بررسي طرح حمايت از توليد ملي در صحن‌علني/

مخالفت بهارستان با کلیات طرح حمایت از تولید ملی+جزئیات

وکلای ملت با کلیات طرح حمایت از تولید ملی مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) طرح حمایت از تولید ملی را بررسی کردند.  
 
بر اساس این گزارش طرح مذکور توسط کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی تهیه و با موافقت نمایندگان خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار گرفت.  
 
حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در این راستا افزود: طرح مذکور در 36 جلسه رسمی و در ده‌ها جلسه غیررسمی بررسی و در پنج بخش کشاورزی، صنعت، صنعت‌های دانش‌بنیان و خدماتی و انرژی تهیه شده بود.  
 
وی افزود: کمیسیون‌های فرعی از جمله کشاورزی، صنایع و معادن، حقوقی و قضایی و برنامه و بودجه نیز پیشنهادهای خود را ارائه کرده بودند.  
 
فولادگر تصریح کرد:‌ این طرح مغایرت با اصل 75 قانون اساسی که مربوط به بار مالی طرح است نداشته و بار مالی طرح را در ماده 42 پیش بینی کردیم.  
 
وی ادامه داد: بخش دیگری از بار مالی این طرح در بودجه سنواتی لحاظ شده است.  
 
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی افزود: اگر برخی مواد این طرح با قانون برنامه پنجساله مغایر باشد رای دو سوم در صحن علنی می‌توانیم تصویب کنیم و اگر مغایر با قوانین جاری باشد این اشکالی ندارد چرا که داریم قانون‌گذاری می‌کنیم.  
 
فولادگر تصریح کرد: اگر می‌خواهیم از تولید ملی حمایت کنیم باید همزمان از کارگر، کارفرما و تولید حمایت کنیم.  
 
در ادامه رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن در موافقت با این طرح گفت: طرح مذکور در راستای منویات مقام معظم رهبری که امسال را به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی معرفی کردند، مطرح شده و ده‌ها جلسه برای تهیه آن برگزار شده است.  
 
وی افزود: شاه‌بیت طرح حمایت از تولید ملی ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت است چرا که ما به لحاظ تولید علم مشکل نداریم ولی باید این علم وارد چرخه تولید شود.  
 
رحمانی خاطرنشان کرد: در بودجه سال جاری حدود 20 جزء از این طرح تصویب شده بنابراین بار مالی ندارد.  
 
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: این طرح مورد توجه دولت یازدهم بوده و رئیس‌جمهور منتخب نیز به نوعی از آن حمایت کرده است.  
 
در ادامه بررسی این طرح نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز از طرح مذکور حمایت کرد و گفت: در دو سال اخیر موانع جدیدی بر سر راه تولید ایجاد شده است که برخی ناهماهنگی داخلی از جمله این موانع است.  
 
وی خاطرنشان کرد:‌باید برای کمک به تولیدگران کشور تسهیلات جدید ایجاد کنیم چرا که شرایط ویژه اقدام ویژه می‌طلبد.  
 
نهاوندیان اظهار کرد: مشکل سیستم مالیاتی کشور ضعیف بودن پایه مالیاتی است و باید سعی کنیم این موارد اصلاح شود.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح مذکور مورد توجه رئیس‌جمهور منتخب نیز هست و امیدواریم نمایندگان به کلیات این لایحه رای دهند.
 
روح‌الله عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن در مخالفت با طرح مذکور گفت: کاهش منابع بانکی از جمله ضعف‌های این طرح است.  
 
وی تصریح کرد: در طرح حمایت از تولید ملی قانون جدیدی وضع شده که نظام بانکی نمی‌تواند مطالبات خود را پیگیری کند.  
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: ما حامی تولید ملی هستیم اما این طرح نظر مقام معظم رهبری را تامین نمی‌کند و این طرح به نفع تولیدکنندگان نیست.  
 
علیرضا محجوب نماینده تهران نیز در مخالفت با این طرح گفت: این طرح حمله به تولید ملی است نه حمایت از تولید ملی.
 
در ادامه برخی نمایندگان در خصوص اصل 75 قانون اساسی نسبت به این طرح اخطار دادند به طوری که علی لاریجانی در پاسخ به آنها بیان داشت: رهبر معظم انقلاب یک بحثی را در خصوص تولید ملی مطرح کردند و یکسال و نیم از این موضوع می‌گذرد، برخی برای اینکه بار مالی ایجاد نشود یک بندهایی در بودجه سال جاری پیش‌بینی شد اما شورای نگهبان آنها را حذف کرد بنابراین کمیسیون موضوع را بررسی کرد و برای بار مالی یک فکری کرده است بنابراین باید به شورای نگهبان برود تا ببینیم چه پیش خواهد آمد.  
 
وی افزود: مخالفان و موافقان صحبت کردند، یک عده از دوستان گفتند چون برخی موارد اشکال دارد احتیاج به بررسی مجدد دارد و فکر می‌کنیم برخی اشکالات وارد است بنابراین طرح را وصول می‌کنیم یعنی اگر در صحن رای آورد مجدد به کمیسیون می‌رود تا اشکالات آن مرتفع شود.  
 
در پایان رئیس مجلس کلیات حمایت از تولید ملی را به رای گذاشت و نمایندگان با 98 رای موافق، 106 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر با این طرح مخالفت کردند و طرح مذکور برای بررسی مجدد طبق خواسته لاریجانی به کمیسیون مربوطه برگشت.  

انتهای پیام/  

برچسب ها: جلسه ، علنی ، امروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار