گردش چرخه صنعت با دستان پر توان دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی

دانشگاه جامع علمی کاربردی با ایجاد فرصت شغلی برای دانشجویان، استراتژی خود را در راستای مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر کاربردی کردن تحقیقات علمی مشخص کرده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛  عبد الرسول پور عباس، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور در برنامه تهران 20 از تحقق وعده یک سال گذشته خود مبنی بر ایجاد دوره های ارشد و دکترا و نظام آموزش عالی در مهارت و فناوری ها خبر داد.

عبد الرسول پور عباس رئیس دانشگاه  جامع – کاربردی در ادامه مورد افزود: نتیجه دوره کارشناسی  ارشد در 9 رشته کارشناسی حرفه ای ارشد و 34 رشته مهندسی فناوری در روزهای  آتی از طریق سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در این رشته ها حدود 800 دانشجو با ارائه محصول در قالب پروژه تحت نظر داوران  صنعت و علمی  فارغ التحصیل شده و در این مورد نیازی به ارائه پایان نامه در قالب نوشتاری نبوده و در سال آینده این  روند به عدد قابل توجهی خواهد رسید.

افزایش مراکز علمی تخصصی دانشگاه جامع علمی کاربردی
 پور عباس در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود:  هم اکنون حدود 1100 مرکز علمی کاربردی تخصصی در این دانشگاه  وجود داشته که 300 مرکز قبل از سال 89 و 800 مرکز بعد از این تاریخ بر مبنای نظام جامع ملی مهارت و فناوری با نگاه اقتصادی و محیط های کار بسیار بزرگ در کشور ایجاد  شده و بخش اعظمی از مشاغل مورد نظر دستگاه اجرایی را پوشش می دهد.

 وی اذعان داشت:  تعداد 640  نفر دانشجو تاکنون در مراکز  مشغول به تحصیل بود که پیش بینی  می شود این تعداد در مهر ماه  سال جاری به 840 نفر برسد.

 همچنین،  تعداد مراکز علمی کاربردی تخصصی نیز به زودی به 2000 مرکز افزایش می یابد.

ضرورت اجرای قوانین کتاب ضوابط نظام جامع آموزش عالی
پور عباس در ادامه با اعلام خبر ساماندهی مراکز آموزشی کارخانجات با کمک مسئولان دستگاه های اجرایی و صاحبان هدف با نگاه اقتصادی در قالب یک دانشگاه افزود: محتوای آموزش، علمی و دوره مهارتی با کمک شورای برنامه ریزی وزارت علوم و صاحبان تجربه به یک رشته علمی تبدیل شده تا جاییکه هم اکنون صددرصد دانشجویان فارغ التحصیل رشته های مهارتی وارد بازار کار شده و در برخی رشته ها نیز میانگین ظرفیت جذب نزدیک به 65 درصد است.

وی با معرفی کتاب ضوابط و مقررات نظام جامع آموزش عالی به عنوان سند بالادستی برای دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: شورایعالی انقلاب فرهنگی، نقشه جامع علمی، فرمایشات مقام معظم رهبری در حضور اشتغال  و کار آفرینی، برنامه پنجم توسعه  و 2 مصوبه مهم دولت در ارتباط با نظام آموزش عالی و نظام صلاحیت حرفه ای و مصوبات شورایعالی اداری و 800 رشته تحصیلی تصویب شده در این کتاب به شکل سند وجود دارد.

 پورعباس اجرای مفاد کتاب فوق الذکر به عنوان سند بالا دستی این دانشگاه را برای ریاست بعدی این دانشگاه نیز لازم الاجرا دانست و اینگونه بیان داشت: مفاد این کتاب به صورت قانون باید اجرا  شود و طبق ماده 21 برنامه پنجم توسعه به طور مشخص اجرای حدود 15 بند را تكليف کرده چرا که به مصوبات آیین نامه های اجرایی دولت در دو یا سه بخش و مصوبات شورایعالی اداری اشاره کرد و رئیس بعدی در صورتی می تواند از اجرای آن سرباز زند که بخشی از آن را تصحیح، تعویض یا لغو کند ضمن اینکه نظارت بر اجرای این سند توسط سازمان بازرسی و  دیوان رصد می شود.

 وی یاد آور شد: نظام آموزش عالی جامعه اسلامی متشکل از دو بخش آموزش های نظری و آموزشهای مهارتی بوده که هم اکنون در شورای گسترش مستقر بوده و برای حوزه مهارتی نیز شورای برنامه ریزی و شورای ممیزی در دو حوزه هیات امنا برنامه ریزی کرده و در نتیجه تشکیل 5 جلسه تعهدات بسیار خوبی را ایجاد کرده است.

 پور عباس اذعان داشت: اجرای سند بالا دستی به حرکات سیاسی با تغییر مدیریت ها ارتباط نداشته و برای رسیدن به نقطه کمال به حرکت خود ادامه می دهد.

تصویب قانونی برای ورود دانشجویان علمی کاربردی به نظام مهندسی کشور
پور عباس در ادامه ورود دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی به نظام مهندسی ها مستلزم تصویب قانونی دانست و با بیان اینکه این قانون در کمیسیون مربوطه تصویب شده و به زودی در صحن ارائه می شود افزود: با تصویب این قانون تمام نظام مهندسی ها مکلف به مذاکره با دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی شده و به کارگیری افراد در این بخش نیز منوط به تأیید صلاحیت حرفه ای خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: نظام صلاحیت حرفه ای ایران متشکل از 9 سطح تخصصی و یک سطح مقامات عالی به صورت پیشرفته بوده که در نتیجه مطالعه 80 کشور تصویب و تا پایان امسال اجرا خواهد شد.

پور عباسی اظهار داشت: بحث کیفیت این دانشگاه نیز با نظام جامع ملی مهارت فناوری بر مبنای 40 درصد دانش پایه و 60 درصد مهارت آموزی است و از 340 مرکز حدود 30 درصد به زعم من علمی کاربردی و 70 درصد نظری فعالیت کرده و تعداد 800 مرکز نیز دانشجویان تربیت می کنند که به طور صد درصد قبل از فارغ التحصیلی جذب بازار کار می شود.

آیین نامه استخدام مدرسین دانشگاه جامع علمی و کاربردی اجرا می شود
پور عباس در ادامه از ایجاد آیین نامه استخدام مدرسین دانشگاه  جامع علمی و کاربردی خبر داد و افزود:  شورای ممیزی این دانشگاه  به منظور ارتقای استادان آیین نامه استخدام مدرسین را تصویب کرده که بعد از تصویب آن در کمیته های تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

 وی یاد آور شد: تصویب این آیین نامه در سال جاری  اتفاق افتاد و در پی آن هر مرکز علمی کاربردی باید یک استاد مدرس تمام وقت با اشل حقوقی و ضوابط شخصی داشته باشد چرا که تاکنون همه مدرسین در مراکز این دانشگاه به صورت حق التدریس فعالیت می کردند که خلاف قانون است.

 پور عباس در پاسخ به این پرسش که در دهه عدالت و پیشرفت و با تاکید مقام معظم رهبری شاخص های کمی و کیفی این دانشگاه در جهت ارتقای سطح علمی آن چیست به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و یاد آور شد: یکی از کارهایی که بر عهده  مسئولان دولتی توسعه مهارت ها است این هنرستان های فنی، صنعتی، این دانشگاه های علمی کاربردی این آموزشکده فنی حرفه ای ها باید توسعه پیدا کنند ما به علم احتیاج داریم اما به پنجه کار آمد هم احتیاج داریم،  کار بدون علم کم اثر است علم بدون کار بی اثر است.

وی اذعان داشت: دانشگاه جامع علمی  کاربردی استراتژی خود را در راستای تحقق بیانات مقام معظم رهبری تعیین  کرده و به سمت عملیاتی کردن علم  و پنجره کار آمد توامان ، در حال حرکت است.

دانشگاه جامع علمی کاربردی تعهدی در قبال تأمین امکانات رفاهی دانشجویان ندارند
پور عباس در ادامه با تأکید براینکه برای ارائه امکانات رفاهی به دانشجویان قول نمی دهیم افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه نیست که همچون سایر دانشگاه ها به دنبال تأمین خوابگاه و سلف سرویس باشد.

وی یادآور شد: چنانچه بعضی مراکز این دانشگاه امکاناتی از این قبیل را ارائه داده اند براساس تعهدات ما نبوده چراکه دانشجویان این دانشگاه تنها می توانند از مسجد و کتابخانه به عنوان امکانات رفاهی بهره مند شوند.

پور عباسی از صف طویل داوطلبان برای حضور در دانشگاه جامع علمی کاربردی یاد کرد و تصریح کرد: این دانشگاه در جامعه به رسمیت شناخته شده و به دلیل ایجاد شرایط تحصیلی تا مقطع دکتری با استقبال داوطلبان روبرو می شود.

مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی تک جنسیتی می شود
پورعباسی در ادامه با اشاره به حذف تعدادی از رشته های دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: دانشجویان این رشته ها از سالهای قبل وارد این رشته شده اند باید به تحصیل خود ادامه داده چراکه دانشگاه در قبال فارغ التحصیلی آنها تعهد دارد.

وی در پاسخ به تصمیم این دانشگاه برای تک جنسیتی کردن مراکز خود اذعان داشت: بیشتر واحدها به صورت تک جنسیتی شده و تعداد مراکز به صورت مشترک برگزار شود کم بوده که با مدیریت و نظارت ویژه اداره می شود.

پور عباس در مورد رتبه بندی مراکز این دانشگاه تصریح کرد: رتبه بندی مراکز این دانشگاه به نقطه کمال نزدیک شده و دانشگاه جامع علمی کاربردی با ایجاد فضای روحی_روانی برای مراکز رتبه بندی را همزمان با ثبت نام در هر مقطع اعلام خواهد کرد./ح














اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.