اجراي طرح ملي پايش باقي مانده هاي دارو و مواد شيميايي در فرآورده هاي خام دامي

معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي ايران از اجراي طرح ملي پايش باقي مانده هاي دارو و مواد شيميايي در فرآورده هاي خام دامي خبر داد.

محسن مشکوة در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: طرح ملي پايش باقي مانده هاي دارو و مواد شيميايي ( مانند هورمون، سموم، فلزات سنگين و ...) در فرآورده هاي خام دامي در سراسر کشور در حال اجرا است.

وي افزود: فرآورده هاي خام دامي شامل ميگو، ماهي، عسل، شير، گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز است.

مشکوة با بيان اين که طرح فوق هر ساله يک بار در سراسر کشور اجرا مي شود، اضافه کرد:  ما براساس روش هاي آماري و دستورالعمل هاي موجود از فرآورده هاي خام دامي نمونه برداري کرده و آن ها را در آزمايشگاه مورد آزمايش قرار مي دهيم.

وي ادامه داد: به اين ترتيب ميزان آنتي بيوتيک هاي باقي مانده هاي دارويي، هورمون ها و ساير مواد مورد نظر با ميزان حد مجاز آن مقايسه شده و در صورت مشاهده مشکل براي رفع آن تلاش مي شود.

مشکوة در رابطه با تاريخچه آغاز اين کار گفت: اجراي اين طرح از سال 78 براي ميگوي صادراتي آغاز شده است.

وي اظهار داشت: بعد از آن در سال 88 شير، سال 89 عسل و ماهي سرد آبي ( ماهي  قزل آلا) ، سال 90 گوشت مرغ، سال 91 گوشت گاو، تخم مرغ، خوراک دام و طيور و آبزيان نيز به تدريج به اين فرآورده ها اضافه شدند.

مشکوة افزود: در سال جاري نيز ماهيان گرمابي ( کپو ماهيان) به اين فهرست اضافه شده اند.

معاون بهداشت و پيشگيري سازمان دامپزشکي اضافه کرد: به دليل وسعت اين برنامه، اجراي آن به تدريج از ابتداي سال آغاز و تا پايان سال به طول مي انجامد.

به گفته مشکوة اين برنامه در ادامه ي طرح تضمين کيفيت و سلامت فرآورده هاي دامي  و آبزي اجرا مي شود.
برچسب ها: دام ، دارو ، پایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار