در ديدار وزير امور خارجه هند با رييس جمهوري اسلامي ايران

دکتر روحاني: ايران در موضوع هسته‌اي همواره به مقررات بين‌المللي احترام مي‌گذارد

رييس جمهوري اسلامي ايران در ديدار سلمان خورشيد وزير امور خارجه هند با وي به روابط تاريخي، تمدني و بسيار وسيع دو کشور و دو ملت اشاره کرد و گفت: نگاه ايران به هند در خصوص همه مسائل منطقه همواره راهبردي بوده است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران،‌ حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر روحاني در اين ديدار که صبح امروز ( جمعه) در بيشکک پايتخت قرقيزستان و در حاشيه اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي برگزار شد، با اشاره به همکاري‌هاي خوب اقتصادي ميان ايران و هند، ابراز اميدواري کرد که اين همکاري ها بدون در نظر گرفتن تحريم هاي غيرقانوني و غيرعادلانه تحميل شده به ايران ادامه و افزايش يابد.

رييس جمهوري اسلامي ايران، همکاري‌هاي منطقه‌اي ايران و هند را بسيار مهم و موثر براي منطقه دانست و گفت: روابط خوب ايران و هند نبايد تحت تاثير مسايل زودگذر قرار گيرد.

رييس جمهور افزود: ايران و هند ظرفيت‌ها و زمينه‌هاي خوب تاريخي و فرهنگي و منافع مشترک زيادي دارند که اراده دو طرف را براي توسعه و تحکيم همکاري هاي مشترک افزايش مي‌دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر روحاني در ادامه به موضوع هسته‌اي کشورمان اشاره و تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران در زمينه موضوع هسته‌اي همواره به مقررات بين المللي احترام گذاشته و مي گذارد.

رييس جمهوري اسلامي ايران با تاکيد بر اينکه تمام فعاليت هاي هسته اي ما تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي هسته اي براساس مقررات ان پي تي است، اظهارداشت : ايران چيزي بيش از آنچه در ان پي تي براي کشورها در زمينه هسته اي مقرر شده است ، نمي خواهد.

دکتر روحاني رايزني مقامات ايران و هند براي حل و فصل مناقشات و بحران هاي منطقه اي از جمله در افغانستان و سوريه را مفيد و موثر دانست و تصريح کرد : حل بحران هاي منطقه اي بويژه در سوريه، راه حل نظامي ندارد و تنها راه حل هاي سياسي و مسالمت آميز است که مي تواند موثر واقع شود.

رييس جمهوري اسلامي ايران همکاري هاي ايران و هند در زمينه راه آهن و انرژي را تأمين کننده منافع کوتاه مدت و بلند مدت دو کشور دانست و گفت: دو طرف بايد تسهيلاتي را براي ارتقاء مبادلات اقتصادي و امور بانکي فراهم آورند.

وزير امور خارجه هند نيز در اين ديدار اعلام کرد : هند مصمم است براي يک رابطه دراز مدت و همکاري همه جانبه با ايران که به نفع منافع ملت هاي دو کشور باشد، گام بردارد.

سلمان خورشيد مشارکت کشور متبوعش در اجراي طرح هاي زيربنايي و گازي در ايران از جمله در چابهار را مهم و آن را زمينه ساز ارتقاء سطح همکاري هاي اقتصادي دو کشور خواند.

وي از موضعگيري هاي هوشمندانه رييس جمهوري اسلامي ايران قدرداني کرد و گفت: هندوستان همواره بر حق ايران براي دستيابي به انرژي مسالمت آميز هسته اي تاکيد داشته و هميشه در مجامع بين المللي از اين موضع حمايت کرده است.

وزير امور خارجه هند با بيان اينکه ادامه همکاري ايران و هند در چارچوب کريدور شمال جنوب مفيد و موثر است ، خواهان ارتقاء سطح همکاري هاي دو کشور در اين چارچوب شد.


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار