روزه داري در شبهاي قدر؛

براي مبتلايان به ديابت نوع يك مجوز پزشك بلامانع است

مبتلايان به ديابت نوع يك تنها در صورتي مي توانند ايام متصل به شبهاي قدر را روزه بگيرند كه داراي قند خون كنترل شده باشند بنابراين روزه داري اين افراد با تاييد پزشك بلامانع است.

اسدالله رجب، رئيس انجمن ديابت ايران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در مورد شرايط روزه داري براي مبتلايان به ديابت نوع يك كه اصرار دارند در ايام متصل به شب هاي قدر روزه بگيرند، گفت: در ابتدا توصيه نمي كنيم كه مبتلايان به ديابت نوع يك كه در طول روز بايد چند نوبت انسولين تزريق كرده و به همين دليل نياز به مصرف مواد غذايي پيدا مي كنند روزه بگيرند.

وي در ادامه افزود: در صورتي مبتلايان به ديابت نوع يك مي توانند در ايام متصل به شبهاي قدر روزه بگيرند كه قند خونشان در حالت طبيعي و قابل كنترل باشد بطوريكه قندخونشان قبل از وعده اصلي بين 90 تا 130 ميلي گرم درصد و قند خون آنها 2 ساعت بعد از وعده اصلي بيشتر از 180 ميلي گرم درصد نباشد.
همچنين، مبتلايان به ديابت نوع يك براي روزه داري نبايد دچار نوسانات قند خون باشند.

رجب ياد آور شد: مبتلايان به ديابت نوع يك كه به عوارض ناشي از ابتلا به ديابت ازجمله مشكلات چشمي، بيماري هاي قلبي-عروقي، نارسايي كليوي، مشكلات عصبي فشار خون و ... مبتلا باشند به هيچ وجه نمي توانند روزه بگيرند.

وي تاكيد كرد: تمام مبتلايان به ديابت نوع يك كه مبتلا به مشكلات فوق الذكر نباشند در صورتي مي توانند در برخي از ايام ماه مبارك رمضان روزه بگيرند كه با پزشك متخصص خود نيز در تماس بوده و براي تغيير روز دارو و نوع تغذيه با وي مشورت نمايند./ ح
برچسب ها: دیابت ، روزه ، شب قدر ، انسولین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار