توصيه هاي انديشکده چاتم هاوس:

با روحاني تعامل کنيد/ تحريمها را لغو، نام منافقين را وارد فهرست ترويستي و ايران را بعنوان شريک اصلي در حل بحران سوريه معرفي کنيد

انديشکدۀ انگليسي "چاتم هاوس" در مقاله اي با عنوان "تعامل با رئيس جمهور جديد ايران" به قلم "ساسان عقلاني" نوشت: شيوه کنوني غرب در تعامل با ايران که بر اساس برداشت هاي غلط است ، موجب مي شود فرصت به وجود آمده از دست برود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در ادامه مقاله آمده است: تاييد شدن حسن روحاني به عنوان رئيس جمهور جديد فرصتي براي تعامل مجدد ميان دولت هاي غربي و جمهوري اسلامي فراهم نموده است. "

در اين گزارش آمده است: "غرب بايد با دولت او براساس اقداماتش تعامل کند. روحاني هم بايد گامهاي اساسي بردارد تا در مقابل ، آمريکا نيز رسماً ايران را شريک اصلي خود در پايان دادن به بحران سوريه معرفي کند و از اين کشور  براي شرکت در پروژه هاي ابتکاري با حضور روسيه، عربستان سعودي و ترکيه دعوت کند. اقدام ديگر وارد کردن مجدد نام منافقين در فهرست تروريستي است. هم اکنون  سياست تعامل با ايران  شامل برداشتن بخشي از تحريم ها است."

چاتم هاوس ادامه مي دهد: "تداوم شيوه کنوني جايي براي مانور روحاني باقي نمي گذارد. اگرآمريکا  و اتحاديه اروپا با دولت جديد براين اساس تعامل کنند که روحاني وضع موجود را تحمل کند ، فرصت تعامل از دست مي رود. بنابراين ، همدلي با دولت جديد ايران بايد بر اساس يک  ارزيابي واقع بينانه از ماهيت تغيير در ايران باشد: جايي که روحاني  براي اعتماد سازي تلاش مي کند و غرب نيز پاسخ مي دهد."

به گفته اين انديشکده، "دولتهاي غربي بايد از واقعيت هاي جديد ايران بيشترين بهره برداري را بکنند. براي اولين بار در تاريخ جمهوري اسلامي، مقامات خارجي از جمله سران برخي دولت ها به مراسم تحليف رئيس جمهور دعوت شدند. شايد اين يک قدم کوچک در ابتداي راهي باشد که به يک معامله جامع تر بين ايران و غرب منجر مي شود.  

گفتني است، چاتم هاوس (Chatham House)‏ با نام کامل مؤسسه سلطنتی مطالعات بین‌المللی، یک سازمان غیردولتی و مرکز پژوهشی در شهر لندن است که به تحلیل چالش‌های استراتژیک می‌پردازد. از چاتم هاوس به عنوان اندیشگاه سیاست خارجی انگليس یاد می‌شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار