تبریز/

بروز خشکسالی و پایین آمدن سطح آبهای زیر زمینی عامل اصلی تشدید آفت کرم خراط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بروز خشک سالی های متداول و پایین آمدن سطح آب های زیر زمینی و عدم رعایت بهداشت باغات از جمله مهم ترین مشکلاتی است که عامل افزایش کرم خراط در این درختان شده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمود کیا در جلسه کمیته تخصصی کشاورزي، آب و منابع طبيعي آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: آفت کرم خراط درخت های گردو استان را آلوده کرده است و این آلودگی به بهای از بین رفتن تمامی باغات گردو در استان است.

وی با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته وضعیت آلودگی درختان گردو در استان بیشتر شده و در حال حاضر این درختان به کرم خراط آلوده شده اند افزود: زمستان هاي ملايم، بروز خشکسالی های متداول وپایین آمدن سطح آبهای زیر زمینی و عدم رعایت بهداشت باغات از جمله مهم ترین مشکلاتی است که عامل افزایش کرم خراط در این درختان شده است. مهندس کیا با بیان اینکه کمبود کود و فقر مواد غذایی در خاک ها، بیشترین آسیب را به باغات استان می زند ادامه داد: اين آفت در آذربايجان شرقي از اطراف درياچه اروميه شروع شده و به آذرشهر و اسكو رسيده و هم اکنون این آفت درختان گردو را در شهرستانهای شبستر، آذرشهر و اسکو آلوده ساخته و می رود که کم کم کل استان را تحت الشعاع خود قرار دهد.

مدير حفظ نباتات سازمان با اشاره به روند افزايشي شيوع اين آفت در سال هاي اخير افزود: در سالجاري ۷۵ هزار هكتار از باغات كشور (نيمي از باغات گردو) به اين آفت مبتلا شده اند. وی كنترل اين آفت را نيازمند حمايت بيش از پيش دولت و اختصاص اعتبار مناسب دانسته و با اشاره به اينكه فقط ۱۷ درصد از اعتبارات بخش حفظ نباتات استان در سال گذشته تخصيص يافته است، گفت: اين اعتبار براي تامين سموم مصرفي اين بخش هم كافي نيست.

مدیر حفظ نباتات سازمان با بیان اینکه آذربایجان شرقی باتولید 25هزار تن گردو درسال رتبه چهارم کشور را داراست افزود: آذربایجان شرقی با 10هزار و 820 هکتار باغهاي گردو ، حدود هشت درصد گردوي کشور را توليد مي‌کند. /س

 

برچسب ها: بروز ، خشکسالی ، کرم خراط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.