رئیس سازمان امداد و نجات:

مسئول اطفاء حریق در جنگل ها نیستیم

رئیس سازمان امداد و نجات گفت: بر اساس دستورالعمل های ابلاغ شده امداد و نجات مسئول اطفای حریق در جنگل ها نیست.

محمود مظفر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با بیان این که مسئولیت اطفاء حریق جنگل ها به عهده ی منابع طبیعی است گفت: هلال احمر و سازمان امداد و نجات هر جا نیاز باشد از طریق هوایی با بالگردها و به صورت زمینی به منطقه ی دچار حریق منتقل می کند.

وی در ادامه افزود: سازمان امداد و نجات در بخش اطفا حریق جنگل ها و مراتع از طریق انتقال و اسکان نیروهای منابع طبیعی به منطقه ی حریق، تامین تغذیه و بحث درمان و انتقال به مراکز درمانی وارد عمل شده  و در کنار منابع طبیعی در بخش امدادی کمک می کند.

محمود مظفر در پاسخ به این سوال که آیا اطفاء حریق از طریق هوایی موثر است بیان داشت: در بین همه ی اقداماتی که برای مقابله با اطفا حریق می شود کمترین تاثیر را Fire هوایی دارد چرا که اطفاء حریق از طریق سبدهای آبی باعث تبخیر آب می شود و بدین صورت تاثیر چندانی نخواهد داشت.

وی عامل انسانی را مهم ترین علل آتش سوزی در جنگل ها دانست و اظهار داشت: مردم به صورت عمد و یا غیرعمد ، شکارچیان و دامداران به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از طریق روشن کردن آتش یا رها کردن زباله هایی چون بطری آب در اثر تابش نور مستقیم آفتاب باعث آتش سوزی در جنگل ها می شوند.

وی با بیان اصلاح قانون منع دام ها در بعضی مناطق تصریح کرد: حتی شیارهایی که اطراف دامنه ی کوه های جنگلی برای جلوگیری از سیل ایجاد شده باعث چرای کمتر دام ها در آن منطقه و در نهایت آتش سوزی می شود.

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به تلفات آتش سوزی در جنگل ها گفت: در آتش سوزی ها جنگل ها و مراتع از بین می روند و زیان آن به مردم و دام ها می رسد کمتر تلفات انسانی و حیوانی گزارش شده است.

وی با بیان این که بیشترین میزان آتش سوزی ها در جنگل ها از شهریورماه تا آبان است گفت: اگر در 12 هفته ی 3 ماه ، هفته ای یک بار گشت های دوره ای هوایی با پهبادها و بالگردها و پاراگلایدرها انجام گیرد و در صورت علائم آتش سوزی سریعاً به تیم های حفاظت یگان های منابع طبیعی اعلام شود می توان به سرعت وارد عمل شد و تلفات آن را کاهش داد.

مظفر در پایان به نقش موثر نیروهای مردمی در اطفاء حریق اشاره کرد و خاطر نشان کرد: نیروهای مردمی به علت حضور در منطقه ی حادثه و آشنا بودن به تمام منطقه می توانند به سرعت وارد عمل شوند و عملکرد ش قطعاً موثر خواهد بود.

برچسب ها: مظفر ، حریق ، جنگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار