چه کساني سرطان سر و گردن مي‌گيرند؟

سرطان سر و گردن جزء سرطان‌هاي نسبتا شايع است که 5 درصد سرطان‌هاي مردان و 3 درصد سرطان‌هاي زنان را تشکيل مي‌دهد.

ايرج حريرچي فلوشيپ و استاد جراحي سرطان دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه سرطان سر و گردان جزء سرطان‌هاي نسبتا شايع است، گفت: سرطانهای ناحیه  سر و گردن 5 درصد سرطان‌هاي مردان و 3 درصد سرطان‌هاي زنان را تشکيل مي‌دهد.

وي در ادامه افزود: اين سرطان شامل طيفي از سرطان‌ها شامل سرطان حفره دهان، بيني ، حلق و حنجره است.

حريرچي با اشاره به اينکه علت مشخصی براي بروز اين نوع سرطان وجود ندارد، تصريح کرد: مهم‌ترين ريزفاکتوري که مي‌توان در ابتلا به این بیماری به آن اشاره کرد مصرف سيگار و الکل و علي الخصوص مصرف توامان آنها است.

استاد جراحي دانشگاه تهران همچنين اظهار داشت: به دليل خاصيت تهاجمي که اين سرطان‌‌ها دارند معمولا بيماران دير متوجه اين بيماري مي‌شوند و ديرتر براي درمان اقدام مي‌کنند به همين خاطر درمان‌هاي پيچيد‌ه‌اي براي اين افراد لازم است که عمدتا شامل جراحي، راديوتراپي و در برخي موارد شيمي درمانی است.

وي با اشاره به اينکه درمان جراحي تومورهاي سر و گردن معمولا به وسیله تيم‌هايي متشکل از تيم‌هاي جراح، راديو تراپيست، شيمي درماني و راديو لوژيست و پاتوژيست صورت می گیرد، افزود: در اين صورت درمان موفقيت آميزتري برای بیماران مبتلا به سرطان انجام مي‌شود.

وي در پايان خاطر نشان کرد: توصيه مي‌شود بيماران هر گونه تغييراتي که در دستگاه گوارشي تنفسي فوقاني از جمله هر زخمي در دهان که بيش از يک هفته طول بکشد ، عفونت ، هر گونه خونريزي از مخاط دستگاه گوارشي تنفسي فوقاني و يا در افراد بالاي چهل سال هر گونه توده‌اي که در گردن ايجاد مي‌شود را با پزشک خود درمیان بگذارند./ع2

برچسب ها: سرطان ، گردن ، دهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
عباس شیراز
۰۹:۵۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۲
با تشکر از راهنمایی های شما