اصفهان/

صرف هزینه 500 میلیارد تومانی برای احیای میدان امام علی (ع) اصفهان

شهردار منطقه 3 اصفهان گفت: برای احیای میدان امام علی (ع) این شهر 500 میلیارد تومان هزینه شد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،‌ منصور نجفی شامگاه یکشنبه در نشستی خبری که از سوی شهرداری اصفهان با حضور مسئولان و معاونان شهرداری برگزار شده بود به بیان توضیحاتی درباره پروژه عظیم احیای میدان تاریخی و فرهنگی امام علی(ع) پرداخت.

*روند آزادسازی پروژه میدان امام علی بی‌نظیر بود

وی با بیان اینکه این طرح برکات زیادی برای شهر به همراه داشته است، تصریح کرد: با احیای این میدان تا شعاع حداقل 400 متری افزایش نرخ زمین را داریم و این یعنی اینکه با احیای میدان ارزش افزوده برای بافت پیرامون منطقه به وجود می‌آید.

شهردار منطقه 3 اصفهان در بخش اعظمی از سخنانش به توافق و آزادسازی‌های صورت گرفته از سال 88 تاکنون برای اجرای این طرح توسط شهرداری منطقه سه اشاره و اظهار کرد: از سال 88 تا امروز 874 پلاک مسکونی ـ تجاری در مسیر اجرای این طرح با توافق و همکاری با مالکان آن برای آزادسازی محوطه لازم احیای میدان امام علی صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: از این تعداد، 381 مورد پلاک تجاری همراه با مالکیت و سرقفلی، 5 بانک (ملی، تجارت، سپه، صادرات و کشاورزی)، 29 منزل مسکونی، 238 پلاک سرقفلی، 172 مورد مالکیت تجاری، 3 حمام قدیمی، یک کاروان سرا و ذکرخانه، 110 ملک موقوفه که 75 مورد آن جزء وقف خاص بوده و 35 مورد آن به اداره اوقاف اختصاص داشته، توافق صورت گرفته است.

*روند آزادسازی میدان امام علی(ع) با منطق توافقی طرفین پیش رفت

نجفی ادامه داد: تعداد زیادی پلاک وقفی متعلق به 100 سال گذشته در مسیر این طرح وجود داشت که هیچ منفعت مالی نصیب متولی وقف نمی‌کرد، در حالی که با اجرای این طرح علاوه بر اینکه به مالکیت وقف به قمیت روز معوض داده شد به مستاجران نیز با قیمت کارشناسی بهای ریالی پرداخت شد.

وی عنوان کرد: از 874 مورد پلاک، 33 مورد آن توسط هیات کارشناسی قیمت‌گذاری شد و 530 مورد به صورت مستقیم با مالک توافق صورت گرفت، همچنین در 330 مورد بعد از نظر کارشناسی، شهرداری مقدار بیشتری نیز پرداخت کرد و توافق صورت گرفت.

به گفته شهردار منطقه سه، 14 مورد نیز به دادگستری ارسال شده که 13 مورد آن در اجرای ماده 9 قرار گرفته، به این ترتیب که ملک در طرح توسط هیئت کارشناسی بررسی و از طرف دادگستری حکم تخریب صادر می‌شود، در این صورت مالک 3 ماه فرصت دارد که با قیمت روز به توافق برسد.

نجفی اظهار کرد: از زمان تحویل کار آزاد سازی محوطه به شهرداری منطقه سه، همه کارکنان و معاونان مربوطه تلاش کرده‌اند که با روش تفاهم با مردم و مالکان کار را پیش ببرند.

وی بیان کرد: از این رو با پیشکسوت‌های منطقه جلسه‌ای برگزار و نظرات آنها را راجع به چگونگی تسریع روند اجرایی جویا شدیم که بیشتر آنها معتقد بودند باید مغازه‌های جدید در اختیار مالکان قرار بگیرد تا توافق راحت‌تر صورت گیرد.

شهردار اصفهان با اشاره به احداث دو مجموعه تجاری عبدالرازق و علامه مجلسی، از چگونگی روند توافق با مالکان گفت و تصریح کرد: در هر کجای منطقه 3 به ازای تملک هر پلاک به مالکیت آن معوض می‌دادیم و اگر مالکان قبول نمی‌کردند، مبلغ به صورت نقد پرداخت می‌شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: که وسعت میدان اصلی و جلوخان 57 هزار و 750 متر است، و شهرداری 57 هزار متر پلاک خریداری کرده در صورتی که تنها 10 هزار متر آن به واحد‌های تجاری اختصاص دارد و مابقی آن کف میدان، فضای سبز، آبنما و فضاهای شهری است و به ازای هر 6متر خریداری شده تنهایک متر ساخت و ساز کردیم چراکه هدف اصلی شهرداری اصفهان فقط و فقط احیای میدان امام علی بود.

*برای احیای میدان امام علی(ع) 500 میلیارد تومان هزینه شد

نجفی اظهار کرد: برای آزادسازی و اجرای طرح احیای میدان امام علی(ع) 500 میلیارد تومان هزینه شده که 300 میلیارد آن برای آزادسازی املاک اطراف آن بوده است.

وی گفت: میدان امام علی(ع) از جمله طرح‌‌هایی در کشور است که در آن سه مجموعه مهم اجرایی کشور از جمله سازمان میراث فرهنگی و مدیریت شهری، مسکن و شهرسازی بر روی آن اتفاق نظر دارند.

شهردار منطقه 3 اصفهان در پایان با تأکید براینکه این طرح با همکاری و دلسوزی مجموعه مدیریت شهری اصفهان اجرایی شد، گفت: در این راستا تلاش کردیم با تعامل مردم حرکت کنیم./ج1

برچسب ها: هزینه ، مسکن ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.