در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛

"مهدي سجاده چي" از دنياي فيلمنامه نويسي خداحافظي كرد

"مهدي سجاده چي" فيلمنامه نويس كشور به دليل فضاي موجود از دنياي فيلمنامه نويسي خداحافظي كرد.

"مهدي سجاده چي" فيلمنامه نويس در خصوص حال و روز فيلمنامه نويسي در سينما و تلويزيون به خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، گفت: امروزه فيلمنامه نويسان از حال و روز خوبي برخوردار نيستند و تا زماني كه مشكلات ساختاري و زيربنايي حل نشود مشكلات فيلمنامه نويسان نيز حل نخواهد شد.

اين نويسنده بيان كرد: متأسفانه نحوه برخورد سينماگران با فيلمنامه،‌ مناسب نيست و هر شخص در هر حوزه كاري به خود اجازه مي‌دهد تا دخل و تصرفي در نوشته اعمال كنند و اين خود توهيني به فيلمنامه نويسان است كه حتي بازيگران هم خود ديالوگ‌هاي خود را تعيين مي‌كنند.

وي اظهار داشت: در شرايط حال امروز سينما و تلويزيون، قدرت حرف اول را مي‌زند و هر كس قدرتمندتر باشد خود را صاحب كار مي‌داند و چرخه را بدست مي‌گيرد كه اين خود يكي از معضلات امروز است.

"سجاده چي" در خصوص فيلمنامه نويساني كه پا به عرصه كارگرداني گذاشتند،‌ عنوان كرد: بعضي از فيلمنامه نويسان به دليل اينكه بتوانند آن طور كه مي‌خواهند فيلمنامه خود را به تصوير بكشند پا به دنياي كارگرداني گذاشتند كه به نظر من اين حركت هم حركت درستي نيست چون هر وادي دانش خود را مي‌طلبد، اين نوع تفكر راه‌گشا نخواهد بود، چون اين مسئله مطرح مي‌شود كه يا اين كارگردان درصورت پيدا نكردن بازيگر مورد نظر خود به ايفاي نقش مي‌پردازند؟

وي بيان كرد: تمامي اين مشكلات نشأت گرفته از ضعف بدنه سينما است و اين ضعف بي‌ارزش شدن آثار نمايشي را به دنبال داشته است.

سجاده چي افزود: تمامي مشكلات زيربنايي باعث كناره‌گيري كارگردانان از توليد در سينماي ايران شده چون زماني كه يك فيلمساز با توليد فيلمش به موفقيت مي‌رسد شرايط توليد را براي اثر بعدي او مهيا نمي‌كنند و تمامي اين برخوردها منجر به توليدات فيلمسازان در خارج از كشور مي‌شود كه اين حركت براي سينماي ايران و فرهنگ كشورمان مناسب نيست.

وي در مورد كمبود فيلمنامه نويس در كشور اظهار داشت: فيلمنامه نويس خوب در كشور كم نيست بلكه فيلمنامه خوب كم است اما به خاطر حرمت قلم و من حاضر نيستم به هر قيمتي نوشته بي‌ارزشي را به نگارش در بياورم و تا بهبود شرايط دست به قلم نخواهم شد.

"سجاده چي" ادامه داد: امروزه شاهد توليدات كم‌ارزشي هستيم كه تأثيرگذاري براي مخاطبان ندارد و تمامي اين‌ها به دليل ضعف در بدنه سينما است. در گذشته آثاري كه به نمايش گذاشته مي‌شود سرشار از محتويات ارزشمند براي مخاطبان بود و آنها را لحظه‌اي به تفكر وا مي‌داشت اما امروزه از درجه اهميت و ارزش توليدات كاسته شده و آثار توليد شده تنها براي سرگروهي مخاطبان توليد مي‌شود.

وي خاطر نشان كرد: اميدوارم مديران جديد تلاش خود را براي بهبود شرايط امروز عرصه هنر بكنند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار