آمادگي شركت نفت فلات قاره براي صادرات گاز به كشورهاي همسايه/ تبديل جزيره لاوان به هاب پتروشيمي

مديرعامل شركت نفت فلات قاره از آمادگي صادرات گاز به كشورهاي همسايه خبر داد و گفت: اين شركت همچنين امكان توليد 12 هزار مگا وات برق در جزيره قشم را دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمود زيركچيان زاده، از توليد 12 هزار مگا وات برق در جزيره قشم خبر داد و گفت: توليد اين ميزان برق نيازمند 2 ميليارد فوت مكعب گاز است كه از ميدان فروز بي و برخي از ميادين گازي منطقه قشم تامين مي شود.

براساس اين گزارش قرارداد توسعه ميدان گازي فروز بي، ميان شركت مپنا و شركت نفت فلات قاره با هدف تبديل گاز به برق و صادرات به كشورهاي همسايه در سال گذشته امضا شد.

ميدان گازي فروز بي، ٢٣ تا ٢٨ تريليون فوت مكعب ذخيره گاز درجا دارد و براساس نقشه جامع توسعه، در مرحله نخست يك ميليارد فوت مكعب گاز و ٣ هزار مگاوات برق از اين ميدان توليد مي‌شود.

زيركچيان زاده همچنين از آمادگي شركت نفت فلات قاره براي صادرات گاز به كشورهاي همسايه به ويژه امارات و عمان خبر داد و گفت: اين شركت قادر است به مدت 25 تا 30 سال به هر شركت ايراني و خارجي كه بخواهد برق توليد كند چه براي مصارف داخلي و چه براي صادرات، گاز صادر كند.

استفاده همه جانبه از پتاسيل هاي بالقوه خليج فارس

زيركچيان زاده با اشاره به شرايط ويژه و استراتژيك خليج فارس گفت: تاكنون نظام جمهوري اسلامي ايران توانسته به خوبي از پتاسيل هاي موجود در اين جزيره و در ابعاد مختلف اقتصادي، صنعتي، زيست محيطي استفاده كند و ضمن تقويت حاكميت ملي در تعميق روابط اسلامي و اجتماعي منطقه نيز موفق عمل كند. 
 
ضرورت تقويت روابط بين کشورهاي همجوار

مديرعامل شركت نفت فلات قاره افزود: در صورت تقويت روابط بين ايران و كشورهاي همجوار خليج فارس، به طور قطع جايگاه ملي كشور در ابعاد مختلف و حتي در بعد توليد و برداشت از ميادين مشترك، ارتقا مي يابد.

وي با تاكيد بر ضرورت توسعه ميادين مشترك، اظهار كرد: هم اكنون شركت نفت فلات قاره براي توسعه ميادين مشترك از مديران توانمند و متخصص به صورت ويژه استفاده مي كند، ضمن اينكه به هر چه بهتر انجام شدن عمليات سوآپ، ترانزيت و صادرات گاز هم توجه ويژه دارد.

تبديل جزيره لاوان به هاب پتروشيمي

زيركچيان زاده در ادامه با بيان اينكه با تلاش شركت نفت فلات قاره هم اكنون شاهد تبديل جزيره لاوان به هاب پتروشيمي هستيم، گفت: اين در حالي است كه در آينده اي نزديك جزيره سيري نيز به هاب گازي خليخ فارس تبديل  شود.

وي افزود: هم اكنون 900 كيلومتر خط لوله بين جزيره سيري، منابع گاز (جزيره سيري، سلمان و عسلويه) و مصارف گاز( شارجه، جبل علي، قشم و كيش) وجود دارد و همين امر تبديل شدن اين جزيره به هاب گازي منطقه را تسهيل مي كند.

زيركچيان زاده با بيان اينكه جزيره سيري داراي بهترين موقعيت مكاني براي صادرات گاز در خليج فارس است، افزود: از اين جزيره به سكوي مبارك 67 كيلومتر خط لوله و از آنجا به شارجه و جبل علي به ترتيب 80 و 88 كيلومتر خط لوله انتقال گاز وجود دارد.

وي افزود: از جزيره سيري به عسلويه نيز 313 كيلومتر خط لوله (فازهاي 6، 7، 8، 9 و 10) وجود دارد. همچنين 83 كيلومتر خط لوله از جزيره سيري تا جزيره كيش و 112 كيلومتر خط لوله تا جزيره قشم براي انتقال گاز وجود دارد.  

زيركچيان زاده با اشاره به منابع عظيم گاز موجود در جنوبي ترين جزيره خليج فارس و از طرفي نزديكي اين جزيره به كشورهاي همجوار، گفت: اين نزديكي و اين منابع غني گاز، سبب نيازمندي و وابستگي كشورهاي حوزه خليج فارس به منابع گاز كشور براي توسعه مي شود كه اين امر در نهايت مي تواند امنيت ملي ايران در منطقه را افزايش دهد.

با توجه به اولویت وزارت نفت برای توسعه همه میدان های مشترک، طرح توسعه میدان مشترک فروزان از چند سال گذشته در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است که در صورت توسعه آن روزانه یک میلیون دلار برای کشور درآمد زایی به همراه دارد.

توليد نفت فروزان افزايش مي يابد

هم اکنون آخرین وضعیت برداشت از میدان مشترک نفتی فروزان از ٣٦ چاه با استفاده از دو سکوی بهره برداری و ١٢ سکوی سرچاهی روزانه حدود ٢٠ هزار بشکه تا ٤٠ هزار بشکه است که با اجرای طرح توسعه، تولید نفت در میدان مشترک فروزان بدون حفر چاه جدید و تنها با تزریق گاز (Lifting Gas)  حدود ١٠ هزار بشکه افزایش می یابد. 

محمود زیرکچیان زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره پیشتر درباره توسعه میدان نفتی فروزان گفته بود: برای تداوم تولید و افزایش بهره وری از این میدان، کل تاسیسات این سکوی نفتی در حال تعمیر یا تعویض است و در طرح توسعه این میدان علاوه بر تولید نفت ٢٥٠ میلیون فوت گاز تولید خواهد شد که به عنوان خوراک برای ان جی ال خارک ارسال می شود.

پروژه توسعه میدان فروزان از دو بخش اصلی تشکیل شده است، بخش اول این پروژه انجام فعالیت های مهندسی، تامین، ساخت و نصب خطوط لوله و کابل زیردریایی را شامل می شود. شرکت تاسیسات دریایی سال گذشته تعهد خود را برای انجام عملیات اجرای ١٠٢ کیلومتر خط لوله و ٥٤ کیلومتر خطوط لوله درون میدانی انجام داده است.

همچنین در بخش دیگر پروژه توسعه این میدان نفتی انجام  فعالیت های مهندسی، تامین و ساخت و نصب جکت ها و عرشه های دو سکوی فرآیندی و مسکونی دو عدد پل و یک عدد سه پایه تعریف شده است.

دو جکت میدان فروزان به نام جکت تولیدی FY-A و جکت مسکونی FZ-A است از سوی شرکت تاسیسات دریایی ساخته و در محل نصب شده است و ساخت عرشه های این دو جکت نیز هم اکنون در دست اجرا است.

به گزارش NIOC، شركت نفت فلات قاره ايران در زمره يكي از بزرگترين شركت‌هاي توليدكننده نفت دريايي جهان قرار دارد. اين شركت بخش قابل توجهي از توليد نفت كشور در طول بيش از 1200 كيلومتر از گستره آب هاي نيلگون خليج فارس را با پيشينه نيم قرن تجربه بر عهده دارد.

حوزه اصلي فعاليت شركت نفت فلات قاره ايران منطقه خليج فارس است كه 5 كشور توليدكننده عمده نفت جهان در حاشيه آن قراردارند. بر همين اساس خليج فارس به قطب انرژي جهان معروف شده است و فعاليت‌هاي اكتشاف و توليد نفت و گاز در آن از اهميتي چشمگير برخوردار است.

پنج كشور ايران، عراق، عربستان سعودي، قطر و امارات متحده درمجموع 63 درصد ذخاير اثبات شده نفت و 40 درصد ذخاير قطعي گازطبيعي جهان را در اختيار دارند. خليج فارس به عنوان مركزاستراتژيك توليد وشاهرگ حياتي صادرات نفت جمهوري اسلامي ايران، به دليل دارا بودن اين حجم عظيم از ذخايرو منابع هيدروكربوري، وجود مرزها و ميادين مشترك نفتي ميان كشورهاي اسلامي همچون: عربستان سعودي، كويت، امارات متحده، قطر، بحرين و عمان و خصوصيت گذرگاه انرژي جهان همواره مي تواند در اثر يك تعامل مثبت، عامل مهم تأمين پايدار، تعميق و گسترش روابط جهان اسلام و به ويژه كشورهاي منطقه با يكديگر باشد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: نفت ، صادرات ، گاز ، تولید ، لاوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار