آفرینش در انتظار آفرینشی دیگر/خیرین به مدد این مرکز بشتابند

کودکان ناتوان ذهنی همواره عضو جدانشده همه جوامع بشری از اعصار گذشته بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران کودکانی که بدون آن که خود نقشی در کم توانی خود داشته باشند پای به دنیایی بزرگ اما فانی گذاشته‌اند. رسیدگی به این کودکان خود از بزرگ‌ترین مشکلات و البته پرثواب ترین کارهاست.


 
حال آنکه هنوز هستند خانواده‌هایی که توان مالی سپردن کودکان کم توان خود به مراکز نگهداری از این کودکان را ندارند و زحمات شبانه روز آن‌ها برای نگهداری از این کودکان دو چنداناست.
مراکز توانبخشی و نگهداری از کودکان کم توان ذهنی زیر نظر سازمان بهزیستی کشور سال‌هاست بار مسئولیت سنگین نگهداری این کودکان را بر دوش می‌کشند.
انواع مراکز ارائه خدمات توانبخشی به کم توانان ذهنی:
1.    مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی زیر ۱۴ سال:
این مراکز به کم توانان ذهنی زیر ۱۴ سال واجد شرایط آموزش و توانبخشی با بهره هوشی تربیت پذیر و آموزش پذیر که امکان استفاده از مدارس کودکان استثنایی را ندارند خدمات ارائه می‌کنند.
2.    مراکز روزانه آموزش و توانبخشی حرفه ای کم توانان ذهنی بالای ۱۴ سال.
این مراکز به کم توانان ذهنی بالای ۱۴ سال واجدشرایط آموزشهای فنی و حرفه ای همراه با خدمات توانبخشی با بهره هوشی تربیت پذیر بالا و آموزش پذیر خدمات ارائه می‌کنند.



 
۳. مراکز توانبخشی و نگهداری شبانه روزی معلولان ذهنی بالا و زیر ۱۴ سال:
این مراکز کم توانان ذهنی بالا و زیر ۱۴ سال واجد شرایط را نگهداری و خدمات توانبخشی، مراقبت‌های اولیه پزشکی و پرستاری به صورت شبانه روزی ارائه می‌دهد.
یکی از این مراکز، مرکز توانبخشی و نگهداری کودکان کم توان ذهنی آفرینش است. این مرکز که از سال ۱۳۷۹ تا کنون به این امر مهم همت گمارده و از پسران بالای ۱۴ سال مراقبت می‌کند، امروزه و در حالی که سهمیه نگهداری از کودکان معلول و کم توان ذهنی این مرکز از ۵۰ نفر به ۱۷۰ نفر رسیده است، مشکلاتی بر سر راه این مرکز موفق قرارگرفته است که توجه مسئولین و مدد خیرین را می‌طلبد.



 
فرهاد فرزین در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت : سهمیه نگهداری کودکان و مددجویان معلول کم توان ذهنی در همه مراکز کشور ۱۰۰ نفر است اما در مرکز آفرینش امسال این سهمیه به ۱۷۰ نفر افزایش پیدا کرده است.
این مرکز که در فردیس کرج واقع شده است و تحت نظر سازمان بهزیستی استان البرز است ابتدای امر با فضایی به وسعت ۳۰۰۰ متر راه اندازی شد. این فضا البته کمی بیشتر از سرانه اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی است ولی به جهت این که می‌توان خدمات بیشتری را به این کودکان ارائه کنیم کافی نیست.
مرکز توانبخشی و نگهداری معلولان کم توان ذهنی آفرینش از مراکز درجه یک تحت پوشش بهزیستی است. 
فرزین همچنین در ادامه افزود : مراکز توانبخشی طبق قانون اجازه هیچ گونه تبلیغاتی را ندارند و فقط تعداد اندکی از این مراکز با هماهنگی و با مجوز سازمان بهزیستی کشور می‌توانند به تبلیغات جهت سوق دادن خیرین به سمت این مراکز بپردازند؛ لذا بقیه مراکز که مجوز تبلیغات را ندارند فقط به صورت سینه به سینه می‌توانند هدایت کمک‌های مردمی را انجام دهند.
از این رو و با توجه به این که هزینه نگهداری این کودکان طبق مقررات و ضوابط سازمان بهزیستی به صورت ۸۰ درصد یارانه سازمان و ۱۰ درصد به صورت رایگان و ۱۰درصد مابقی نیز به صورت آزاد از خانواده‌ها اخذ می‌شود باید به نکاتی اشاره کنم که شاید تا کنون سد راهی برای ارائه هر چه بهتر خدمات به مددجویان معلول کم توان ذهنی بوده است.
 


همان طور که اشاره کردم ۸۰ درصد از هزینه های جاری نگهداری و توانبخشی از طریق یارانه واگذار شده از سوی سازمان بهزیستی کشور به این امر اختصاص یافته است تأمین می‌گردد، اما متأسفانه این یارانه‌ها و هزینه‌ها در اکثر اوقات به موقع واریز نمی‌شود و مشکلات عدیده ای را برای همه مراکز توانبخشی ایجاد می‌کند. تاکنون چندین مرکز توانبخشی به دلائل مختلف از جمله کمبود بودجه که بیشتر به خاطر همین دیر واریز شدن یارانه‌ها بوده تعطیل شده‌اند.

یارانه توانبخشی ها نوشدارویی دیررس

مبلغ این شهریه ۶۰۰ هزارتومان است و هشتاد درصد آن را باید از یارانه سازمان تأمین کنیم که این خود کش و قوس‌های فراوانی دارد. این یارانه را باید با تلاش‌ها و رایزنی‌های زیاد بعد از سه ماه یا چهار ماه دریافت کنیم که این خود فقط در مورد پرداخت حقوق پرسنل مراکز امری است مشکل آفرین ...
مشکلات مالی فقط در مرحله تامین مواد غذایی آنهم بعنوان نمونه ماهیانه 3 میلیون تومان هزینه خرید نان برای این مرکز می تواند بیانگر عمق مشکلات و هزینه های پیش روی ارائه خدمات بهتر به عزیزان مددجو باشد  .

معجزه در اردوی مسجد مقدس جمکران/ساربان راه کس دیگری بود

چندی پیش با دو دستگاه اتوبوس بچه های مرکز را به زیارت مسجد مقدس جمکران بردم. آن‌ها مدت‌ها بود از من این زیارت را طلب می‌کردند. من هم که اطلاع نداشتم باید برای ورود این بچه‌ها به مسجد جمکران با اتوبوس مجوز بگیرم راه افتادم و وقتی که به مسجد جمکران رسیدیم مأموران انتظامی جلوی ما را گرفتند و گفتند بدون مجوز امکان ورود ندارید ...
بعد از کلی چانه زنی و خواهش بی نتیجه از همه جا ناامید بودم که رو به آسمان گفتم خدایا جواب این کودکان معصوم را چه بدهم ...




 
 
دقایقی گذشت و یک اتومبیل پلیس به محلی که ما توقف کرده بودیم رسید. علت توقف ما را از مأموران پرسید و آن‌ها به او توضیح دادند، گویا فرمانده آن‌ها بود. بلافاصله به سراغ من آمد و ماجرا را برایش تعریف کردم و گفتم بچه‌هایم را آورده‌ام برای زیارت و او با تعجب پرسید بچه‌هایت دو اتوبوس تعدادشان است؟
با خنده ای به او گفتم آن‌ها کودکان تحت نگهداری مرکز توانبخشی معلولان کم توان ذهنی هستند و من مسئول این مرکز اندکی تأمل کرد و به داخل اتوبوس رفت. با دیدن این بچه‌ها به مأموران دستور داد تا اجازه ورود ما را بدهند و آنجا بود که باز دریافتم ساربان کس دیگری بود ...

مرتضی مشق شب می‌نویسد




 
مرتضی طریقت زمان مددجویی است کم توان که البته با آموزش‌هایی که در مرکز به او داده شده است اکنون به راحتی هرچه برای او سرمشق کنند را می‌نویسد. او اکنون نوجوانی است که می‌تواند بنویسد و بخواند.


  
 
فرهاد فرزین در پایان مشکل عمده این مرکز را کمبود فضا برای توانبخشی بهتر و دیر واریز شدن یارانه مصوب سازمان بهزیستی دانست و افزود اگر خیرین جامعه برای کمک به این فرزندان بی گناه بشتابند می‌توان هم به این کودکان خدمت کرد و هم به همسایگان و مردم شهر، زیرا این مرکز اکنون در دل شهر واقع شده و سر و صدای بچه‌ها در شب و نیمه شب موجب آزار و اذیت مردم است و ما نیز به این امر راضی نیستیم ولی چاره ای نداریم.
عقل توحيديان
انتهای پیام/
 

برچسب ها: آفرینش ، خیرین ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۱۰:۱۵ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
سلام ایابهزیستی کودکان رومیتونه بدونه اینکه
خانواده اش بدونن ببره وبینام نگهداری کنه
برادرم ۹۸/۱/۴به خانه شان برنگشته اسمش رحمان فتح الهی هست
Netherlands
رحیمی
۱۷:۱۲ ۰۷ تير ۱۳۹۶
لطفا آدرس وشماره تلفن و شماره حساب جهت همیاری بدید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۲۳ ۰۷ دی ۱۳۹۵
اقا ادرسش‌کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۱۹ دی ۱۳۹۴
درود ، كارشناس و مشاور كودكان استثنائي مايل به همكاري با شيوه موسيقي درماني.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون برای شما عزیزان و اجر و مسئلت از خداوند منان
Iran (Islamic Republic of)
مهمان خدا
۱۴:۲۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
ما را با دادن شماره حساب مشمول يسارعون بالخيرات كنيد
Iran (Islamic Republic of)
سیدمهدی
۲۲:۱۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
شماره حساب بدید
آخرین اخبار