طرف، این مسئله حل‌و‌فصل شود، گفتگو‌ها به نتیجه برسد و شاهد بازگشت آرامش به مصر باشیم، چرا که این کشور نقش مهمی در تحولات منطقه‌ای داشته و دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: وزیر امور خارجه کشورمان پیرامون ناآرامی‌های اخیر مصر با وزیر خارجه این کشور گفتگویی تلفنی داشت که در این گفتگو بر حفظ انسجام ملی تأکید شده و همچنین وی اعلام کرده است که ما می‌توانیم به همکاری و مشورت خود بخصوص در مورد سوریه و فلسطین ادامه دهیم.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران در خصوص آخرین خبرها از وضعیت دیپلمات ایرانی شده در یمن اظهار داشت: متأسفانه خبر جدیدی در خصوص وضعیت نور‌احمد نیکبخت نداریم.

* یمن مسئول حفظ جان دیپلمات ربوده شده ایرانی است


وی گفت: سفارت ما در تماس نزدیک با مقامات امنیتی این کشور است، در هر صورت ما دولت یمن را مسئول حفظ جان این دیپلمات می‌دانیم و امیدواریم شاهد آزادی سریعتر وی باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد روند بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران اظهار داشت: هیچ توافق جدیدی با آژانس انرژی اتمی در این خصوص صورت نگرفته است.

* همکاری فراتر از "ان. پی. تی" را نمی‌پذیریم

عراقچی ادامه داد: مذاکراتی که از قبل در چارچوبی جدید آغاز شده بود هنوز به نتیجه نرسیده و ما همچنان در قالب تعهدات و در چارچوب "ان. پی. تی" آماده هرگونه همکاری با آژانس هستیم که البته همکاری فراتر از آن را قبول نداریم.

وی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر نقش گروه‌های تروریستی همچون القاعده در ربوده شدن دیپلمات ایرانی در یمن تصریح کرد: هنوز اخباری مبنی بر دخالت این گروه تروریستی به دست ما نرسیده و ما خبر تأیید شده‌ای در این خصوص نداریم، بنابراین هیچ‌کدام از این موارد را تأیید نمی‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص حضور مقامات ارشد امارات در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب گفت: مراسم تحلیف "حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی" در روز 13 مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد که در این مراسم برای اولین بار بعد از انقلاب تصمیم گرفته شده از مقامات خارجی دعوت شود. البته این اقدام امری مرسوم در تمام دنیاست که از کشورهای مختلف در اینگونه مراسم حضور پیدا کنند.

عراقچی افزود: در مراسم تحلیف معمولا کشورهای همسایه شرکت می‌کنند که البته ما به صورت عام از کشورها دعوت کردیم که در این میان آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی وجود ندارند و تمرکز ما بر کشورهای منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: استقبال خوبی از این دعوت خصوصاً از طرف کشورهای منطقه صورت گرفته و ما در حال جمع‌بندی هستیم. به زودی اسامی کشورها را اعلام خواهیم کرد و هرگونه خبر منتشر شده‌ای در این خصوص را تا این لحظه تأیید نمی‌کنیم.

* واکنش به اقدام خصمانه اتحادیه اروپا علیه حزب‌الله لبنان

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به اقدام اتحادیه اروپا مبنی بر قرار دادن نام "حزب‌الله لبنان" در لیست گروه‌های تروریستی، آن را اقدامی جانب‌دارانه دانست و گفت: وزیر امور خارجه کشورمان نیز شخصاً در برابر این اقدام موضع گرفتند.

عراقچی اضافه کرد: ما این حرکت را اقدامی علیه ملت ایران شریف لبنان می‌دانیم، چرا که حزب‌الله بخشی از ساختار سیاسی این کشور و مورد احترام و پذیرش ملت لبنان، منطقه و جهان اسلام است.

وی تصریح کرد: مقاومت مشروع حزب‌الله در برابر رژیم غاصب صهیونیستی همواره از سوی جهان اسلام و کشورهای منطقه ارج نهاده شده است، بنابراین قرار دادن این گروه در لیست گروه‌های تروریستی اقدامی کاملاً نسنجیده و عجیب بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: من تصور می‌کنم اگر در زمان جنگ جهانی "اتحادیه اروپا" وجود داشت قطعاً گروه‌های نازی و سایرین را نیز در لیست گروه‌های تروریستی قرار می‌داد، بنابراین به همان اندازه این اقدام عجیب است و ما این عمل را تقبیح می‌کنیم.

عراقچی ادامه داد: این اقدام هیچ تغییری در ماهیت حزب‌الله لبنان ایجاد نخواهد کرد و قطعاً به پیچیده شدن بحران در منطقه می‌انجامد.

وی اظهار داشت ما معتقدیم این اقدام کمکی به ایجاد آرامش در این منطقه با حساسیت‌های موجود در سوریه و مصر نخواهد کرد و امیدواریم اتحادیه اروپا در تصمیمات خود تجدید نظر کند.

* حرکت سیاست در آمریکا به سمت واقع‌بینی بیشتر

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به لغو تحریم‌های جدید آمریکا و همچنین اقدام اعضای کنگره آمریکا در ارسال نامه به اوباما اظهار داشت: همزمانی این دو اقدام به نظر می‌رسد در راستای تعامل بهتر با جمهوری اسلامی ایران است.

عراقچی ادامه داد: من تصور می‌کنم این دو اقدام نشانه‌ای از حرکت سیاست در آمریکا به سمت واقع‌بینی بیشتر است.

وی افزود: مردم آمریکا هزینه اقدامات مخرب دولت این کشور و گرایشات تندروانه در کنگره ایالات متحده را پرداخته‌اند و همواره خواهان تغییر هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: امیدواریم این حرکت با اقدام عملی همراه شود، چرا که ما بارها اعلام کرده‌ایم ملاک معیار ایران گفتار و سخنان زیبا نیست، بلکه تغییر در رفتار و رویکردهاست که البته اگر این اقدام‌ها با جبران سیاست‌های غلط گذشته همراه شود می‌تواند در راستای کاهش تنش‌ها و ایجاد فضای جدید کمک کند.

* ادامه پیگیری موضوع ضرب و شتم نماینده مجلس در عربستان

عراقچی همچنین در مورد ضرب و شتم یکی از نمایندگان "مجلس شورای اسلامی" در عربستان اظهار داشت: سفارت ما در ریاض در تماس نزدیک با مقامات سیاسی و امنیتی این کشور است.

وی افزود: متأسفانه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمان حج عمره مورد ضرب و شتم افرادی ناشناس قرار گرفت که این عمل مورد قبول ما نیست و دولت عربستان را مسئول حفظ جان حجاج می‌دانیم که در این خصوص پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد پرونده باغ قلهک اظهار داشت: پیگیری‌ها در مورد این مسئله توسط قوه قضاییه صورت می‌گیرد و هنوز چیزی از این قوه به ما ابلاغ نشده است.

* گمانه‌زنی‌ها درباره اعضای تیم هسته‌ای کشورمان صحت ندارد

عراقچی در مورد گمانه‌زنی‌های برخی رسانه‌ها درباره اعضای تیم هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: هیچ گمانه‌زنی در این مورد صحت ندارد و همه منتظر هستیم تا حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی مسئولیت خود را آغاز کنند که قطعاً بعد از 12 مرداد و مراسم تنفیذ اعضای دولت، قطعاً اعضای مذاکره کننده تیم هسته‌ای نیز مشخص خواهد شد.

وی در مورد وضعیت پناه‌جویان ایرانی در استرالیا گفت: این مسئله داستانی طولانی و غم‌انگیز است. ما متأسفانه پیش از این نیز با این پدیده مواجه بودیم که تعدادی از هم‌وطنان جوان ما فریب ادعاهای گروه‌های قاچاقچی انسان را می‌خورند و به امید موقعیتی بهتر سعی می‌کنند به استرالیا بروند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه متأسفانه قاچاقچیان انسان با گرفتن مبالغ هنگفت، این افراد را از مسیرهای مختلف عبور می‌دهند که یکی از این مسیرها اندونزی است، افزود: قاچاقچیان انسان این افراد را سوار کشتی‌هایی بدون ایمنی می‌کنند و در این مرحله دو حالت پیش می‌آید؛ یکی اینکه این کشتی‌ها دچار امواج دریا و سانحه که در طی این رخداد پناه‌جویان در دریا غرق می‌شوند.

عراقچی اضافه کرد: دولت اندونزی و استرالیا تمام تلاش خود را برای نجات این افراد انجام می‌دهند، اما معمولاً این اتفاق با غرق شدن بسیاری از پناه‌جویان همراه بوده که در موارد بسیاری جنازه‌ها پیدا نشده است.

وی ادامه داد: حالت دوم در این مسئله این است که این پناه‌جویان موفق می‌شوند به استرالیا برسند که به محض ورود در کمپ‌های پناهندگان نگهداری می‌شوند. اخیراً دولت استرالیا این کمپ‌ها را به مناطق دورافتاده منتقل کرده است، بنابراین افراد پناه‌جو بعد از مدتی دست به شورش گذاشته و درگیر می‌شوند و این خبری است که در مورد این مسئله تاکنون به دست ما رسیده، اما درباره اینکه چه تعداد ایرانی در این جریان حضور داشته‌اند هنوز خبر دقیقی نداریم.

* مذاکرات سه‌جانبه ایران، اندونزی و استرالیا برای مبارزه با قاچاق انسان

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: مجموعه‌های تحولات دردسرهایی را برای ایران، اندونزی و استرالیا بوجود آورده که در مذاکرات کمیسیونی میان سه کشور، برای برخورد با این پدیده گفتگو کرده‌ایم.

عراقچی ادامه داد: دولت اندونزی اخیراً اقدام به لغو ویزا کرده و ما به مشورت‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهیم که امیدواریم نهادهای داخل کشور در خصوص رسانه‌ها به اطلاع‌رسانی کامل در این زمینه کمک کنند.


* مذاکره با مقامات سعودي درباره کشته شدن شهروند ايراني در سانحه تصادف با ديپلمات اين کشور

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنين در مورد آخرین خبرها از وضعیت دیپلمات سعودی که در حادثه تصادف موجب  کشته شدن یکی از شهروندان ایرانی شد، گفت: من از رسانه‌ها تقاضا دارم این موضوع را سیاسی نکنند چرا که مجرم، دیپلماتی است که دولت متبوعش باید مصونیت وي را لغو کند و این امر آسان نیست البته این درخواست صورت گرفته و مذاکرات در این زمینه ادامه دارد.

وي تأکید کرد: مذاکراتی بین برخی مقامات سعودی و خانواده آن مرحوم وجود دارد تا شاید از طریق پرداخت دیه مسئله حل و فصل شود.

عراقچی افزود: این مسئله پیچیدگی‌های مخصوص خود را دارد و من تقاضا دارم رسانه‌ها اين مسئله را سیاسی نکنند تا به اصل موضوع لطمه‌ای وارد نشود.

* سفارت ايران در پکن و اسلام‌آباد پيگير وضعيت کوهنوردان مفقودشده

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در مورد آخرین خبرها از وضعیت سه کوهنورد ایرانی که به هیمالیا صعود کرده و مفقود شده‌اند، افزود: من قبل از این جلسه این مسئله را پیگیری کردم اما هنوز خبر جدیدی در دست نیست با اين حال سفارت ما در پکن و اسلام آباد در حال پیگیری موضوع هستند.

عراقچی تصریح کرد: این سه کوهنورد در کوه‌هایی بین پاکستان و چین مفقود شده‌اند،‌ سفارت ما در اسلام آباد با مقامات محلی ارتباط نزدیک دارد و همچنین هلی‌کوپترهای امدادی به این منطقه اعزام شدند و ما امیدواریم حادثه‌ی ناگواري برای این افراد رخ نداده باشد و آنها به سلامت به کشور بازگردند.

* انتقال پرونده هسته‌اي به وزارت امور خارجه در اختيار رئيس جمهور است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش ديگري از اظهاراتش در مورد انتقال پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه اظهار داشت: آنچه که در مدت اخير در این مورد اعلام شده، مبتنی بر حدس و گمان است و تا‌کنون هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است،  البته رئیس جمهور اختیار دارد پیگیری این پرونده را به هر نهادی که صلاح می‌داند ، منتقل کنند.

عراقچی ادامه داد: البته در این زمینه صحبت‌هایی صورت گرفته است اما تصمیم گیری در خصوص این پرونده در شورای عالی منیت ملی صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: مذاکرات می‌تواند توسط دبیرخانه یا وزارت امور خارجه انجام شود که هر کدام در جای خود مزایایی را دارند اما نهایتا تصمیم گیری با رئیس‌جمهور است که در زمان مقتضی این مهم را انجام خواهد داد.

* استقبال مقامات کشورهاي همسايه براي حضور در مراسم تحليف رئيس‌جمهور منتخب

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي درباره چگونگي برگزاري مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب مردم و دعوت از مقامات کشورهای همسایه تأکید کرد: براي حضور در مراسم تحليف حجت‌الاسلام و المسلمين روحاني از طرف همه مقامات کشورهای منطقه و همسایه با استقبال مواجه شدیم که جمهوری آذربایجان هم یکی از اين کشورهاست.

عراقچی همچنين در پاسخ به سوالی در مورد تعطیلی کلینیک‌های درمانی جمعيت هلال احمر در جمهوری آذربایجان گفت: این مسئله يک بحث کاملا فنی است و ربطی به ماه مبارک رمضان ندارد.

وی با بيان اينکه دولت جمهوری آذربایجان اخیرا استاندارد‌هایی را مطرح و وضع کرده بنابراین کمیته امداد و هلال‌احمر ناچار هستند خود را با استانداردهای اين کشور همراه کنند،‌اضافه کرد: در این راستا قرار است هیئتی از این دو سازمان به جمهوری آذربایجان سفر کرده و در این سفر در مورد استانداردهاي جديد تصمیم بگیرند لذا ما امیدواریم این کلینیک‌ها بعد از مذاکرات مربوطه بازگشایی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تولد نوه ولیعهد انگلستان و احتمال تأثیرگذاري آن بر روابط ایران و انگليس اظهار داشت: من این تولد را به ولیعهد و ملکه تبریک مي‌گويم، این عضو جدید سومین نفر در لیستِ رسیدن به سلطنت در انگلستان است و در پاسخ به اینکه آيا تولد وی نقشی در روابط ما داشته باشد، باید گفت قطعا بحث روابط دو جانبه بسیار مهمتر از آن است که اینگونه موارد در آن تأثیرگذار باشد.

* روابط ما با حماس همچون گذشته ادامه دارد


عراقچي همچنين در مورد تحولات اخیر منطقه و مواضع جنبش حماس در قبال این تحولات گفت: مسائل رخ داده در طول دو سال گذشته، برخی دوستان ما در منطقه را دچار اشتباه کرده و آنها را در تشخیص مرزهای دوستی و دشمنی و نقش رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا دچار غفلت کرده است.

وی تأکید کرد: تحولات چند هفته اخیر اندکی ذهن‌ها را بازتر کرده اما باید گفت روابط ما با حماس همواره روابط خوبی است چرا که ما این جنبش را یک عنصر مقاومت در برابر زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی می‌شناسیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان خاطرنشان کرد: علی رغم فراز و نشیب‌های موجود، روابط ما با دولت حماس ادامه دارد و آنچه که ما را به یکدیگر نزديک می‌کند، مقاومت در برابر رژیم جعلی صهیونیستی است که البته در این بین برخی مسائل سوء‌تفاهماتی ایجاد کرد که تمامی اینها در حال رفع شدن است.
انتهای پیام/

برچسب ها: نشست ، خبری ، عراقچی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار