نشان شما در جهان نشان برخاسته از جان باشد / معرفي خردسال ترين كتابخوان جشنواره

عرفان نظرآهاري نويسنده در اين مراسم نشان شركت كنندگان در جشنواره را در جهان نشاني برخاسته شده و محمد مهدي طاعتي خردسالترين كتابخوان جشنواره معرفي شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل اين مراسم عرفان نظرآهاري نويسنده در اين مراسم گفت چه زيباست هنگاميكه به منظور نكوداشت دانايي با يكديگر قرار ملاقات گذاشته چنين پيماني نوعي خويشاوندي و هم خويي ايجاد كرده است پا به سرزميني گذاشته كه در ان در حال و هواي ديگري به سر مي بريم.


وي افزود: ما خواهران و برادراني از جنسي ديگر پيدا كرده و در وطني بدون بوي نابودي سكني گزيديم هنگاميكه فراتر از زبان به همدلي رسيده و در اين خوشي، رهايي از اين جهان را كشف و باور خواهيم كرد. در صورت محتوم به مرگ بودن همه چيز جايي بوده كه در آن به جاودانگي مي رسيم.

وي ضمن بيان داستاني از مولانا درباره درخت تاكيد كرد: چنين درختي وجود داشته شما زير سايه اين درخت دور هم جمع شده و جهان جاي بهتري خواهد شد به شرط آنكه از كمله استفاده كرده و ابادي جهان با واژه رخ داده و همه واژهها براي ما پيامي داشته و بهتر كه آن را درك كنيم.

وي عنوان كرد: در صورت خواندن تمام كتابها قرار بر نشان دادن يك مقصد و مسير به ما بوده و در صورت خواندن همه چيز در حاليكه آن يك باب را نفهميده چيزي به دست نياورديم. در حال بيان كلمه اي بوده كه دانستن آن به مادرهايي از تنهايي كمك كرده و تمام موجودات به سمت خواندن اين كتاب حركت نموده قصه تمام كتابها قصه او و قرار بر رسيدن به اوست.

وي خاطرنشان كرد: اين واژگان ريسماني بوده كه قرار بر بودن ما به آسمان بالاتر، قلمرو جاودانگي و ماندن است خواندن كتاب به منظور گِل بر گِل يا جان بر جان افزودن است گاهي آنچنان درگير واژگان شده ايم كه از جان باز مي‌مانيم.

وي با اشاره بر دل واقعي ادامه داد: دل واقعي كه از ما به ما نزديك تر بوده گاهي در روزمره گي گم شده و هر كلمه بر شرط نزديك تر كردن ما به خداوند است با تمام خوانده ها و نوشته هايمان از او دورتر شده و نوري از جنس كلمات به منظور نگوني و بيرون آمدن از اين جهان مي خواهيم.

وي با اشاره به چيزي جز نگارش كتاب نبودن زندگي، رفتار و انديشه مان بيان كرد: كتابي كه طنين آن در زمين و آسمان خواهد ماند و ما خود مسئول نگارش كتاب زندگي خويش هستيم.

ضمن بيان داستاني از ابوالحسن خرقاني اظهار داشت: اميدواريم نشان شما بر همه جهان نشاني كه تلالو و برخاسته از جان  شما بوده در جهان باقي بماند و در اين مراسم ناصر فيض، صابر قديمي و روح الله احمدي به خواندن اشعار طنز خويش پرداختند.

ديناني از مدعوين اين مراسم با بيان علت حضور نداشتن در مراسم ضمن غدرخواهي از همگان، از به مقتضاي حال سخن گفتن و بر هم خوردن اين قانون در قرن 20 كلام خداوند در مورد تشويق مردن به تاول و انديشيدن در آيات سخن گفت: در اين مراسم امير علي نبويان نويسنده با تشكر از دعوت خويش به اين مراسم توسط دست اندركاران برگزاري جشنواره مراسم قرعه كشي را انجام داد و گروه موسيقي راز نو به اجراي موسيقي پرداخت.

در اين مراسم هوشنگ مرادي كرماني ضمن تشكر از خانم همشهري اش كه با وجود بيماري و نشستن بر روي صندلي چرخدار به اين مراسم آمده تصريح كرد: اين خانم با همت بلند و به منظور كتاب و كتاب دوستي بين ما حضور دارند كه كسانيكه كتابخواني را رايج نمي دانند ايشان كتابخوان محكم و استواري است.

وي با بيان داستاني درباره بالزاك با اشاره به بيان در آستانه هفتاد سالگي بودنم در راديو 7 ادامه داد: اين مسئله مرا به ياد موضوعي در روستايمان انداخته و در روستاي ما هر كس حالش بد بوده به دليل دو سه روز طول كشيدن كندن قبر، قبرش را مي‌كنند و كسيكه هفتاد ساله شده همسر و فرزندانش براي وي قبر سفارش ميدهند.

وي كتاب را موجود مظلومي دانسته كه اختتاميه، افتتاحيه و ختم داشته افزود: كنفسيوس فيلسوف چيني گفته هر كسي را مي بينم از جهتي بر من برتري داشته و به همين دليل هر لحظه از كسي چيزي ياد ميگيرم زمانيكه انسان پرسشي در ذهن نداشته مي ميرد و اميدوارم من و شما نميريم.

در اين مراسم از هوشنگ مرادي كرماني با حضور عباباف مدير فرهنگي شهرداري منطقه 10 تهران و عرفان نظرآهاري تقدير شد همچنين در اين مراسم حامد علائيان داور جشنواره بيانيه هيات داوران را قرائت كرده و در پايان مراسم اسامي نهايي برگزيدگان جشنواره اعلام و جوايز آنها توسط هوشنگ مرادي كرماني، عرفان نظرآهاري نويسنده، عباباف، ظفرزاده،‌آذري دبير جشنواره اهدا گرديد مهمان ويژه اين مراسم مهدي طاعتي خردسالترين كتابخوان بود.

از حاشيه هاي اين مراسم مي توان به امضا كردن كتاب توسط نويسندگان از جمله هوشنگ مرادي كرماني، عرفان نظرآهاري،ناصر فيض، اميرعلي نبويان، ديگر نويسندگان حاضر در محل و همچنين صحبت منصور ضابطيان با محمد مهدي طاعتي اشاره كرد.

از ديگر حاشيه هاي اين مراسم مي‌ توان فروش كتاب هاي نويسندگان در پايان مراسم به منظور تسهيل در دسترس قرار گرفتن كتابها براي مردم براي امضا كردن كتاب توسط نويسندگان را بيان كرد./ص

برچسب ها: جهان ، مولانا ، نویسنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار