غرضی در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران:

رئيس‌جمهور وکيل مردم است رئيس مردم نيست/ چک سفید امضاء دست هیچکس ندهید

محمد غرضی از تایید صلاحیت خود مبنی براینکه از نظر نظام حکومتی مانعی برای وی وجود ندارد ابرازخرسندی می‌کند و معتقد است که باید در قانون اساسی واژه وکیل جمهور جایگزین رییس جمهور شود و همچنین حواشی ایجاد شده نسبت به خود را ناشی از فعال بودنش در عرصه اجتماعی سیاسی می‌داند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، "سید محمد غرضی" از جمله سیاست‌مدارانی است که چندان میانه‌ای با سیاست ندارد و معتقد است که با این مقوله  به هیچ جا نمی‌رسیم و خود را در حیطه فعالان اجتماعی می‌پندارد که شصت سال در این مسیر  قرار و خواب نداشته است.

با محمد غرضی در طبقه پنجم شرکت مهندسی مشانیر که وی ریاست هیات مدیره‌اش را بر عهده دارد، گفتگویی صمیمانه از جنس سیاست داشته‌ایم که وی با صبوری و مهربانی، پاسخگوی سوالاتی در زمینه انتخابات، نقطه نظراتش پیرامون مسایل روز، و  توضیحاتی در مورد  نصب بلنگو در نوفل‌لوشاتو، تشریح نگرانی‌اش برای رسانه‌ها و...بوده است.

متن این گفتگو  به شرح زیر است:
 

توانستم به مردم بگويم مسائل منفي تمام اضلاع جامعه نيست


باشگاه خبرنگاران: انگيزه شما براي کانديداتوري در انتخابات چه بود ؟

غرضي: از زمان کودکي هميشه در  کارهای سياسي و اجتماعي فعال بوده‌ام  و نزديک به شصت‌ سال است که  به اصطلاح مجموعه اتفاقات اجتماعي را  دنبال و در آن شرکت مي‌کنم و اين تصور که  مدتي فعاليتم را رها کردم از اين ناشي مي‌شود که  افراد فکر می‌کنند صرفا در پست و مقام  قرار گرفتن فعالیت اجتماعي محسوب می‌شود؛ در حالی‌که این برداشت نقطه مقابل تعريفي است که  از فعاليت اجتماعي دارم، چرا که معتقدم فعال اجتماعي هيچ گاه از پای  نمي‌نشيند و به قول حافظ:

" قرارها زحافظ طمع مدار اي دوست      قرار چيست، صبوري کدام و خواب کجاست"

در سال پایانی دولت دهم احساس کردم بسیاری از قضاياي اجتماعي، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی به صورت منفی جلوه‌گر شده است و سير نزولي دارد و دغدغه‌ام اين بود گام مثبتی برای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنم بردارم ومعتقدم به حمدالله اين کار در طول فعاليت انتخاباتي به صورت مطلوبي انجام شد؛ يعني توانستم به مردم بگويم مسائل منفي تمام اضلاع جامعه نيست. 

باشگاه خبرنگاران: با توجه به اينکه شما مورد انتخاب مردم واقع نشديد فکر مي‌کنيد چند درصد از هدفي را که مد نظر داشتید اجرا شده است ؟

غرضي: مسائلي را که در زمان انتخابات مطرح کردم معارضي در جامعه  نداشت يعني به شکل اعراضي و انتقادي به جامعه وارد نشدم و هيچ مخالفتي از ناحيه شعارهايي که دادم مطرح نشد و کسي انتقادی مبني براينکه مباحثي که مطرح شد قابل اجرا نيست عنوان نکرد؛ بنابراين به نظرم توانستم روابط رواني جامعه و افکار خود را طوري سامان دهم که بتواند اين حرف‌ها در سطح جامعه گسترش وسيعي یابد؛لذا به خوبي توانستم در عرض مدت زمان کوتاه مدت چندين مطلب مهم اجتماعي را با مردم در ميان بگذارم. 

باشگاه خبرنگاران: بعد از اینکه تلفنی خبر تاييد صلاحيت را به  شما اطلاع دادند چه واکنشي داشتيد ؟

غرضي: طي تماس تلفني که با من گرفته شد،اطلاع دادند که با راي بالايي تاييد صلاحيت شدي،گفتم اي کاش مرحوم "آيت‌الله رضواني" هم در قيد حيات بودند که من يک راي ديگري هم اخذ مي‌کردم چرا که اکثر اين بزرگان به مناسبت سال‌هاي قبل از انقلاب و بعد از آن  با من آشنايي‌ داشتند و خوشحالم از اين که از نظر نظام اداري حکومتي برايم مانعي نيست. 

باشگاه خبرنگاران: واکنش خانواده‌تان نسبت به خبر تاييد صلاحيت شما چگونه بود؟

غرضي: آن‌ها چون نمي‌دانستند من مي‌خواهم کانديد انتخابات شوم تا وقت تاييد صلاحيت چندان همراه نبودند اما بعد از تاييد صلاحيت همراه شدند.
باشگاه خبرنگاران: آيا ابراز خوشحالي کردند؟ 

غرضي: خوشحالي همراه با نگراني‌ بود اما در طي مسير نگراني‌ها برطرف شد لذا هر کسي شرايط را با موقعيت‌هاي خود مي‌سنجد و در خانواده ما نيز تفاوت‌ها که طبیعی هم است وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران: دليل  شما برای اينکه ثبت نام خود را در انتخابات  به خانواده اطلاع نداديد چه بود؟

غرضي: با هيچ کس مشورت نکردم؛ صلاح نبود که اين مسئله را مطرح کنم چرا که به ما گفته بودند قبل از تاييد صلاحيت تبليغ نکنيد و خود نيز تبليغ قبل از تایید صلاحيت را مفيد نمي‌دانستم.

رئيس‌جمهور وکيل مردم است رئيس مردم نيست، وکيل را مي‌شود خلع کرد

باشگاه خبرنگاران: در زمان انتخابات طي سفري که به کاشان داشتيد به مردمي که به شما مراجعه کردند توصيه کرديد "چک سفيد امضا دست کسي ندهيد" منظورتان چه بود؟ 

غرضي: رئيس‌جمهور وکيل مردم است رئيس مردم نيست و به لحاظ فقهي و تعبير اداري مردم براساس قانون به يک فرد وکالت مي‌دهند که کارها را انجام دهد؛ معتقدم  جاي دارد که در قانون اساسي کلمه رئيس‌جمهور اصلاح شود،؛ چرا که رئيس جمهور وکيل عامه مردم است و وکيل نمي‌تواند چک سفيد امضا در دست بگيرد و هر کاری که دلش خواست انجام دهد.

 وکيل را مي‌شود خلع کرد؛ يعني اگر مردم مرا به عنوان  وکيل اداره کشور برگزینند  و نتوانستم، نخواستم ویا توان اداره نداشتم مي‌توانند خلع‌ام کنند و اين حرفي فقهي، حقوقي و اجتماعي است و رئيس‌جمهور نمي‌تواند بگوید چون نمي‌دانستم چنین تصميم اشتباهی گرفتم. لذا در این صورت خود را نفی کرده و دقيقا اين همان جايي است که مي‌گويم چک سفيد امضا نبايد تقديم کرد. 
باشگاه خبرنگاران:  مردم چگونه مي‌توانند پس از سپردن مسئوليت به يک نفر مطالبات خود را پيگيري کنند؟

غرضی:مردم  برای برگزیدن فردي براي مسئولیت  بر طبق گفته امام (ره) بايستي آن را بشناسند و با تطبيق موازيني که کانديداي مورد نظر مي‌پذيرد به او راي دهند اگر بدون شرط راي به کسي داده شود حقي براي مردم نمي‌ماند لذا مردم بايد به صورت مشروط راي داده و کانديدا نيز بايد شروطش را با مردم تدوين کند..

باشگاه خبرنگاران: يعني وقتي که شما مدعي ايجاد دولت ضد تورم هستيد در زمان محقق نشدن اين ادعا مردم مي‌توانند نسبت به شما مدعي شده و شما را خلع  کرده و مطالبه خود را وصول کنند؟

غرضي: بله مردم مي‌توانند نسبت به اجرا نشدن ادعاي من مطالبه داشته باشند و مرا خلع کنند تفاوت بين جمهوريت و دمکراسي در اين است که جمهوریت برای اینگونه مسائل اهمیت قائل است،اما در دمکراسي اگر فردي بر طبق راي اکثريت مردم کاري را انجام بدهد کسي ديگر نمي‌تواند مخالف آن حرف بزند اما در اسلام چنين چيزي نيست و اگر کسي 90 درصد آرا را هم با خود داشته باشد اگر خلاف قوانين گام بردارد حقوق عامه برگردنش است. 

درجامعه اسلامی و جمهوریت تضاد منافع وجود ندارد

باشگاه خبرنگاران: شما در زمان انتخابات معتقد بوديد کانديداها مانند کبوتراني هستند که همسو با يکديگر حرکت مي‌کنند آيا هم چنان معتقديد که کانديداها مي توانند کبوتروارانه براي رفع مشکلات حرکت کنند؟

غرضي: قدرت سياسي باید توان تجميع توان‌هاي اجتماعي را داشته باشد و وظيفه قدرت سياسي است که در اين راستا از همه استعدادها استفاده کند اگر نتوانست مثل نافله ‌اي است که ثوابش به آن نمي‌رسد و در این میان شکل اجتماعي قدرت سياسي متزلزل مي‌شود. 

باشگاه خبرنگاران: يعني به کارگيري افرادي که برنامه ارائه کردند مي‌تواند برای رفع مشکلات راهگشا باشد؟

غرضي: اگر منظور به کارگيري فيزيکي است، خير. بايد گفت کارکرد فيزيکي بخشي است که به چشم مردم مي‌آيد و مردم در جريان آن هستند اما همه امور نیست، قدرت سياسي امروزه در به کار گیری توان نرم افزاري تعریف ‌می‌شود که به مراتب کار‌آمدتر از سخت‌افزار است.
 
وقتی بحث  از قدرت سیاسی می‌کنیم منظور این است که توان اجتماعی که در گذشته صرف کارها شده است را به صورت نرم‌افزاری به کار گیریم تا اینکه یک فرد طی چند سال به همان نتایجی برسد که دیگران پیش از آن به آن دست یافته بودند. 

۸کاندیدای انتخابات دارای تجربیات، اعتبار و نفوذ در جامعه هستند که عدد ۸ برای من مانند  دسته کبوتر‌هایی است که به صورت گروهی با یکدیگر پرواز می‌کنند و برای رسیدن به مقصود با هم همکاری دارند. درجامعه اسلامی و جمهوریت تضاد منافع وجود ندارد و اگر کسی می‌خواهد از جمهوری اسلامی منفعت ببرد عملش باطل بوده و شرعی نیست. 

باشگاه خبرنگاران: با توجه به اینکه گفتمان اعتدال‌گرایی مورد قبول مردم واقع شد مسئولان چه وظایفی را در برابر این مطالبه دارند؟ 

غرضی: اجتماعی‌شناسی ایران کار بسیار سختی است لذا گروه‌های اجتماعی ایران باید در مسئولیت قرار گیرند تا بتوانند در این شرایط حرف خود را بزنند نه اینکه خارج از مسئولیت نظریه‌پردازی کنند. باید در کارها مشارکت داده شوند تا مطابق نرخی که مردم تعیین می‌کنند نظریاتشان تثبیت شود.

وقایع اجتماعی حاصل تفکرات گونان اجتماعی است که بدون اینکه در جامعه در جایگاه مناسب قرار گیرد به صورت فعالیت سیاسی با قدرت سیاسی در می‌افتد ،  وظیفه مسئولان مهیا کردن بستر بروز ایده و نظرات گروها در سطح جامعه است. 

 
 در زمانی که وزیر مخابرات بودم تغییر تکنولوژی در صنعت مخابرات به شدت معارض داشت. عده ‌ای می‌گفتند با فیبر نوری، ماکریوویو و دیجیتال موافق نیستیم و تمایل داریم با سیستم گذشته به کار خود بپردازیم که من حداقل 800 نفر را  برای آموزش به کشور های صنعتی فرستادم تا آنها تشخیص دادند که با روش گذشته نمی‌شود صنعت مخابرات را اداره کرد. بنابراین جو آرامو توسعه شکل گرفت و نیروهای معارض نیز در خدمت این کار قرار گرفتند لذا باید با معارضین در همه زمینه‌ها برخورد اجتماعی کرد  که به مراتب بهتر از برخورد سیاسی است. 

باشگاه خبرنگاران: اگر شما بخواهید به عنوان یک سیاست‌مدار با تجربه پیشنهادی به دولت آینده داشته باشید چه مباحثی را مطرح می‌کنید؟ 

غرضی: تمام فعالیت من به دو شعار توسعه "جمهوریت"و "اسلامیت" ختم می‌شود که در این زمینه  اگر کارگزار موافق این دو مبحث باشد؛ من نیز هستم اما در صورتی که این شعارها را  قبول نداشته باشد از من کاری ساخته نیست و در صورت قبول نداشتن این مسائل معارضه‌ای با کسی ندارم.

 لباس شخصی‌ها با قدرت سیاسی روابط پنهان دارند

باشگاه خبرنگاران:نظر شما در ارتباط  با طرح مجلس در جهت برخورد با لباس شخصی‌ها و خودسرها چیست؟ 

غرضی:این افراد گروه‌های اجتماعی‌ای هستند که با قدرت سیاسی روابط پنهان دارند؛از این اجتماعات در کشور ما بسیار است.

باشگاه خبرنگاران:با این افراد چه باید کرد؟ 

غرضی: قدرت سیاسی باید با این افراد تعامل اجتماعی داشته باشد، وظیفه قدرت سیاسی برخورد نیست بلکه وظیفه‌اش این است که هر گروهی که در جامعه بیاید خود را عرضه کند.مردم خود باید این گروه‌ها را بشناسند و قدرت سیاسی نباید این افراد را در جایی بکار گیرد و در جایی نفی کند بلکه حقیقت این است که چنین افرادی وجود دارند و در صورتی آرام می‌گیرند که یا مورد تأیید مردم قرار گرفته و یا از سوی مردم نفی شوند. 

قدرت سیاسی باید با لباس شخصی‌ها تعامل کند و آنها را شناسایی و مورد تفقد قرار داده و منویات آنها را مکتوب و منظم کند لذا وقتی که این اشخاص پای کار بیایند مجبور می‌شوند حرف‌های خود را بروز دهند اما در غیر این صورت پنهان‌تر می‌شوند، لباس شخصی‌ها و افراد خودسر مانند کسانی اند که در محافل سیاسی می‌نشینند و حاکمیت را نفی می‌کنندکه اینگونه  افراد و گروهها باید بدانند  حاکمیت "اجتماعی است  وگروهی و تفکیکی نیست " و پنهان کاران محافل گروهی باید متوجه شوند که در مقابل جمعیت 73 درصدی هستند نه در مقابل یک رئیس‌مجلس و دولت و ...  ؛در 100 سال  گذشته هیچ کس نتوانسته  به یکپارچگی ملت ایران خدشه وارد کندو تأکید می‌کنم برخورد‌های سیاسی امنیتی مفید و جوابگوی نیاز جامعه نیست. 

باشگاه خبرنگاران: نظر شما نسبت به عزل و نصب‌های لحظات آخر دولت دهم چیست، اگر شما در سمت رئیس‌جمهور قرار داشتید چه واکنشی نسبت به آن نشان می‌دادید؟ 

غرضی:  اینکه این اعمال در جامعه شائبه این را پیدا کرده که خلاف قوانین و مقررات عزل و نصب‌ها اعمال می‌ شود باعث تأسف است، کسی که این مبحث را رواج داده جریمه‌اش را پرداخت می‌کند. 

دولت نهم و دهم هیچ توفیقی نداشته 

باشگاه خبرنگاران: ارزیابی شما نسبت به عملکرد دولت نهم و دهم چیست؟  

غرضی: گروهی بودند که مدعی اداره بهتر کشور شدند و به مدت 8 سال مثل بسیاری از دولت‌ها و گروه‌های کشور که مدعی کشورداری بودند هیچ توفیقی نداشتند. من احزاب و گروه‌ها و دولت‌ها را به خوبی می‌شناسم و در تاریخ صد ساله ایران حتی یک دولت که خوشنام آمده و رفته باشد نداریم دولت نهم و دهم نیز مانند بقیه گام برداشت. 

باشگاه خبرنگاران: ارزیابی شما نسبت به  دعوت از مقامات کشور‌های دیگر برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری چیست؟ و فکر می‌کنید چه بازتابی داشته باشد؟ 

غرضی: دعوت از مقامات دیگر کشورها یک کار طبیعی است که در تمامی کشورها انجام می‌شود و جمهوری اسلامی نیز مانند بقیه چنین رفتاری را پیش گرفته اما معتقدم تبدیل‌کردن این موضوع به ابزاری برای درگیری‌های بیشتر خلاف شأن حاکمیت است و اینکه این مسئله بخواهد در مناسبات داخلی مورد سوء‌استفاده قرار گیرد به نفی گروه‌ها می‌انجامد و کشور را متضرر می‌کند.


آمریکا  ذلت عدم فهم سیاست را می‌کشد

باشگاه خبرنگاران: با توجه به تحرکات آمریکا برای مذاکره با ایران رفتار مقامات این کشور را چگونه  ارزیابی می‌کنید؟ 

غرضی: با توجه به تجربه تاریخی از رفتار آمریکا جز اینکه این کشور برای دستیابی به هدف خود از اعمال زور استفاده کرده چیز دیگری سراغ نداریم. اعمال آمریکایی اعم از جنگ و تحریم و فشار بر ایران در جریان مناسبات سیاسی جوابگو نیست. 

آمریکا در مصر، ترکیه و خاورمیانه یک قمه به دست گرفته و با زور می‌خواهد حکم‌فرمایی کند و باید به مقامات این کشور گوشزد کرد که اعمال تحریم، کار نظامی، تحریم فرهنگی جوابگو نیست و ایران همچنان پا‌برجاست. 

دولت‌های پیشین هیچ تعاملی با آمریکا نداشتند و نمی‌دانم این دولت روابط تعاملی با آمریکا داشته باشد یا خیر، اما مطمئنم اگر آمریکا بخواهد با فشار و زور کار خود را پیش ببرد اعتبارش در کشور بیش از پیش از دست می‌رود چون نمی‌توانند با اعمال فشار بر رئیس‌جمهور منتخب وی را مجبور  کنند که منافع ملی را فدای آرزوی آمریکایی‌ها کند. 

 طی 60 الی 70 سال گذشته آمریکا جز خسران کار دیگری نکرد و امیدوارم به جای این زورگویی‌ها یک منطقی را برای رفتار خود در پیش بگیرد. اتفاقاتی که در مصر در ارتباط با حکومت مرسی دارد روی می‌دهد مانند زمان مصدق و خلع وی با توطئه آمریکاست مصدق را با زور ارتش از حکومت ساقط کردند و اکنون نیز با همین روش مرسی را خلع می‌کند.
باشگاه خبرنگاران:یعنی امریکا در حال تکرار دوباره تاریخ است؟
 
غرضی:خیر ،آمریکا ذلت عدم فهم سیاست را می‌کشد و سیاست نمی‌فهمد . وجهه قدرتمند آمریکا با توجه به رفتارهای ناهنجاری که از خود بروز داده‌ حتی در آمریکای لاتین نیز از بین رفت و حتی دشمنی‌ها در این منطقه از خاورمیانه نسبت به آنها بیشتر شده است.


اصلا در نوفل لو شاتو نه بلندگويي بود نه نردباني براي نصب آن در پشت بام و نه چنين ذهنيتي در من وجود داشت 

باشگاه خبرنگاران: هر از چند گاهی اخباري درارتباط با  عملکرد گذشته شما حاکي از تصميم گيري‌هاي يک جانبه مانند جريان باز داشت مجتبی طالقانی  و نصب بلندگودر باغ نوفل لوشاتو در محل تبعید امام خمینی (ره) منتشر می‎شود، توضیح شمابراي روشن شدن افکار عمومي چيست؟

غرضي: يک عده‌اي خوشحال مي‌شوند  مطلبي را به افراد نسبت دهند و بايد از خودشان پرسيد که چه نفعي از اين بازگويي‌ها مي‌برند. بايد در تصريح نصب بلندگو در پشت بام منزل امام(ره) در نوفل لوشاتو  بگويم که محل زندگي امام(ره) مقابل محلي بود که ما تجمع مي‌کرديم لذا يک خانه جداگانه در اين طرف خيابان داشتيم و خانه‌اي که در آن بودیم،تنها راه رسیدن به پشت‌بام شومینه ساختمان بود که صرفآ برای تعمیرآن تعبیه شده بود ونردبان و بلندگویی در آنجا نبود.  

من عمري را در فرانسه طي کردم و به قوانين و شرايط اجتماعي آن واقفم، امکان ندارد يک نفر در اين کشور بتواند از بلندگو حتي در خيابان‌ها استفاده کند. اگر بنا باشد تجمع يا تظاهراتي برپا شود بلندگويي که در اختیار دارند مسئوليت و ميزان صوتش توسط پليس کنترل ومحدود به محوطه اجتماع  مي‌شود؛حال با این شرایط  و قوانین به من مي‌گويند که در روز عاشورا بر پشت بام خانه امام(ره) بلندگو نصب کرده‌ام!

بايد بگويم هيچ کاري در زندگي نکردم مگر اين که بستر اجتماعي، اداري و فردي آن آماده باشد لذا اصلا در آن مکان نه بلندگويي بود نه نردباني براي نصب آن در پشت بام و نه چنين ذهنيتي در من وجود داشت. 

حتی به یاد دارم وقتی آقاي پيمان درسرسراي خانه حضرت امام خمینی (ره) براي مردم صحبت می‌کرد صدايش به مردم نمی‌رسید که به من گفت فلاني صدا نمي‌رسد که به وی گفتم از اين چادر نباید صدا به بيرون برود. و در اين شرايط کسي به اين فکر نيفتاد که  در آن جا براي اين سخنراني بلندگو کار بگذارد و يا اذان بگويد و عزاداري  وسينه زنی راه بیاندازد،بايد از گوينده اين مطلب سوال کرد تا اين خلاف واقع را خودش تصريح کند. 

به اختیار خود به منزل "آیت الله طالقاني" رفتم /مگرمی‌شود  یقه فرمانده سپاه را  با آن همه تشکيلات گرفت و به جايي برد؟ 

در ارتباط با جريان" دستگيري مجتبي طالقاني" که عنوان مي‌کنند خود سرانه اين کار را انجام داده‌ام ومرا نزد آيت‌الله طالقاني برده‌اند بايد بگويم که به اختیار خود به منزل "آیت الله طالقاني" رفتم  و با توجه به اینکه در مقام فرمانده سپاه قرار داشتم ،مگرمی‌شود فرمانده سپاه را  با آن همه تشکيلات کسي يقه‌اش را بگيرند و به جايي ببرند؟ دليل رفتن من به منزل آیت الله طالقانی که جایگاه ویژه‌ای برای  وی قائل بودم  این بود که  به ایشان عرض کنم مجتبی‌ای که فراري و کمونيست شده بود گرفته‌اند و به اين مکان(سپاه پاسداران به جایی که من رئیسش بودم) آورده‌اند و آقا هم فرمودند ايشان20-‌30 روز است در خانه من است و دارد نماز مي‌خواند.

من براي آیت الله طالقاني به عنوان يکي از اصلي‌ترين عناصر انقلاب ارزش زيادي قائلم لذا نزديک به سي سال پيش از اين اتفاق مجالس بحث ايشان و حتي سخنراني‌هايشان را در مسجد هدايت ساماندهي و در جامعه انتشار مي‌دادم. 
در جامعه ما آدم‌هايي که فعال باشند بي‌نصيب از اتهام نمي‌مانند
 
باشگاه خبرنگاران:باز گو شدن چنین ماجراهایی حکایت از تصمیم گیری‌های خودسرانه از جانب شما دارد،فکر می‌کنید چه هدفی را دنبال می کند؟

غرضی:اولين کسي که  مرا خودسر خواند "بني صدر" بود و  به مرحوم شهید رجايي نسبت "خشک سر"  داد . به خاطر اینکه  به طور متوالي به عنوان نخست وزير معرفي مي‌شدم عده‌اي براي نفي من حرف‌هاي اینچنینی عنوان مي‌کردند. در جامعه ما آدم‌هايي که فعال باشند بي‌نصيب از اتهام نمي‌مانند و من نيز وزير نفت، وزير پست و تلگراف وتلفن بودم که حتي يک کلمه از سوی مجلس و دولت براي من مشکلي پيش نيامد اما حالا مسئله بلندگو براي ما مسئله شده است. 

به خبرنگاری گفتم حرف مرا تحریف کردي، برو نان حلال بخور

باشگاه خبرنگاران: دليل دلخوری شما از رسانه‌ها چيست؟

غرضي: رسانه‌ها در قبل از انقلاب اسلامی طوري مقهور قدرت سياسي شدند که هيچ چيز نصيب ملت ايران نشد و از لحاظ مکتوب و ملفوظ و شخصيت در مجموعه جريان انقلاب حتي يک فرد معتمد مردم از سوي رسانه‌ها به جامعه عرضه نشد. به طور مثال،کساني که از ايران رخت بربستند وقتي که سرنوشتشان را پيگيري مي‌کنم مي‌بينم چه مسير باطلي را پيمودند. امير طاهري که در روزنامه کيهان مسئوليت داشت اکنون به لحاظ رسانه‌اي آدم معتبري است اما برای بیگانگانی مثل عربستان سعودي کار مي‌کند و يا بسياري ديگر از اين قشر که به بيگانگان پناه بردند  و در حال فعاليت براي" بي‌بي سي" صدای آمریکا" هستند.

نگراني من اين است که چرا اين حرفه (رسانه) نتوانسته پيوندش را با مردم طوري تنظيم کند که شخصيت‌هاي متعالي در داخل کشور پس از چند سال فعاليت، زندگي وحرفشان اعتبار پيدا کند و من اين دغدغه را دارم که اين استعداد در بين اصحاب رسانه شکوفا شود و دريافتي که مي‌کنند حلال و ماندگار باشد چون اين مسئله را نمي‌بينم از اين نظر نگران هستم. 

باشگاه خبرنگاران: آيا صحت دارد که به خبرنگاري گفتيد اين نان خوردن ندارد؟

غرضي: به يک خبرنگار گفتم حرف مرا تحریف کردي، برو نان حلال بخور و او نيز در پاسخ به من گفت قدرت جاي ديگري است، که به وي پاسخ دادم قدرت در دست رسانه يک طرفه‌ای است که شما مسئول آن هستيد. بايد تاکيد کنم با اشخاص دشمني ندارم  وحرف من اين است که چرا مباحثي را که مطرح مي‌کنم منحرف کرديد لذا توان اين را ندارم که دنبال رسانه‌ها راه بيفتم تا ببينم از حرف من چه سوء استفاده‌اي مي‌شود ومنظورم در کل  اين بود که اگرحرفی از من  به صورت وارونه نقل می‌کنند، کسي که دارد در اين مسير ارتزاق مي‌کند نانش حرام است و حرام بودن آن هم اين است که تبديل مي‌شوند به افرادي که از قبل از انقلاب در اين مسير بودند،اما هيچ اعتباري پيدا نکردند.

تمام امورمان را صرف کرديم که حقايقي را براي جامعه روشن کنيم اما خلاف آن را منتشر مي‌کنند که اگر انتقاد من به اين روند ايراد دارد کسي آن را تصحيح کند، لذا معتقدم که رسانه‌اي که با تزوير اطلاعاتي بخواهد زندگي مادي کند رسانه‌اش از بين مي‌رود.

جزئی از ملت هستم و با مردم و کوچه و بازار هیچ فرقی ندارم

باشگاه خبرنگاران: اگر آقای محمد غرضی بخواهد خود را در قالب یک گرایش اجتماعی سیاسی تعریف کند چه می‌گوید؟ 

غرضی: جزء ملت هستم. با مردم و کوچه و بازار هیچ فرقی ندارم هر نوع اسمی را بگذارید با آن مخالفم ؛ هرکسی بخواهد برای خودش شأنی تعریف کند از بین می‌رود و من هیچ عنوانی ندارم.

در اسلام کلمه سیاست  نیست ولی تکلیف هست

باشگاه خبرنگاران: سیاست از نظر محمد غرضی که دوره مبارزات انقلابی، پیروزی انقلابی، جنگ، و مسئولیت‌های حکومتی را تجربه کرده چه نقش و شکلی دارد؟ 

غرضی: سیاست جز ذلت، مسئولیت‌ناپذیری، دردسر درست کردن برای دیگران هیچ بهره دیگری ندارد.  در اسلام کلمه سیاست  نیست ولی تکلیف هست و از لحاظ تاریخی بعد از اینکه خان مغول یا خوارزمشاهی با زور به ایران لشکرکشی می‌کند خواجه نظام‌الملک در آن شرایط سیاست‌نامه می‌نویسد و این کلمه در این مقطع زمانی تازه به وجود می آید.

سیاست در مفهوم فرهنگی ایران به معنی "تعزیر" است و در سطح اجتماعی ما تبدیل به ابزاری برای حکومت شده که ناکارآمد است و از بین می‌رود لذا با سیاست به هیچ جا نمی‌رسیم اما احتمالا با دلسوزی به خدا نزدیک می‌شویم. 

باشگاه خبرنگاران: در کلام آخر و پایانی توصیه شما به نسل جوان که در راه سیاست قدم برمی‌دارد چیست؟ 

غرضی:  "چک سفید دست هیچ کس ندهید".


گفتگو از: سارا ابراهیمی 

انتهای پیام/
برچسب ها: غرضی ، انتخابات ، کاندیدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار