رودهن/

آثار تاريخي دماوند نيازمند مرمت است

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع‎دستي و گردشگري استان تهران گفت: ۱۹ مورد از آثار تاريخي و ميراث فرهنگي شهر دماوند با توجه به فرسوده شدن بنا، نيازمند مرمت فوري است.

مسعود نصرتي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن به پتانسيل ها و قابليت هاي شهرستان با داشتن آثار تاريخي فاخر اشاره كرد و افزود: دماوند يكي از شهرهاي خیلی کوچک و  تاريخي ايران و استان تهران با داشتن آثاري ارزشمند و شاخص، نيازمند حمايت و توجه بيشتر است.

وي ادامه داد: وجود مسجد جامع دماوند به عنوان نخستين مسجد ساخته شده در ايران، برج يادمان شبلي، ساختمان امامزاده گتمير در شهر آبسرد و ديگر آثار، دماوند را در فهرست شهرهاي داراي بهترين آثار تاريخي كشور قرار داده است.

اين مسوول يكي از نيازهاي كنوني شهر دماوند را ساخت موزه يا استقرار مكاني براي نگه داري آثار تاريخي دماوند ذكر كرد و گفت: در يكي از سفرهاي هيات وزيران به شهرستان دماوند، مصوب شد تا بودجه اي براي احداث موزه در اين منطقه مدنظر گرفته شود كه مكان آن نيز ديده شود، ولي به دليل فرصت كوتاه و طولاني شدن ساخت موزه، مقرر شد تا ساختماني براي ايجاد موزه خريداري شود.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري استان تهران كاروانسراي جاروالهي را بهترين گزينه براي ايجاد موزه در دماوند ذكر كرد و افزود: اين بنا با داشتن شرايط خاص و ويژه همچون تاريخي بودن، واقع شدن در داخل شهر و ... مورد تاييد قرار گرفت، ولي به دليل جابه جايي در مديريت ها، به فراموشي سپرده شد.

وي بيان كرد: سازمان ميراث فرهنگي به دليل نداشتن بودجه كافي براي خريد اين مكان، نيازمند تعامل و همكاري مسوولان منطقه همچون شهرداري و شوراي شهر است.

نصرتي با بيان اينكه دماوند پتانسيل كافي براي ساخت و ايجاد موزه دارد، بيان كرد: اين كاروانسراي تاريخي در حال تخريب است كه حمايت مسوولان شهر و دولت مي تواند، اين آثار را حفظ كند زيرا دماوند با وجود آنكه شهر خیلی كوچكي است ولي به واسطه داشتن آثار تاريخي شهرت دارد./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.