ران پال: سفير سابق آمريکا در افغانستان طراح سناریوی جنگ و حضور مستمر نظامی در این کشور است

يکي از اعضاي کنگره آمريکا ، سفير سابق آمريکا در افغانستان را طراح سناريوي جنگ و حضور مستمر آمريکا در افغانستان توصيف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، موسسه وابسته به ران پال عضو مجلس نمايندگان آمريکا امروز بيانيه اي را در پايگاه اينترنتي خود درباره رويکرد آمريکا در افغانستان منتشر کرد که از زبان اين مقام آمريکايي است. متن اين بيانيه به قرار زير است.. زلماي خليلزاد از عناصر جريان نومحافظه کار در آمريکا است. به خوبي بخاطر دارم درست پس از جنگ اول خليج فارس(تهاجم عراق به کويت و اقدام عليه آن)، وقتي زلماي خليلزاد در باشگاه نيروي دريايي و نيروي زميني ارتش آمريکا در واشنگتن براي ناهار ميهمان من بود، از مقامات دون پايه دفتر وزير دفاع وقت آمريکا بود. وي در آن زمان متن بيانيه راهبردي براي وزارت دفاع آمريکا تنظيم کرده بود که مقدمه اي درباره نگرش نومحافظه کاران در خصوص توسعه امپرياليستي و خط مشي حوزه نفوذ آمريکا بود که در دوران دولت جرج بوش،رئيس جمهور سابق آمريکا به راهبرد غالب و اصلي تبديل شد. وقتي فرمانده نيروي زميني ارتش آمريکا ، متن پيش نويس بيانيه مذکور را به رسانه ها درز داد، اين طرح دورريخته شد. ملاقات ناهار ما پس از فاش شدن اين طرح و دورريخته شدن اين طرح بود. من خوشحال بودم که چنين اتفاقي رخ داده است اما خليلزاد همچنان ايده خودش را هوشمندانه توصيف مي کرد. وقتي باهم در اين خصوص صحبت مي کرديم او به شدت خشمگين شد و سر من داد زد که شماها نمي دانيد چگونه از قدرت استفاده کنيد و شماها مسئوليت داريد آزادي وقدرت آمريکا را گسترش بدهيد. 
اين سخنان خليلزاد برايم سرگرم کننده بود زيرا او تا آن زمان و پيش از آنکه دوستان نومحافظه کارش ، او را براي مسئوليتي در دفتر کار وزير دفاع منصوب کنند، حتي يک روز در وزارت امورخارجه يا وزارت دفاع آمريکا نقش مشاوره را ايفا نکرده بود. از او پرسيدم منظورش از اينکه مي گويد شماها اين کارها را انجام نداده ايد چيست. او در پاسخ گفت منظورش ، اکثر آمريکايي ها است. مي دانيد که خليلزاد در افغانستان به دنياآمده است. حالا شاهد آن هستيم که روياي نومحافظه کاران به علت واقعيتها در حال رنگ باختن است. درصورتيکه توافق نامه امنيتي مشترک آمريکا و افغانستان نيز امضاء نشود، روياي خليلزاد درباره آينده افغانستان بزودي خواهد مرد. باتوجه به اختلافهايي که ميان آمريکا و حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان بوجود آمده است بعيد به نظر مي رسد کابل حاضر باشد توافق نامه فوق را امضاء کند که زمينه ساز حضور بلندمدت آمريکا در افغانستان است.





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار