برخي منابع پاکستاني از کناره‌گيري دولت اين کشور مبني بر عدم تکميل پروژه خط لوله صلح خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه پاکستاني داون، dawn ،درحاليکه به نظر مي‌رسيد دولت پاکستان در حال همکاري با ايران براي پيشرفت خط لوله صلح بود، اما اکنون گزارشي منتشر شده که بر اساس آن دولت اين کشور قصد ندارد از وام 500 ميليون دلاري ايران براي تکميل  پروژه استفاده کند.

هزينه کل ساخت خط لوله صلح بالغ بر 1.5 ميليارد دلار است که اوايل امسال جمهوري اسلامي ايران موافقت کرد 500 ميليون دلار آن به صورت وام در اختيار پاکستان قرار گيرد.

در زمان سفر آصف علي زرداري، رئيس جمهور پاکستان به تهران در ماه فوريه، توافقنامه‌ 250 ميليون دلاري امضا شد و همچنين صحبت‌هايي در خصوص اعطاي 250 ميليون دلار مابقي صورت گرفت.

اين درحالي است که اکنون برخي مقامات پاکستاني مي‌گويند تمايلي به دريافت وام ندارند.

براساس گزارش‌ها، پاکستان قصد دارد به دليل تشديد تحريم‌هاي امريکا عليه ايران، ديگر همکاري براي تمايل ساخت پروژه نداشته باشد.

نواز شريف، نخست وزير پاکستان طي مصاحبه با خبرنگاران عربستان صعودي بيان کرد: مقامات امريکايي هشدار داده‌اند که همکاري ما براي تکميل پروژه خط لوله صلح باعث اعمال تحريم آنها عليه کشورمان خواهد شد.

کارشناسان معتقدند که اين صحبت‌هاي نخست وزير از دو منظر قابل اهميت است: نخست آنکه آنها در انتظار پاسخ نامه خود از سوي جان کري، وزير امور خارجه امريکا هستند و دوم اينکه سخنان نواز شريف در خاک عربستان صورت گرفته که يکي از مخالفان اصلي اين پروژه است.

بعلاوه سوالاتي نيز در خصوص نامه ارسال شده به امريکا از سوي دولت پاکستان وجود دارد که به عقيده برخي‌ها در اين نامه از دولت امريکا خواسته شده که با تکميل اين پروژه مخالفت کند.

اين در حاليست که ايزاز چادري، سخنگوي دولت پاکستان در خصوص اين نامه گفته است: ما در نامه از امريکا خواسته‌ايم تا نظرات خود را در مورد اين پروژه ارائه دهد و اينکه آيا باعث اعمال تحريم بر پاکستان مي‌شود!؟

لازم به ذکر است که دولت و وزارت امور خارجه پاکستان پيش از اين اعلام کردند که این پروژه مشمول تحریم های آمریکا علیه ایران در زمینه پرونده هسته ای نمی‌شود.

Washington Threatens Pakistan with Sanctions if it continues with Iran Pipeline

بر اساس گزارش پايگاه تحليلي "اويل پرايس"، اوايل امسال واشنگتن مقامات کشور پاکستان را تهديد کرد که در صورت ادامه همکاري اين کشور با ايران در زمينه تکميل خط لوله صلح، تحريم‌هاي جديدي را بر اين کشور اعمال خواهند کرد.


انتهاي پيام/

برچسب ها: پاکستان ، ایران ، پروژه ، لوله ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار