گلوبال ريسرچ در گزارشي به قلم "جيمز کوربت" نوشت: همزمان با اين که طبل جنگ در مناطق حساس در سراسر جهان به صدا درآمده، شهروندان نگران اکنون اين سئوال را مطرح مي کنند که چطور جهاني که به شدت از درگيري و خونريزي خسته شده است بار ديگر به سمت جنگ در حرکت است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، براي درک اين تناقض بايد تاريخچه چندين سده استفاده از رسانه براي توجيه حمله به يک ملت، پليد جلوه دادن دشمن  و حتي دستکاري ذهن عموم براي باور کردن دلايل جنگ را مطالعه کرد. 

جهان خود را بر لبه تيغ تنش نظامي مي بيند. 

رسانه ها که ناظر اين تحولات هستند در واقع نقشي کليدي درافزايش اين تنشها و آماده کردن عموم براي يک رويارويي نظامي ديگر ايفا مي کنند. با اين حال همان طور که رسانه هاي آنلاين در حال گرفتن جاي رسانه هاي سنتي هستند،‌بسياري به طور مستقيم و از طريق منابع دست اول در حال مشاهده دروغ هاي رسانه هاي غربي به عموم و تاثير آنها در به راه انداختن جنگ هستند. 
عبارت روزنامه نگاري زرد به منظور توصيف روش گزارش نويسي احساسي،‌ جنجالي و اغلب پر اشتباه روزنامه ها و مجلاتي به وجود آمد که در کانون آن روزنامه هايي چون نيويورک جورنال ويليام رندولف هيرست قرار داشتند. 

در يکي از آشکارترين نمونه هاي اين پديده، روزنامه هاي هيرست به طور گسترده اي اعلام کردند که غرق شدن کشتي ماين کار اسپانيايي ها بوده است. 

روزنامه ها سپس به تبعيت از اين خبر به موج تبليغات ضد اسپانيايي روي آوردند و حتي اخباري درباره شکنجه و بدرفتاري نيروهاي ارتش اسپانيا با کوبايي ها منتشر شد و مردم آمريکا از آغاز حمله آمريکا به اسپانيا حمايت کردند. با اين حال اکنون همه مي دانند که کشتي ماين به علت انفجار انبار زغالش غرق شد اما رسانه ها با تبليغات غلط منجر به کشيده شدن آمريکا به سمت جنگ شدند. 

آمريکا همچنين در پي غرق شدن کشتي لوسيتانيا وارد جنگ جهاني اول شد. اين کشتي انگليسي حامل مسافران آمريکايي بود و قايقهاي نظامي آلمان در سواحل ايرلند آنرا با اژدر هدف حمله قرار دادند و بيش از 1000 تبعه آمريکا غرق شدند. 

آنچه جامعه آمريکا در آن زمان نمي دانست اين بود که تنها يک هفته پيش از حادثه چرچيل، از اتحاديه حل و نقل و تجارت خواسته بود که کشتي هاي بي طرف را به طرف سواحل انگليس بکشاند چرا که اين بهترين راه براي درگير کردن آمريکا و آلمان است. 

همچنين مردم از گزارشهايي که از وجود سلاح و تجهيزات نظامي در اين کشتي حکايت داشت مطلع نشدند. در عوض رسانه ها تاکيد کردند اين حمله دشمن ديوانه به غيرنظاميان بود و همين گزارشها منجر به حمايت جامعه آمريکا از جنگ شد. 

ورود آمريکا در جنگ جهاني دوم نيز به همين ترتيب نتيجه دروغ پردازي عمدي بود. اگرچه هونولولو ادورتايزر از چند روز پيش حمله به پرل هاربور را پيش بيني کرده بود و پيام هاي رمز گذاري شده نيروي دريايي ژاپن کشف رمز شده بود و حتي هنري استيمسون يک هفته پيش از حمله در يادداشت هاي روزانه خود نوشته بود در گفتگو با روزولت درباره لزوم وادار کردن ژاپن به حمله نخست گفتگو کرده بود، با اين حال هنوز جامعه آمريکا بر اين باور است که حمله به بندر پرل هاربور به طور کامل حمله اي پيش بيني نشده بود. 

ماه گذشته اسناد طبقه بندي شده اي منتشر شده است که نشان مي دهد سه هفته پيش از اين حمله هشدارهايي درباره حمله به هاوايي داده بود با اين حال کتابهاي تاريخ هنوز حمله به پرل هاربور را نمونه حمله غيرمنتظره قلمداد مي کنند. 

در سال 1991 جهان اظهارات احساسي نيره دختر کويتي را شنيد که حملات وحشيانه نيروهاي عراقي به کويت را توضيح مي داد. با اين حال آنچه هيچ گاه به مردم جهان گفته نشد اين بود که اين مصاحبه در واقع مصاحبه اي ساختگي بود که توسط شرکت رسانه هاي هيل و نولتون سازماندهي شده بود و آن دختر در واقع دختر يکي از سفراي کويت بود. 

اين بار نيز جامعه آمريکا به سوي نفرت از رژيم صدام هل داده شد و در واقع علت حمايت جامعه آمريکا از حمله به عراق داستاني تخيلي بود که رسانه ها براي جامعه آمريکا پخش کردند. 

اين رسانه ها سالها و سالها با پخش دروغهاي خود زمينه را براي جنگ هاي مختلف در کشورهاي مختلف جهان فراهم کردند با اين حال هر بار با افشاي دروغها مردم هرچه بيشتر از رسانه هاي سنتي دور شدند. زماني تعداد انگشت شماري از شرکت هاي رسانه اي تقريبا همه رسانه هاي چاپي، راديو و تلويزيون را در دست داشتند با اين حال مردم در واکنش به اين دروغ پردازيها رسانه هاي سنتي را کنار گذاشتند و اکنون رو به اينترنت آورده اند. 

بررسي پشت بررسي نشان مي دهد که مرگ رسانه هاي قديمي طي سالهاي اخير سرعت گرفته است و بيشتر مردم روزنامه ها و حتي تلويزيون را ديگر منبع نخست اخبار نمي داند. مردم اکنون بيشتر به سمت منابع آنلاين کشيده شده اند و اين مسئله ماشين جنگ آمريکا را به شدت نگران کرده است. چرا که تنها زماني مي تواند به سمت اهداف خود حرکت کند که بازوي تبليغات کاملا در اختيارش باشد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار