به بهانه روز جهاني قدس؛

"راشل کوري" نماد قساوت رژيم صهيونيستي

"راشل كوري" دختر آمريكايي 23 ساله در سال 2003 توسط بولدوزرهاي اسرائيلي كه قصد داشتند منازل فلسطينيان را خراب كنند، به طرز دلخراشي زير گرفته شد و جان باخت.

سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد:

*** ماجراي "حمله اسرائيل به كاروان آزادي غزه" (Gaza flotilla raid ) چه بود؟

از سال 2007 دولت‌هاي اسرائيل و مصر با هدف تحت فشار قرار دادن دولتي به نام "حماس" كه در انتخابات پيروز شده بود، مرزهاي آبي نوار غزه را محاصره كرده و از ورود و خروج سازمان‌هاي بين‌المللي امداد و نجات جلوگيري كردند. اسرائيل، از نوامبر 2008 به بعد، با بستن گذرگاه‌هاي باريكه غزه، ارتباط ساكنان آن با جهان خارج را به طور كامل قطع نمود.

تلاش‌هاي جهاني بسياري براي منصرف كردن اسرائيل از اين تصميم غيرانساني و شكستن محاصره نوار غزه صورت گرفت اما همگي به بن‌بست رسيد. هر از چند گاهي كشتي‌هاي كوچكي براي عبور از گذرگاه رفح از كشورهايي مانند ليبي و قبرس (2008) راهي غزه مي‌شدند كه با تهديد و يورش ناوگان هوايي اسرائيل، مجبور به بازگشت مي‌شدند.

سرانجام در تاريخ 22 مي 2010 يك ناوگان دريايي شامل 9 كشتي كمك‌رساني و 800 نفر فعال حقوق بشر، ديپلمات‌هاي سابق اروپايي و جمعي از خبرنگاران، از 37 كشور (آمريكا، يونان،‌ فرانسه، ايتاليا، آلمان،‌ تركيه، مالزي،‌ ونزوئلا،...) حامل هزاران تن كمك‌هاي بشردوستانه (پزشكي- دارويي- غذايي)، از بندر آنتالياي تركيه وارد آب‌هاي آزاد شدند و قصد داشت محاصره دريايي نوار غزه را شكسته و كمك‌هاي مردمي را به دست غيرنظاميان غزه برسانند. اين جمعيت به "كاروان/ناوگان آزادي" مشهور شدند.

اما نيمه‌هاي شب در نزديكي ساحل غزه، كشتي‌هاي اسرائيلي، كاروان آزادي را محاصره و با تيراندازي از بالگردهاي خود، آنان را مورد هدف گلوله قرار دادند. نظاميان اسرائيلي پس از كشته و زخمي كردن ده‌ها تن و بازداشت سايرين، با تصرف كشتي‌ها، آنان را مجبور به حركت در مسير بندر اسرائيل كرده و دستگيرشدگان را نيز در همانجا زنداني كردند.

نام كشتي اصلي كه قصد داشت اين كمك‌ها را به مردم در محاصره غزه برساند، "ام‌وي راشل كوري" (MV Rachel Corrie ) بود و به افتخار يكي ديگر از قربانيان وحشيگري صهيونيست‌ها، اين گونه نامگذاري شد.

 

*** راشل كوري كه بود؟

"راشل كوري" دختر آمريكايي 23 ساله در سال 2003 توسط بولدوزرهاي اسرائيلي كه قصد داشتند منازل فلسطينيان را خراب كنند، به طرز دلخراشي زير گرفته شد و جان باخت. در عين حال، راننده نظامي در بولدوزر مذكور، قاتل اين پرونده، در دادگاه رژيم صهيونيستي تبرئه شد!

در پي اين اقدام، "ريچارد فالك" (Richard Falk )، گزارشگر ويژه شوراي حقوق بشر سازمان ملل در اسرائيل، این حكم را غم‌انگیز خوانده و نشان‌دهنده وضع اسفبار حاكمیت قانون در اسرائیل دانست: «این حكم، نشان می‌دهد نظامیان اسرائیلی دارای مصونیت كامل هستند؛ چراكه این رژیم، همواره در مقابل جنایت‌هایش سرسختی نشان داده و قوانین بین‌المللی را نقض می‌كند.»

راشل كوري پس از شهادتش، تبديل به اسطوره‌اي شد كه نشان داد دفاع از مردم ستمديده فلسطين، محدود به ملت‌هاي همسايه مانند لبنان و سوريه نيست، بلكه هر وجدان ظلم‌ستيزي را به درد مي‌آورد. "جنبش مقاومت"، از هر جاي دنيا كه باشد، با تانك و بولدوزر، له‌شدني نيست و وقايعي از اين دست، اتفاقاً مردماني از سراسر جهان را عليه رژيم صهيونيستي متحد مي‌كند.

 

*** خشم لبريز شده ملت‌ها، در مقابل ابراز تأسف دولت‌ها!

از آنجايي كه كشته‌شدگان كشتي‌هاي ناوگان آزادي، ملّيت‌هاي گوناگوني داشتند، بلافاصله بعد از اين حادثه، مردم در شهرها و كشورهاي مختلف دست به تظاهرات و شورش زدند.

مي‌توان گفت حادثه حمله به ناوگان آزادي، هرچند در حد موضع‌گيري‌هاي محكوم‌كننده و اعتراضات زباني خلاصه شد، اما اوج وحدت جهان عليه رژيم صهيونيستي بود كه حتي صداي دولت‌هاي اروپايي را هم درآورد. برخي مقامات و رؤساي جمهور كشورها مانند تركيه، اسپانيا،‌ يونان و سوئد، سفراي اسرائيل در كشورشان را فراخواندند.

"بان كي مون" دبيركل شوراي امنيت سازمان ملل متحد، ساعاتي پس از اين حمله، جلسه اضطراري تشكيل داده و نهايتاً ضمن محكوم كردن مقامات اسرائيلي كه دستور چنين جنايتي را صادر كرده بودند، خواستار پايان دادن به محاصره چندين ساله غزه شد.

شوراي حقوق بشر اين سازمان نيز در همان سال 2010 طي گزارشي 56 صفحه‌اي، با استناد به ماده 147 چهارمين كنوانسيون ژنو،‌ ارتش اسرائيل را به جرائم متعددي نظير كشتار، شكنجه، آسيب جاني و مالي متهم كرده و پيگيري قانوني اين اتهامات را خواستار شد.

*** سرانجامي بي‌سرانجام براي اتهامات اسرائيل...

اما اگر پرسيده شود كه اقدام عملي نهادهاي پرطمطراق جهاني، عليه نيروي دريايي ارتش صهيونيستي چه بوده، هيچ پاسخي طي اين سه سال داده نشده است. رژيم صهيونيستي به رغم اعمال فشارهاي موجود با رد تشكيل كميته حقيقت‌ياب بين‌المللي، به تشكيل يك كميته داخلي درباره جنايت صورت گرفته عليه كاروان آزادي بسنده كرد.

سه سال گذشت و تازه در مي 2013 (ارديبهشت 92) دادستان دادگاه جنایی بین‌المللی اعلام کرد كه بررسی‌هاي اولیه پیرامون حمله سال 2010 اسرائیل به کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را آغاز می‌کند! پس با اين وجود، 31 مي 2013 براي تمام دنيا يادآور تلخي 31 مي 2010 است؛ آنان در انتظارند تا حداقل بعد از "سه سال"، محكوميت‌هاي علني و عملي بر ضد رژيم صهيونيستي كه به اعتراض سازمان ملل متحد انجاميد را شاهد باشند.

 

گزارش از: طاهري


آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار