انتقاد از انگلیس به دلیل نقض آزادی مطبوعات

در پي دستگيري يکي از کارکنان روزنامه گاردين و از بين بردن اسناد محرمانه اي که ادوارد اسنودن آمريکايي به اين روزنامه سپرده بود ، بسياري از کشورها روز چهارشنبه ضمن نگراني از به خطر افتادن آزادي مطبوعات ، به صراحت از دولت انگليس انتقاد کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاري فرانسه  ، روز چهارشنبه فشار بر لندن افزايش يافت. بسياري از رسانه ها اعلام کردند ديويد کامرون ، نخست وزير انگليس شخصا به يکي از معاونانش دستور داده است پرونده هاي مربوط به اقدامات جاسوسي آمريکا را نابود کند.
پس از آن که ديويد ميراندا ، همکار گلن گرينوالد خبرنگار روزنامه گاردين روز يکشنبه در فرودگاه هيثرو بازداشت شد ، مقامات انگليسي به باد انتقاد بسياري از سازمان ها و کشورها ، به ويژه سازمان هاي دفاع از آزادي رسانه ها قرار گرفتند.
گرينوالد با استناد به اسنادي که ادوارد اسنودن ، مأمور سابق آژانس اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) و افشاگر اسناد برنامه گسترده جاسوسي امريکا موسوم به پريزم در اختيارش قرار داده بود ، در ماههاي اخير مقالاتي در مورد سيستم نظارتي امريکا و انگليس منتشر کرد.
 شوراي اروپا روز چهارشنبه از رفتار انگليس ابراز نگراني کرد. توربيورن ياگلند ، دبيرکل شوراي اروپا در نامه اي خطاب به ترزا مِي ، وزير کشور انگليس خواستار توضيحاتي در اين باره شد و اعلام کرد اين مسئله ممکن است تاثيري منفي در آزادي بيان داشته باشد که در ماده 10 کنوانسيون حقوق بشر اروپا ذکر شده است.
دنيل هولتگن ، سخنگوي وي گفت نمي توان تنها از مسائل مربوط به آزادي بيان در اوکراين ، روسيه يا مجارستان انتقاد کرد. اين معيارها بايد همه جا به کار گرفته شود از جمله در کشورهايي همچون انگليس.
دولت آلمان نيز با انتقاد از دولت انگليس ، بازداشت ميراندا را غيرقابل قبول خواند و اعلام کرد انگليس « از خط قرمز عبور کرده است ».
مسکو نيز که به اسنودن پناهندگي داده است ، لندن را به اتخاذ سياستي دوگانه متهم کرد. وزير امور خارجه روسيه گفت رفتار مقامات انگليس اظهارات اين کشور را درخصوص تعهد به حقوق بشر نقض مي کند.
بسياري از رسانه هاي انگليسي از جمله اينديپندنت ، ديلي ميل و بي.بي.سي ، روز چهارشنبه اعلام کردند جرمي هيوود ، مديرکل دفتر نخست وزيري انگليس در اين اقدام روزنامه گاردين درخصوص انهدام اسناد محرمانه دست داشته است.
وزير کشور انگليس به طور ضمني اين اخبار را تأييد کرد و گفت اين که دولت چنين مذاکراتي با روزنامه گاردين داشته باشد ، امري عادي است. هرگاه دولت تصور کند اطلاعاتي که ممکن است به تروريست ها کمک کند ، در جايي امن نگهداري نمي شود ، طبيعي است که خود وارد عمل شود.
روزنامه گاردين روز گذشته به جزئيات فشار بر اين روزنامه از سوي مقامات انگليسي اذعان و اعلام کرد آنها گفته اند مي ترسند کشورهاي خارجي به ويژه چين و روسيه بتوانند شبکه هاي اين روزنامه را هک کنند و به اين اسناد دست يابند. 
گاردين در نهايت يک ماه پيش تحت نظارت دو نماينده سرويس هاي اطلاعاتي انگليس ، هارد ديسک هاي حاوي اين اطلاعات را از بين برد. اما اين اقدام را نمادين و بيهوده دانست زيرا کپي هاي ديگري از اين اسناد وجود دارد و اين روزنامه در آمريکا و برزيل از آنها استفاده مي کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار