کریستین ساینس مانیتور مدعي شد:

احتمال دارد روحاني و اوباما تصادفأ هفته آينده در مجمع عمومی باهم ديدار کنند

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در گزارشي با عنوان "آيا اوباما و روحانی به طور تصادفی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار مي‌کنند؟" مدعي شد ایران و آمریکا می‌خواهند از وجود دکتر روحاني رئیس‌جمهور میانه‌رو، در جهت رفع بن‌بست در مذاکرات اتمی و کاهش خصومت دوجانبه استفاده کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور، در اين گزارش به قلم "اسکات پترسون" آمده است: روحاني در تمامي اظهارات خود از سخنراني‌هايش گرفته تا نوشته‌هايش در شبکه‌هاي اجتماعي نشان داده که موضع‌اش ميانه رو است و از مذاکرات براي خروج از بن بست هسته اي استقبال مي‌کند.

در اين گزارش آمده است رئيس جمهور جديد ايران جمعه گذشته تأييد کرد ايران همچنان بر موضع‌اش براي استفاده از انرژي هسته‌اي براي توليد برق اصرار دارد با اين حال وي خواستار برداشتن گام‌هايي براي از سرگيري مذاکرات شد و گفت: "ما بهترين راه حل را براي موضوع هسته‌اي در چارچوب نُرم‌هاي بين المللي خواستار هستيم".

روز دوشنبه نيز علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در وين اعلام کرد ايران قصد دارد به مناقشه هسته‌اي پايان دهد و اين بار با عزم راسخ‌تري در مذاکرات ظاهر شود.

دو روز پیش در ۱۵ سپتامبر، باراک اوباما خبر داد که با دكتر حسن روحانی، نامه مبادله کرده است. رئیس جمهوری آمریکا در این باره جزئیات بیشتری نگفت ولی تاکید کرد که ایران بالقوه می‌تواند در برقراری ثبات در سوریه نقش داشته باشد.

پس از آن، وزارت امور خارجه ایران این نامه‌نگاری را تایید کرد. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه ۱۷ سپتامبر به خبرنگاران گفت نامه اوباما، مربوط به تبریک انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس‌جمهور بوده و حسن روحانی هم در پاسخ "ضمن تشکر، نکاتی را در حوزه‌های مختلف مورد نظر" مطرح کرده است.

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور مي‌نويسد: با توجه به وقايع اخير اين سوال مطرح مي‌شود که "آيا امکان دارد روحاني و اوباما يکديگر را به طور تصادفي در مجمع عمومي سازمان ملل ملاقات کنند؟" اگر چنين شود اين نخستين ديدار ميان روساي جمهور آمريکا و ايران از زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران تاکنون خواهد بود.

مقامات کاخ سفيد اعلام کردند اوباما برنامه‌اي براي ديدار با روحاني ندارد ولي ديدار احتمالي را نيز رد نمي‌کند.

چندی پیش "رابرت اینهورن"، از دستیاران سابق اوباما اعلام کرد: "دولت جديد ايران متفاوت است. آنها واقع گراتر هستند. پس امکان پيشرفت مذاکرات هسته‌اي هست".

اين روزنامه در ادامه مدعي شده ايران چراغ سبزي براي توقف غني سازي اورانيوم 20 درصد نشان داده و در قبال آن انتظار دارد که در مذاکرات آتي با گروه 1+5 (آمريكا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان) تحريم‌ها کاهش يابد و حق ايران براي غني سازي اورانيوم با اهداف صلح آميز به رسميت شناخته شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۲
با سلام و تشکر از پیگیری خیلی خوب شما
لطفا باز هم پیگیری کنید.
ما بازنشستگان ذوب آهن اصفهان تا امروز 28 شهریور 92 هنوز سه ماهه که حقوق دریافت نکردیم وسه ماه حقوق عقب افتاده داریم.
جواب زن وبچه هامون رو چی بدیم؟؟؟؟؟
خرج کرایه خانه -شهریه داشگاه- خرجی خونه- و... و حتی پول نان رو هم نداریم.
ترو خدا از صدا سیما میخواییم وخواهش میکنیم تا رسانه ایش کنید تا هرچه زودتر مشکل ما حل شود.
ترو خدا ما تو سفره جلوی زن وبچه هامون چی بزایم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با سپاس از شما
آخرین اخبار