علي سلمان: ادامه تظاهرات ملت انقلابي بحرين

رئیس جمعیت اسلامی الوفاق بحرین تاکید کرد ملت انقلابی بحرین به تظاهرات مسالمت آمیز برای احقاق حقوق دموکراتیک خود ادامه خواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شیخ علی سلمان در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین از منامه درباره اوضاع سیاسی در بحرین گفت: تا کنون رژیم بحرین تلاشی را برای آرام کردن اوضاع در این کشور آغاز نکرده است بلکه می توان گفت رژیم بحرین با صدور فرمان های مختلف مبنی بر برگزار نکردن تظاهرات در پایتخت و مجازات فعالان سیاسی و خانواده های آنان، سلب تابعیت فعالان مخالف و حمله به منازل مردم نشان داده که سرکوبگری های خود را تشدید کرده است. از زمان آغاز گفتگوهای ملی در بحرین تا کنون به بیش از یک هزار خانه حمله شده، در این مدت پنج نفر از شهروندان بحرینی به شهادت رسیده اند و بیش از یکصد نفر از فعالان بحرینی شکنجه شده اند. رژیم از ابزارهای سرکوبگرایانه خود به صورت گسترده استفاده می کند و تا کنون رژیم اقدامی را برای آرام کردن اوضاع اتخاذ نکرده است تا به سود روند گفتگوی ملی باشد. چند روز پیش نیروهای امنیتی خلیل المرزوق از اعضای ارشد جمعیت الوفاق را بازداشت کردند و رژیم تلاش می کند آیت الله حسین النجاتی را تبعید کند. رژیم تهدید می کند شورای علمای بحرین را منحل خواهد کرد. فعالان سیاسی هر لحظه ممکن است بازداشت شوند. تظاهرات مردمی به ویژه تحرکات جوانان برای احقاق حقوق شهروندی ادامه دارد ولی رژیم رفتارهای سرکوبگرایانه در تعامل با این خواسته ها دارد.

حتی ممکن است برخی از شخصیت های سیاسی بحرینی که خواهان مخالفت با خشونت توسط هر طرفی در این کشور هستند، بازداشت شوند و اتهامات بی پایه و اساسی علیه آنان مطرح شود. همچنین رژیم در برخی از موارد در این گفتگوها شرکت نکرده است و خود را با طرف های مذاکره کننده در این گفتگو برابر نمی داند. رژیم نمی پذیرد مردم نظر خود را درباره نتیجه این گفتگوها اعلام کنند.

وی افزود: از چهاردهم فوریه سال 2011زمان آغاز انقلاب ملت بحرین تا کنون آشفتگی روشنی در عملکرد رژیم این کشور دیده می شود. خواسته های مردم روشن است. بحرینی ها می خواهند در اداره امور قانونگذاری و اجرایی خود مشارکت داشته باشند. رژیم پادشاهی بحرین این خواسته ملت را رد و تاکید می کند باید این کشور توسط این خاندان پادشاهی اداره و باید ملت تسلیم این رژیم شود. ملت بحرین در تظاهرات ادامه دار خود تاکید می کند باید منبع قدرت باشد و پارلمان واقعی در این کشور وجود داشته باشد. مبارزه رژیم بحرین با خواسته های مردم و اتخاذ سرکوب، سیاست اشتباهی است که همچنان ادامه دارد و بازداشت خلیل المرزوق بیانگر ادامه سیاست های سرکوبگرایانه رژیم بحرین است.

شیخ علی سلمان درباره انتقاد آمریکا از وضع حقوق بشر در بحرین به ویژه بازداشت خلیل المروزق بیان داشت: سازمان های بین المللی و حقوق بشری و کشورهای مختلف از زمان آغاز تحرکات انقلابی در بحرین به اظهارات خلیل المروزق توجه داشته اند. وی مخالف خشونت است و بر فعالیت های مسالمت آمیز برای احقاق حقوق دموکراتیک ملت بحرین تاکید دارد.

شکی در این نیست این کشورها بازداشت المرزوق را محکوم کردند و خواستار آزادی وی شده اند. حمایت کشورها از المروزق در چارچوب حمایت از حقوق بشر و آزادی بیان قرار دارد. موضع آمریکا و دیگر کشورها این است که بازداشت خلیل المروزق یک بازداشت سیاسی است و باید وی به همراه دیگر زندانیان سیاسی نظیر نبیل رجب،حسن مشیمع، عبدالهادی خواجه و علی العکری آزاد شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تحولات کنونی در منطقه به ویژه تلاش ها برای حل بحران سوریه و برنامه هسته ای ایران بر اوضاع بحرین تاثیرگذار است؟گفت: شکی در این نیست اقدامات تنش آفرین یا تلاش برای آرام کردن اوضاع منطقه بر بحرین تاثیرگذار است ولی نمی توان حل و فصل بحران بحرین را به موضوعات دیگر مرتبط کرد. باید تلاش کرد به صورت سیاسی بحران بحرین حل و فصل و خواسته همه بحرینی ها محقق شود. باید ساختار سیاسی رژیم بحرین از ساختار رژیم مطلقه به رژیمی دموکراتیک منتقل شود و نباید هیچ تبعیضی در این کشور وجود داشته باشد. در دوران معاصر قدرت از آنِ مردم است ولی در بحرین قدرت از آنِ قبیله است. این کشور شماری از کنوانسیون های بین المللی به ویژه کنوانسیون حقوق سیاسی و مدنی را امضا کرده است و بر اساس این کنوانسیون ها می توان به بحران بحرین پایان دهد. در صورتی که رژیم بحرین می خواهد بر ادامه حکومت خود بر این کشور اصرار داشته باشد نمی توان به زمینه مشترکی برای حل بحران بحرین رسید. باید تلاش کرد بحران بحرین در سریعترین زمان ممکن حل و فصل شود. به درازا کشیدن بحران بحرین به زیان شهروندان این کشور است.

علی سلمان در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است اعتراضات در بحرین شکل جدیدی به خود بگیرد؟بیان داشت: تظاهرات ملت بحرین از ابتدا به صورت مسالمت آمیز برگزار شده است و با وجود سرکوبگری های شدید رژیم بحرین ولی این تظاهرات به صورت مسالمت آمیز ادامه خواهد یافت. تحرکات ملت بحرین مسالمت آمیزترین تحرک در بهار عربی در مقایسه با اوضاع مصر و تونس بوده و این مسئله موفقیتی برای گروه های مخالف رژیم بحرین است. رژیم می خواهد تحرکات مردمی را به خشونت بکشاند ولی گروه های مخالف به شدت تلاش می کنند این تحرکات مسالمت آمیز ادامه یابد. نمی خواهیم تنش های گسترده ای امنیتی در بحرین ایجاد شود و طرف های درگیر در این کشور کشته و زخمی شوند. ما خشونت را توسط هر طرفی در بحرین محکوم می کنیم و بر ادامه تظاهرات مسالمت آمیز تاکید داریم.   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار