عدنان محمود در گفتگوي ويژه خبري:

كمر طرح تروريستي تكفيري‌ها شكسته شد/ سوريه حلقه وصل مهم و اصلي در محور مقاومت

سفير سوريه در تهران با بيان اينكه وضعیت میدانی در سوریه در حالت مطلوبی قرار دارد، گفت: در بسياري از مناطق اين كشور كمر طرح تروريستي تكفيري‌ها شكسته شده و موضع آنها در منطقه در حال فلج شدن است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، تازه‌ترين تحولات سوريه شب گذشته در برنامه گفتگو ويژه خبري با حضور "عدنان محمود"سفير سوريه در تهران مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

عدنان محمود در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکع چه تفاوتي ميان قيام مردمي سوريه با ساير كشورهاي منقطه وجوددارد، گفت: كشورهاي غرب آسيا و شمال آفريقا شاهد قيام مردمي بودند به طوري كه حسني مبارك در مصر، محمد قزافي در ليبي و  بن علي در تونس طي سالهاي اخير سرنگون شدند.

سفير سوريه در تهران با اشاره به اينكه اتفاقاتي كه در سوريه رخ داده است به معناي واقعي انقلاب نيست افزود: انقلاب بايد از سوي مردم مورد حمايت قرار گيرد و داخلي باشد.

وي با اشاره به اينكه اتفاقاتي كه در سوريه در حال وقوع است با ارزش‌هاي اخلاقي، اسلامي و انساني هم‌خوني ندارد، اظهار داشت: كساني كه در اين كشور خود را انقلابي مي‌دانند به دنبال نابودي ملت و كشور سوريه هستند.

عدنان محمود با بيان اينكه خود مردم انسان‌ها و صاحبان انقلاب هستند، خاطرنشان کرد: انقلاب واقعي هيچگاه در صدد تخريب بيمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، راه‌ هاي ارتباطي و زيرساخت‌هاي كشور در نخواهد آمد.

وي با اشاره به اينكه انقلاب واقعي مردمی هيچگاه دست به جنایت علیه انسان‌ها نمی‌زند،  افزود: انقلابيون واقعي هيچگاه تير جنگي به سوي شهروندان غير نظامي شليك نمي‌كنند.

سفير سوريه در تهران با اشاره به اينكه اتفاقات سوريه با انقلاب‌هاي صورت گرفته در ساير كشورها متفاوت است، گفت: اين چه انسان‌هاي انقلابي هستند كه با برافراشتن پرچم‌هاي آمريكا، فرانسه و انگليس از ناتو خواستار دخالت در اوضاع اين كشور شده‌اند.

عدنان محمود با اشاره به اينكه در سوريه ارزش‌ها مورد هدف قرار گرفته‌اند، افزود: حوادث سوريه موجب تخريب زيرساخت‌هاي مدني اين كشور شده است.

وي با اشاره به گفته‌هاي يكي از كارشناسان سوريه مبني براينكه اگر سوريه ارتباطش را با ايران و حزب الله قطع كند بحران سوريه ظرف چند روز به اتمام خواهد رسيد، ادامه داد: آمريكا و غربي‌ها در ريخته شدن خون انسان‌ها دست دارند به گونه‌اي كه برخي از كشورهاي منطقه كه هم‌پيمانان و دست نشاندگان آمريكا هستند از تروريست‌ها با وارد كردن سلاح و ساير ابزارهاي مالي و لژستيكي حمايت مي‌كنند.

سفير سوريه در تهران افزود: تروريست‌ها نه تنها زيرساخت‌هاي سوريه را مورد هدف قرار دادند بلكه محور مقاومت را نيز در منطقه نشانه رفته‌اند.

وي ادامه داد: وزير خارجه عربستان طي سخناني، اظهار کرد؛ سرنگوني بشاراسد به معناي پايان دادن نقش ايران در منطقه است.

وي با اشاره به اينكه مقاومت جزء ارزش‌هاي لايتناهي و لامتغير سوريه است،اضافه كرد: تروريست‌ها مي‌خواهند ارزش‌هاي منطقه دچار تضعيف شود تا در نهايت جنگ فرسايشي به راه بياندازند.

سفير سوريه در تهران با اشاره به اينكه غربي‌ها ديگر از مفهوم انقلاب در خصوص تحولات سوريه استفاده نمي‌كنند، افزود: آمريكا و غرب به جاي استفاده از مفهوم انقلاب از اصطلاح‌هاي تروريست‌هاي تندرو و معتدل يا مخالفان مسلح بهره مي‌گيرند، اين در حالي است كه آنها به دنبال وارونه جلوه دادن وقايع و تحريف آنها هستند.

وي با بيان اينكه تحريف اصطلاحات از سوي غرب و آمريكا همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: مردم سوريه ملتي آگاه و هوشيار هستند و به درك درستي از اين موضوع رسيدند كه در چه مقطع تاريخي مهمي قرار گرفته‌اند.

عدنان محمود در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه مردم و دولت سوريه چگونه توانسته‌اند همچنان پابرجا بمانند و مقاومت كنند، گفت: موج بيداري اسلامي سبب سرنگوني 24 روزه دولت بن علي، 18 روزه دولت حسني مبارك در مصر شد اما دولت سوريه طي سي ماه گذشته علي‌رغم فشارهاي سنگين اقتصادي، سياسي و ديپلماتيك همچنان پابرجاست.

وي با اشاره به دفاع مردم سوريه از ارزش‌ها و اصول مورد نظر خود گفت: اكثريت مردم سوريه همواره در كنار دولت، بشاراسد و ارتش هستند و از منافع ملي خود پاسدار مي‌كنند.

عدنان محمود با اشاره به اينكه از محور مقاومت در منطقه در برابر افكار تكفيري و صهيونيستي دفاع مي‌شود، اظهار داشت: سوريه حلقه وصل مهم و اصلی در محور مقاومت است.

سفير سوريه در تهران در ادامه با بيان اينكه سوريه اولين كشوري در منطقه است كه هيچگونه بدهي خارجي ندارد، گفت: اين كشور هيچگونه وامي را از صندوق بين‌المللي پول دريافت نكرده اما متاسفانه امروزه به دليل نتيجه تجاوز غرب و آمريكا و دخالت عرب‌هاي خائن موجب آسيب به اقتصاد اين كشور شده است.

وي با اشاره به اينكه امروزه دولت سوريه آرد و مواد غذايي وارد مي‌كند تا بتواند نيازهاي مردم را پاسخگو باشد، بيان كرد: تكفيري‌ها كارخانه‌ها و بيمارستان‌هاي سوريه را مورد هدف قرار دادند و همین امر موجب شده تا برخی نیازهای اصلی وارد کشور شود.

سفير سوريه در تهران با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران كمك خيرخواهانه بسياري را نسبت به سوريه اعمال كرده است، گفت: ايران در به قدرت رسيدن مقاومت نقش بسزايي را ايفا كرده است زيرا از طريق روند سياسي و گفتگوهاي مسالمت‌آميز با همه جريان‌هاي موجود در سوريه در تلاش بود تا بتواند دوباره استقرار و امنيت را به اين كشور بازگرداند.

عدنان محمود با اشاره به وضعيت ميداني مطلوب در سوريه خاطرنشان کرد: در بسياري از مناطق اين كشور كمر طرح تروريستي تكفيري شكسته شده و در منطقه در حال فلج شدن هستند.

وي با بيان اينكه ميان حاكميت و مردم سوريه جدايي وجود ندارد، ادامه داد: دولت سوريه و مردم همچنان در يك سطح در حال حركت هستند.

سفير سوريه در تهران با اشاره به ناكامي دشمنان سوريه در خصوص جدايي ارتش از دولت افزود: دشمنان سوريه در به كارگيري ترفندهاي مختلف براي نابودي سوريه ناكام ماندند و اكنون جنگ و تحريم اقتصادي به پا كرده‌اند كه در اين حوزه نیز ناكام مي‌مانند.

عدنان محمود با اشاره به اينكه تكفيري‌ها مردم سوريه را محاصره كرده‌اند تا مانع از ورود مواد غذايي به حلب و ساير مناطق شوند، گفت: اين اقدام تكفيري‌ها به معناي زيرپا گذاشتن همه ارزش‌هاي‌ انساني و اسلامي محسوب مي‌شود.

وي با اشاره به سکوت برخی مجامع‌ بین‌المللی  افزود: چرا دايه‌داران حقوق بشر براي سوريه هیچ اقدامی انجام نمي‌دهند.

سفير سوريه در تهران در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه چرا طرح‌هاي سياسي براي بحران سوريه به سرانجام نمي‌رسد، خاطرنشان کرد: دشمنان سوريه يعني آمريكا و برخی كشورهاي منطقه‌اي خواهان دموكراسي و مردم سالاري در ایران نيستند و مي‌خواهند روند ساختاري، سازندگي و نظامي اين كشور را به هم بريزند.

عدنان محمود با اشاره به اينكه كوفي عنان به عنوان نماينده سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب مامور تدارك يك راهكار سياسي براي عبور از بحران سوريه بود اما ناكام ماند، گفت: علی‌رغم تمام تلاش‌های وی، طرح 6 ماده‌اي كوفي عنان با شكست مواجه شد.

وي تصریح کرد: دلوت سوريه طرح 6 ماده‌اي كوفي عنان را قبول كرد اما مخالفان مسلح، تروريست‌ها و تكفيري‌ها مخالف بندهاي شش گانه آن شدند.

عدنان محمود با تاكيد براينكه مردم سوريه بايد بدون دخالت بيگانگان سرنوشت خود را تعيين كنند، ادامه داد: دولت سوريه بايد به مقابله با تروريست‌ها و توقف خشونت بپردازد.

وي با اشاره به اينكه كشورهاي حامي تروريست در منطقه نبايد به آنها پول و سلاح بدهند، گفت: اكنون هزاران تن مواد منفجره از طريق پول و دلارهاي نفتي آل سعود و تركيه وارد سوريه شده تا مردم بي‌گناه این کشور را به قتل برسانند.

سفير سوريه در تهران با بيان اينكه بايد مسائل سوريه از طريق راه حل سياسي پايان يابد افزود: بايد بسترهاي لازم براي گفتگوي سياسي در سوريه فراهم شود تا مردمان اين كشور سرنوشت خود را تعیین کنند.

عدنان محمود در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه آيا زمان آن نرسيده است تا گفتگوهاي آشتي ملي با مخالفين سوريه آغاز شود، گفت: گفتگو و آشتي ملي با همه جريان‌هاي داخلي، خارجي، مخالفان ملي‌گرا و حكومت بهترين گزينه براي حل مسئله سوريه است.

وي با اشاره به اينكه دشمنان سوريه با ابزارهايي كه در دست داشتند با هدف قرار دادن مردم مقاوم سوريه، انفجارهاي انتحاري و با انهدام زيرساخت‌هاي سوريه راه گفتگو بامخالفين را بستند، افزود: امروزه مقاومت مردم سوريه با عمليات‌هاي شجاعانه در ميدان جنگ و توانايي در ضربه زدن به گروهك‌هاي تروريستي نتيجه داده است.

وي با بيان اينكه مقاومت مردمي سوريه همواره در كنار ارتش اين كشور است، اضافه كرد: مقاومت مردمي سوريه به صورت خودجوش به كمك ارتش آمدند و از شهر وكشور خود دفاع كردند.

عدنان محمود با اشاره به اينكه اين گروهك تروريستي هيچ جايگاه و پايگاه مردمي ندارد، بيان كرد: مردم با گروهك‌هاي تروريستي مخالف هستند زيرا آنها جز سر بريدن و ترساندن زنان و كودكان كاري بلد نيستند.

سفير سوريه در تهران با اشاره به اينكه گروه‌هاي تكفيري مردم را مورد اذيت و آزار خود قرار مي دهند، گفت: 90 درصد مردم حلب با حكومت بشاراسد موافق وخواستار پايان محاصره از سوي تروريست‌ها در اين شهر هستند.

وي با اشاره به برگزاري برخي از كنفرانس‌ها براي جهاد در راه كشتن مردم سوريه افزود: مرسي در اداره امور داخلي سوريه دخالت مي‌كرد و خواهان قطع رابطه با اين كشور شده بود در حالي كه مردم و جنبش تمرد مخالف دخالت مرسي در امور سوريه بودند.

سفير سوريه در تهران با بيان اينكه ارتش ملي مصر مخالف ادبيات مرسي بود، گفت: ارتش مصر براي حفاظت از منافع ملي اين كشور به فكر جلوگيري از اشتباهات مرسي افتاد تا بيش از اين اشتباه نكند و اجازه ندهد در سوريه خوني ريخته شود.

عدنان محمود خاطرنشان کرد: مردم مصر نشان خواهند داد كه چه تاثيري در منطقه خواهند گذاشت بنابراين بايد گفت؛ مردم این کشور نقش سازنده‌اي در حل و فصل مسائل منطقه دارند.

وي اظهار داشت: در مرحله آينده شاهد پيروزي‌هاي بزرگ براي محور مقاومت به طور عام در منطقه سوريه، ايران و لبنان خواهيم بود.

سفير سوريه در تهران با اشاره به برگزاري چندين كنفرانس موافقان و مخالفان سوريه از سوي جمهوري اسلامي ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران نقش بسيار ارزنده‌اي را در حمايت از مردم سوريه ايفا كرده است.

عدنان محمود با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران در پيشبرد اهدف مرد سوريه تاثيرگذار بوده، خاطرنشان کرد: ايران منافع ملي مردم منطقه، جهان عرب و اسلام را در نظر مي‌گيرد و دشمنان منطقه را به خوبي مورد شناسايي قرار مي دهد.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه ديدگاه دولت سوريه در قبال اقدامات اتحاديه اروپا در خصوص قرار دادن نام حزب الله در ليست سياه چيست، اضافه كرد: هدف قرار دادن حزب الله همچون سوريه جزء طرح‌هاي آمريكايي و صهيونيستي است.

سفير سوريه در تهران با تاكيد براينكه تصميم اتحاديه اروپا در خصوص قرار دادن حزب الله در ليست سياه يك نوع كرنش و تسليم در برابر آمريكا و رژيم صهوينيستي است، ادامه داد: پايگاه مردمي حزب الله در لبنان و نقش مقاومت شرافت مندانه و آبرومندانه است.

وي اقدام اتحاديه اروپا را تلاش براي تضعيف محور مقاومت دانست و گفت: تصميم اتحاديه اروپا عزم و اراده ملت سوريه را در حمايت از كشور خود دو چندان خواهد كرد.

عدنان محمود در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه چه بايد كرد كه آرمان فلسطين به حاشيه كشيده نشود، افزود: موضوع فلسطين با مطرح شدن تحولات سوريه به گونه‌اي كنار رفته است و كمتر راجع به آن صحبت مي‌شود.

وي هدف اصلي دور كردن فلسطين را از مسائل منطقه‌اي خوش خدمتي و خوش رقصي آمريكا در قبال صهيونيست‌ها دانست و افزود: آنها مي‌خواهند نوك قطب‌نما را از رژيم صهيونيستي به يك دشمن وهمي و فرضي منحرف كنند تا به نفع امنيت اين رژيم اشغالگر باشد.

محمود عدنان با اشاره به اينكه آمريكا مي‌خواهد موضوع فلسطين و دشمني رژيم صهيونيستي را به فراموشي بسپارد، افزود: در حال حاضر هيچ‌يك از رسانه‌هاي عربي اخباري در خصوص فلسطين پخش نمي‌كند زيرا آنها مي‌خواهند فتنه ديگري را به راه بياندازند و جنگ مذهبي ايجاد كنند تا رژيم صهيونيستي در راحتي و آسايش بماند.

وي با اشاره به اينكه رژيم صهيونيستي اولين كسي است كه از اوضاع سوريه بهره‌برداري مي‌كند، اظهار داشت: موساد در صدد تضعيف ارتش سوريه بود كه خوشبختانه موفق نشد.

سفير سوريه در تهران با اشاره به اينكه موضوع اصلي جهان اسلام فلسطين است، ادامه داد: رژيم صهيونيستي به دنبال خوش خدمتي کشورهای مرتجع عرب بوده و مي‌خواهد منطقه را بيش از اين تجزیه كند و جنگ‌هاي داخلي و مذهبي به راه بياندازد.

وي با اشاره به اينكه به پيروزي‌هاي آينده اميدوار هستيم، افزود: ما اميدواريم همه توطئه‌هاي دشمنان در آینده نزدیک نقشه بر آب شود.

عدنان محمود اظهار داشت: ملت بزرگ ايران ملتي شريف است و به عنوان الگويي مناسب نشان داد كه توطئه‌ها و محاصره‌هاي اقتصادي نتوانست اراده اين ملت را به عقب برگرداند.

وي با اشاره به اينكه ايران در همه ابعاد داراي پيشرفت است، خاطرنشان کرد: ايران بايد الگوي روشني براي كشورهاي منطقه و جهان به رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي باشد زيرا ايشان با حكمت‌هايشان الگوي خوبي براي ما است.

انتهاي پيام/


برچسب ها: سوریه ، نشست ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار