در گفتگوي ويژه خبري مطرح شد

هاني‌زاده: جريان‌سازي رسانه‌اي براي ايجاد جنگ رواني عليه سوريه/ كليني: حرکت به سمت راه حل سياسي در سوريه مرتجعان عرب را عقب مي‌راند

اقدامات غرب بر ضد سوريه شب گذشته با حضور محمدفرهاد كليني و حسن هاني‌زاده در برنامه گفتگوي ويژه خبري مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛ اقدامات غرب بر ضد سوريه شب گذشته با حضور محمدفرهاد كليني و حسن هاني‌زاده در برنامه گفتگوي ويژه خبري مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

هاني‌زاده در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اينكه چرا به يكباره جنجال سياسي از سوي كشورهاي غربي و برخي از كشورهاي مرتجع عرب بر ضد سوريه كليد خورد گفت: بحران سوريه از 15 مارس 2011 با محوريت مثلث تركيه، عربستان، قطر آغاز شد به گونه‌اي كه دستهاي آلوده فرانسه، آمريكا و انگليس هم در قضاياي سوريه قابل مشاهده است.
 
وي با اشاره به تعيين سقف زماني شش ماهه براي ايجاد تغيير در سوريه افزود: با گذشت ماهها از اين بحران مشخص شد كه ارتش سوريه هر روز ابتكار عمل بيشتري را از خود به دست مي‌گيرد.
 
اين كارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسيا گفت: در طول 29 ماه گذشته نه تنها ارتش کلاسيک سوريه تضعيف نشد، بلكه با بهره گيري از تجارب جنگهاي منطقه‌اي و ميداني توانست پيروزي‌هايي را بدست آورد.

** 600 هزار داوطلب سوري در كنار ارتش وارد ميدان جنگ شدند

هاني‌زاده با اشاره به اينكه ارتش سوريه در سال اول بحران غافلگير شده بود، خاطرنشان ساخت: ارتش سوريه براي جنگهاي چريكي و شهري آموزش نديده بود، اما بعد از يكسال، دولت اين كشور ابتكار عمل را بدست گرفت.
 
اين كارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسيا گفت: ارتش سوريه از شيوه جنگ هشت ساله ايران بر ضد رژيم ديكتاتوري صدام استفاده كرد، به گونه‌اي كه نيروهاي مردمي را در طول جنگ وارد ميدان كرد.
 
وي با بيان اينكه پس از گذشت 29 ماه از بحران سوريه علاوه بر ارتش دولتي و نظامي نيروهاي مردمي هم نيز كه متشكل از 600 هزار داوطلب بودند در كنار ارتش وارد ميدان جنگ شدند افزود: پيروزي نيروهاي دولتي سوريه در القصير، حمص، ادلب، درعا و حلب نشان داد كه آثار شكست در ميان گروه هاي تروريستي آشكار شده است.

** استفاده گروه‌هاي تروريستي در حلب و خان‌عسل از سلاح‌هاي شيميايي

هاني‌زاده با اشاره به بهم خوردن همه راهكارها و برنامه‌هاي مثلث تركيه، عربستان و قطر گفت: اكنون توازن قدرت به نفع نيروهاي مسلح سوريه تغيير كرده است.
 
اين كارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسيا با اشاره به‌ آغاز جريان سازي رسانه‌اي و رواني عليه سوريه اظهار داشت: استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در حلب و خان‌عسل كار گروه هاي تروريستي است.
 
هاني‌زاده با بيان اينكه حمله شيميايي به غوطه شرقي يك حادثه غير انساني بود اضافه كرد: گروه هاي تروريستي در تلاش هستند تا صحنه داخلي سوريه را به يك تقابل بين المللي تبديل كنند.
 
وي با اشاره به اينكه گروه‌هاي تروريستي در تلاشند تا پاي قدرتهاي خارجي را به سوريه بازكنند خاطرنشان ساخت: جريان‌سازي كنوني براي ايجاد جنگ رواني عليه سوريه است.
 
اين كارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسيا با بيان اينكه نيروهاي هوايي سوريه علي رغم گذشت 29 ماه همچنان دست نخورده باقي مانده است گفت: هدف از جريان سازي عمومي تغيير نظام سوريه نيست، بلكه هدف ضربه زدن به نيروي هوايي و پايگاه هاي ضد موشكي سوريه است.
 
هاني‌زاده اتهام گروه‌هاي تروريستي عليه ارتش سوريه مبني بر استفادها از سلاح‌هاي شيمايي را رد کرد و گفت: دولت سوريه طي ماه‌هاي گذشته پيروزي‌هاي خوبي را بدست آورده است.
 
وي افزود: در آستانه برگزاري كنفرانس ژنو 2 ميان ارتش آزاد و جبهه النصره انشقاق به وجود آمده است.

** گروه‌هاي تروريستي در تلاشند تا پاي قدرتهاي خارجي را به سوريه باز كنند
 
اين كارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسيا با اشاره به اينكه اقدامات گروه‌هاي تروريستي مبني بر استفاده از سلاح‌هاي شيميايي يك اقدام ساده لوحانه است افزود: گروه‌هاي تروريستي در تلاش هستند تا پاي قدرتهاي خارجي را به سوريه باز كنند.
 
وي با اشاره به اينكه گروه‌هاي توريستي از يك كشور خارجي هم مرز با سوريه سلاح‌هاي شيميايي را دريافت كردند خاطرنشان كرد: دولت سوريه با استفاده از اسناد موجود و بهره‌گيري از ماهواره نشان داد كه اين دولت در ادعاي گروه‌هاي تروريستي هيچ نقشي ندارد.
 
اين كارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسيا با اشاره به بازديد بازرسان سازمان ملل متحد از منطقه غوطه شرقيه كه مورد حمله شيميايي واقع شده است، ادامه داد: ناظران سازمان ملل شفاف و واضح صحبت نخواهند كرد و از ادبيات دوگانه‌اي براي پيشبرد اهدافشان استفاده مي‌کنند.
 
هاني زاده با اشاره به آنكه گروه‌هاي تروريستي از سلاح‌هاي شيميايي عليه مردم سوريه استفاده كردند تا به نوعي عليه نظام سوريه جريان‌سازي كنند گفت: گروه‌هاي تروريستي به هر شيوه‌اي متوسل مي‌شوند تا قدرتهاي خارجي آنها را نجات دهند افزود: با توجه به اينكه در آستانه برگزاري كنفرانس ژنو 2 هستيم، گروه‌هاي تروريستي در تلاشند تا سوريه از موضع ضعيف‌تري وارد عمل شود.
 
اين كارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسيا در پاسخ به سوال ديگري در خصوص جنجال سازي اخير غرب بر ضد سوريه گفت: 400 تن سلاح از مركز تركيه وارد سوريه شده، به گونه اي كه اين جريان سازي غرب موجب به فراموشي سپرده شدن موضوع فلسطين و مصر شده است.
 
هاني‌زاده افزود: اوضاع داخلي سوريه در چارچوب نقشه راهي است كه قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي تعرف كردند تا افكار عمومي را از يك منطقه به منطقه ديگر و از جايي به جاي ديگر منتقل كنند.
 
** عربستان سعودي در موضوع سوريه بازي خورده است

وي با اشاره به فريب و بازي خوردن عربستان سعودي در موضوع سوريه اضافه كرد: آنچه كه در مصر اتفاق افتاده در حقيقت يك اقدام پنهاني مشترك ميان قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي و منطقه‌اي است تا اسلامگرايان را از صحنه اجرايي و سياسي مصر بتوانند خارج كنند.
 
هاني‌زاده با بيان اينكه اتفاقات سوريه تهديد جدي براي منطقه محسوب مي‌شود، ادامه داد: آمريكا به دنبال ماجراجويي است به گونه‌اي كه ناو موشك‌انداز آمريكا وارد درياي مديترانه شده است.

** آمريكا و غرب به دنبال ايجاد جنجال منطقه‌اي هستند

اين كارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسيا با بيان اينكه آمريكا به دنبال منهدم كردن تجهيزات سوريه است، خاطرنشان ساخت: آمريكا و غرب به دنبال ايجاد جنجال منطقه‌اي هستند.
 
هاني‌زاده تصريح کرد: آمريكا به دنبال تضعيف و فلج كردن سوريه از لحاظ نظامي است.
 
وي تماس اخير جان كري با وزير امور خارجه سوريه را سبك و سنگين كردن ادبيات سياسي سوريه براي شركت در كنفرانس ژنو 2 دانست و عنوان كرد: تماس جان كري با وزير خارجه سوريه براي اولين بار در طي 29 ماه گذشته صورت گرفته است.
 
اين كارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسيا با اشاره به اينكه آمريكا ممكن است به طور جدي وارد عمل شود و چندين پايگاه نظامي و هوايي سوريه را مورد هدف قرار دهد، گفت: نبودن جايگزين و گزينه نظامي مناسب در سوريه موجب شده است تا آمريكا به دنبال فلج كردن ارتش سوريه باشد.
 
محمدفرهاد كليني كارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسيا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اينكه آيا جنجال رسانه‌اي صورت گرفته در حد عمليات رواني باقي مي‌ماند، گفت: كشورهاي غربي در تلاشند تا دولت بشار اسد را سرنگون كنند.
 
وي با اشاره به تغيير معادلات در صحنه داخلي سوريه افزود: برخي نسبت به تحولات داخلي سوريه احساس شكست مي‌كنند.

** حرکت به سمت راه حل سياسي سوريه مرتجعان عرب را عقب مي‌راند

اين كارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسيا با اشاه به نگراني‌هاي رژيم صهيونيستي و برخي از كشورهاي منطقه از تحولات پديدار شده اظهار داشت: برگزاري كنفرانس ژنو 2 و رفتن به سمت راه حل سياسي عملا سبب مي‌شود تا رژيم صهيونيستي و كشورها مرتجع عرب از سياست‌هاي خشونت آميز خود در منطقه عقب نشيني كنند.
 
كليني با اشاره به اينكه در حوزه برق هنوز اجماع كافي در خصوص سوريه وجود ندارد، ادامه داد: دولت آلمان مواضع خود را در خصوص ضرورت راه حل سياسي و خودداري از جنگ اعلام كرده؛ اين در حالي است كه دولت فرانسه در انتظار نشسته است تا ببيند نتايج گروه بازرسي سازمان ملل متحد در خصوص سلاح هاي شيميايي چه خواهد شد و از سوي ديگر انگليس و آمريكا از مواضع ديگري برخوردار هستند.
 
وي با اشاه به اينكه آمريكا درصدد است تا در چارچوب يك نوع اجماع و همراهي با جامعه جهاني حركت كند، خاطرنشان ساخت: به نظر مي‌رسد كه تصميم فوري براي آغاز جنگ بر ضد سوريه وجود نداشته باشد.
 
 
اين کارشناس سياسي با اشاره به بحث خليج خوكها در سال 1961 ادامه داد: آمريكا، روسيه و اتحاد جماهير شوروري در آن دوران بر سر كوبا مقابل يكديگر ايستاده بودند، به گونه‌اي كه در مقطع كنوني هم نيز ما شاهد چنين وضعيتي هستيم.
 
كليني با اشاره به اينكه اگر روسيه ايستادگي نكند جاپاي خود را براي مدتهاي مديدي در حوزه مديترانه از دست خواهد داد اظهار داشت: بسياري از مقامات غربي قبل و بعد از ورود بازرسان سازمان ملل به سوريه قضاوت خودشان را مطرح كرده‌اند.
 
اين كارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسيا با اشاره به اينكه داستان سوريه از پيچيدگي‌هاي خاصي برخوردار است، خاطرنشان کرد: ما نمي‌توانيم خيلي سريع و راحت قضاوت نهايي را در خصوص سوريه انجام دهيم.
 
اين كارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسيا با اشاره به اينكه اتفاقاتي كه ما امروزه رد سوريه مي‌بينيم، بر مي‌گردد به اينكه روسيه تلقي خاصي از جايگاه خود در مديترانه دارد گفت: دولت فرانسه از سالهاي قبل استراتژي مديترانه را براي خود تعريف كرده است و آن را به عنوان يك اولويت اساسي براي خود نامگذاري كرده تا بتواند جايگاه برتري خود را در حوزه مديترانه تثبيت كند.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: هانی زاده ، جنگ ، کلینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار