قم/ قم در خشکسالی هیدرولوژیکی می‌سوزد؛

قم تشنه صرفه‌جویی

با توجه به خشکسالی و گرمای هوا در مدیریت منابع آب باید تدبیر جدیدی اندیشیده شود در غیر این‌صورت در آینده مشکلات زیادی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، برای برخی از ما صرفه‌جویی تا اجبار نباشد جایی ندارد یعنی برای نان 20 تومانی صرفه جویی لازم نیست اما اگر قیمت آن به 700 تومان برسد، حالا باید تن به صرفه جویی داد.

شاید واژه صرفه‌جویی مفهومی چون خسیس بودن یا سختی کشیدن را در ذهن برخی از ما تداعی ‌کند در حالی که در کشورهای توسعه یافته صرفه‌جویی وظیفه شهروندی است.

بر اساس آمارهای اعلام شده در کشور پرآبی مثل آلمان مصرف سرانه آب حدود 145 لیتر در شبانه روز است در حالی که در کشور ما متوسط مصرف سرانه در همین بازه زمانی حدود 270 لیتر است.

نزدیک به 70 درصد آب شرب در روستاها برای دام و باغات مصرف می‌شود

افزایش دمای هوا، افزایش مصرف آب و هشدار مسئولان را به دنبال داشته است؛ بدیهی است با توجه به واقع شدن استان قم در ناحیه بیابانی کشور محدودیت منابع در این سرزمین وجود دارد.


شهروندان باید از مصرف بی‌رویه آب و هدر دادن آن در این روزهای گرم تابستان به شدت خودداری کنند؛ برای انجام مطلوب صرفه‌جویی نگاه شهروندان به این مقوله باید به عنوان وظیفه باشد نه یک اجبار؛ برخی از شهروندان در این روزهای گرم و بی‌آبی با خیالی آسوده در حال اسراف آب و استفاده غیر ضروری مثل شستشوی خیابان یا اتومبیل خود با آب شرب هستند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در گفت و گو با خبرگزاری فارس قم با اشاره به افزایش میانگین دمای هوا در سراسر کشور گفت: باید مصارف غیرضروری آب، مثل شست و شوی اتومبیل، حیاط منزل، پیاده‌رو و ... را کنار گذاشت.

عبدالحمید توکلی بینا انجام صرفه‌جویی در مصرف آب برای سپری کردن تابستانی بدون مشکل در تأمین آب شرب را امری حیاتی دانست.

وی با بیان اینکه صرفه جویی امری متعلق به دیروز،‌ امروز و فردا نیست بلکه در قرآن نیز به آن تاکید شده است اظهار داشت: استان قم از شهرهای ویژه بسیار گرم است که با توجه به افت منابع آب در استان قم مردم شهر و روستا باید در مصرف این مایع حیاتی صرفه جویی کنند.

توکلی بینا با بیان این‌که با وجود مشکل افت منابع آب متأسفانه بخشی از آب در روستاها به صورت غیرمتعارف مصرف می‌شود، گفت: حداقل 70 درصد آب شرب در روستاها برای دام و باغات مصرف می‌شود.

وی با اشاره به صرف تنها 30 درصد از آب توزیع شده برای شرب گفت: در این اواخر به 70 روستای استان قم از جمله روستاهای تابعه بخش کهک، خلجستان، قنوات، دستجرد آب رسانی به صورت سیار انجام می‌شود.

هدر رفت آب به دو صورت واقعی و ظاهری

تفاوت حجم آب تولید شده و حجم آب مصرفی را هدر رفت آب می‌گویند که به دلایل مختلف از جمله فرسودگی شبکه توزیع و یا سایر موارد از دست می‌رود.

به گفته کارشناسان هدر رفت آب در کشور ما 30 درصد و استاندارد آن در جهان 9 تا 12 درصد است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: مصرف سرانه آب استان قم در کل سال 170 لیتر در ثانیه و تولید آب برای هر شهروند قمی 210 لیتر در ثانیه است.

مهدی نظر زاده با بیان این‌که هدر رفت آب به دو صورت واقعی و ظاهری وجود دارد، اظهار کرد: 20 درصد هدر رفت واقعی وجود دارد و باقی آن هدر رفت ظاهری است که مربوط به انشعابات غیر مجاز و خطای کنتور است.

استان قم در خشکسالی هیدرولوژیکی بدترین شرایط کشور را دارد

خشکسالی پدیده طبیعی است که وقوع آن در تمام نقاط جهان محتمل بوده و این پدیده طی سال‌های اخیر منجر به بحران کمبود آب در استان قم شده است؛ ویژگی‌های خشکسالی در نقاط مختلف متفاوت است و انواع مختلف دارد از جمله اقلیمی، هیدرولیکی و کشاورزی.

خشکسالی هیدرولوژیکی که نزدیک به پنج سال است دامن‌گیر استان قم شده، نوعی از خشکسالی است که کاهش بارش، در آب رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، مخازن و آب‌های زیرزمینی تأثیر گذار خواهد بود و معمولاً با خشکسالی کشاورزی و اقلیمی هم‌زمان نبوده و با تأخیر نسبت به آن‌ها روی می‌دهد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قم در گفت‌وگو گو با خبرنگار فارس قم ابراز کرد: در مرکز کشور پنج سال خشکسالی داشته‌ایم که منجر به کاهش 92 درصدی آورد رودخانه‌ها شد.

سید حسن رضوی با بیان‌ اینکه خشکسالی و پر آبی طبق یک الگو در دوره‌های مشخص تکرار می‌شود اظهار کرد: خشکسالی دوره‌های قبل توالی سه الی چهار سال داشت اما با توجه به تغییر اقلیم که نتیجه دخل و تصرف انسان در محیط زیست این تواتر تغییر پیدا کرده ‌است.

وی با بیان اینکه استان قم امسال در ششمین سال خشکسالی قرار دارد، اذعان کرد: استان ما در خشکسالی هیدرولوژیکی بدترین شرایط کشور را دارد.

رضوی گفت: با وجود اینکه میزان متوسط بارندگی در سال گذشته اما بیشترین بارش در فصل پاییز رخ داده و در کل سال پراکندگی نداشته است.

وی همچنین با بیان اهمیت برف برای تأمین منابع آبی ادامه داد: متأسفانه در سال گذشته استان قم بارش برف قابل توجه نداشت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قم با اشاره به این‌که پیش‌بینی‌ها در کشور حکایت از این دارد که با شرایط جدیدی روبه‌رو هستیم، گفت: با توجه به خشکسالی و گرمای هوا در مدیریت منابع آب باید تدبیر جدیدی اندیشیده شود در غیراین‌صورت در آینده مشکلات زیادی خواهیم داشت.


استان قم به دلیل کمبود بارش‌های جوی و نامناسب بودن پراکندگی زمانی و مکانی بارش‌ها در زمره استان‌های بیابانی و نیمه بیابانی محسوب می‌شود، علاوه بر این رشد روز افزون جمعیت و گسترش شهر نشینی و توسعه کشاورزی بر مشکلات کمبود آب دامن زده است؛ بنابراین توجه به مدیریت مصرف آب و صرفه جویی اگر چه برای تمام کشور امری ضروری است اما این مهم در استان قم امری حیاتی محسوب می‌شود./ب


برچسب ها: قم ، تشنه ، صرفه ، جویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.