صداي روسيه:

با افزايش نقش ايران، سازمان همکاري شانگهاي دربرابرتهديدها تقويت مي شود

پيوستن اعضاي جديد از جمله ايران به سازمان همکاري شانگهاي موجب تقويت آن در برابر تهديدهاي خارجي مي شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، راديو صداي روسيه با يادآوري اين موضوع که کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي در حال تنظيم راهبرد توسعه سازمان تا سال 2025 هستند، چنين مي نويسد: "آلکسي ماسلف" مدير مرکز تحقيقات راهبردي چين وابسته به دانشگاه دوستي ملتهاي روسيه و پرفسور "آندري آستروفسکي" مدير مرکز تحقيقات مسائل اقتصادي و اجتماعي چين وابسته به انستيتو خاوردور آکادمي علوم روسيه در گفتگو با راديو نظر خود را در اين خصوص بيان کرده اند. 

به گفته آلکسي ماسلف، آنچه در نشست سران سازمان همکاري شانگهاي در بيشکک رخ داد کاملا قابل انتظار بود چون سازمان به طور ناگهاني در برابر تهديدهاي خارجي که امنيت و ثبات اعضاي آن را هدف قرار داده است، شکل جديدي پيدا مي کند. 

وي يادآور مي شود سازمان همکاري شانگهاي به عنوان نهادي براي تثبيت اوضاع آسياي ميانه ايجاد شده و مي توان گفت از عهده اين وظيفه برآمده است. حالا سازمان درحال گسترش چارچوبهاي فعاليت خود به منظور تثبيت اوضاع منطقه است. ضمنا خيلي اهميت دارد که اين سازمان بتواند يک سازمان غيرنظامي و به شکل نهادي براي همکاريهاي اقتصادي و تثبيت اوضاع باقي بماند. مشکلاتي که مي تواند موجب بي ثباتي اوضاع آسيا، سوريه، ايران، افغانستان و کره شمالي شود به سمبل جديدي براي توافق تبديل شده است. 

"موضوع پذيرش اعضاي جديد در سازمان همکاري شانگهاي مساله بسيار ظريفي است چون امروز توازن اقتصادي بين کشورهاي عضو آن وجود دارد. سازمان آمادگي پذيرفتن عضو جديد به ويژه ايران را دارد ولي مساله اين است که پذيرش يک عضو جديد مستلزم عضويت يک کشور ديگر يعني پاکستان است. "

به گفته پروفسور آندري استروفسکي، بدون شک توسعه همکاريهاي اجتماعي و اقتصادي بين کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي به ويژه به منظور اجراي طرحهاي اقتصادي و تامين مبناي مالي ضرورت دارد و ايجاد مبناي مالي فقط در صورت اجراي طرح بانک سازمان همکاري شانگهاي ميسر خواهد بود. چند سال است که گفتگوهايي در جريان است ولي فعلا کار پيش نرفته است. اين اميد وجود دارد که بعد از نشست سران در بيشکک پيشرفتي در اين زمينه حاصل و بانک سازمان همکاري شانگهاي براي تامين هزينه طرح هاي زيربنايي نه تنها در کشورهاي آسياي ميانه و بلکه در خاک روسيه ايجاد شود. 

اين کارشناس معتقد است امکان توسعه سازمان همکاري شانگهاي کاملا وجود دارد و اين مي تواند تاثير مثبتي نه تنها بر توسعه خود سازمان و بلکه بر اوضاع بين المللي و حتي خاورميانه داشته باشد. در هرصورت ايجاد يک سازمان قدرتمندتر امکان ايجاد توازن هر چه بيشتر در اوضاع متشنج اين منطقه را مي دهد. 

وي معتقد است "عضويت ايران داراي منابع بسيار گسترده در سازمان همکاري شانگهاي در حد زيادي امکان افزايش توان اقتصادي سازمان را فراهم مي سازد."

"از سوي ديگر اگر در نظر بگيريم که ايران به درياهاي جنوبي دسترسي دارد پيوستن آن به سازمان پيامدهاي راهبردي خوبي براي توسعه آن خواهد داشت. ايران مدتهاست به عنوان ناظر در سازمان حضور دارد و بايد گامهاي تازه اي براي گسترش فعاليت آن و تبديل شدن به عضو کامل برداشته شود."
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار