در صورت حذف عوارض واردات مواد اوليه؛

قيمت مواد غذايي ارزان تر مي شود

عضو هيات مديره انجمنهاي صنايع غذايي ايران خواستار حذف عوارض واردات مواد اوليه جهت پايين آمدن قيمت مواد غذايي در کشور شد.

ابوالحسن خليلي عضو هيات مديره کانون انجمن صنايع غذايي ايران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان مطلب بالا گفت: در حال حاضر صنايع غذايي ايران 2 درصد از توليد ناخالص داخلي 7 درصد از ارزش افزوده  ونزديک به 20 درصد از صادرات بخش کشاورزي کشور را به خود اختصاص داده است.


وي افزود: در سال 91 صادرات مواد غذايي توليد ايران به 1.7 ميليارد دلار رسيد که اين رقم در صورت برداشته شدن برخي موانع صادراتي در سال 92 تا سقف 2 ميليارد دلار قابل افزايش است.


خليلي با اشاره به سابقه 100 ساله کارخانجات مواد غذايي به ويژه قندو شکر، کمپوت و کنسرو، روغن نباتي و شيريني و شکلات و بيسکوت اظهار داشت: از سال 84 تا سال 91 ميزان صادرات محصولات غذايي ايران از رقم 300 ميليون دلار به عدد 1.7 ميليارد دلار رسيده که اين حکايت از توسعه همه جانبه صنايع غذايي کشور دارد.


وي افزود: مشکلاتي که به واسطه تحريم و نيز مابه التفاوت عرضه در کشور به وجود آمده موجب شده تا هدفگذاري صادرات 2 ميليارد دلاري مواد غذايي توليد ايران کمي دور از دسترس باشد.


رئيس انجمن هاي صنايع غذايي ايران با اشاره به اينکه در منطقه خاورميانه تنها 2 کشور ايران و ترکيه مزيت توليد مواد غذايي و صادرات آن را دارد اظهار داشت: جمعيت 500 ميليون نفري خاورميانه که همگي مصرف کننده مواد غذايي هستند يکي از بهترين بازارهاي هدف صادراتي محصولات غذايي ايران مي باشند.


وي اوج افتخار صنايع غذايي ايران را تامين صد درصدي نياز کل جمعيت کشور را دانست و گفت: بزرگترين دستاورد صنعت غذايي کشور تامين روزانه 3 وعده غذايي جمعيت 70 الي 75 ميليوني کشورمان است.


خليلي با اشاره به ظرفيت 13 ميليون تني دريافت شير در صنعت لبنيات نيز گفت: هر آنچه که بايد تا پايان برنامه پنجم توسعه اقتصادي در صنعت لبنيات کشور ظرفيت سازي مي شد در همان سالهاي اول اين برنامه تحقق يافت که اين حکايت از رشد فزاينده صنايع غذايي کشور دارد.


وي با اشاره به تنگناها و مشکلات صنايع غذايي کشور گفت: در بخش تامين مواد اوليه بخش کشاورزي و دامپروري نتوانسته همپاي صنعت غذايي کشور پيش رود به گونه اي که امروز اين صنعت غذايي کشور وابستگي شديدي به تامين مواد اوليه خود از خارج از کشور دارد.


وي افزود: در صنعت روغن نباتي بيش از 3 ميليون تن ظرفيت سازي شده در حالي که نياز ساليانه کشور به روغن نباتي تنها 1.5 ميليون تن مي باشد.


خليلي ادامه داد: روزانه بيش از 4 ميليون تن صنعت روغن کشي کشور امکان جذب دانه هاي روغني را دارد که تنها 5 درصد از مواد اوليه توليد روغن نباتي از داخل تامين مي شود.


وي با اشاره به ظرفيت 20 ميليون تني صنايع آرد جهت فراوري آرد اظهار داشت: هم اکنون تنها 11 ميليون تن گندم در داخل توليد مي شود که جوابگوي اين ميزان ظرفيت صنايع آرد کشور نيست.


در حال حاضر بيش از 30 ميليون دلار ماکاروني و نيز 500 ميليون دلار شيريني و شکلات و بيسکويت به بيش از 70 کشور جهان صادر مي شود.


عضو هيات مديره کانون انجمن هاي صنايع غذايي را با اشاره به وابستگي 60 تا 95 درصدي صنايع غذايي کشور به واردات روغن خام ،‌گندم ، ذرت، از خارج از کشور اظهار داشت: در حال حاضر تامين مواد اوليه از طريق گشايش ال سي و مراودات جهاني به خاطر وضع تحريم ها به سختي و کندي انجام مي شود .


وي با اشاره به نقدينگي سنگيني که براي تامين مواد اوليه بر دوش صنايع غذايي کشور مي باشد اظهار داشت: جهت تامين آن بخش از مواد اوليه  که در داخل توليد مي شود صنايع غذايي بايستي در مدت زماني 2 الي 3 ماهه کل وجه مربوط به خريد محصولات کشاورزي را به کشاورز بپردازد که اين مسئله نيز موجب کمبود نقدينگي در صنايع غذايي داخلي مي شود.


خليلي با اشاره به روي کارآمدن دولت تدبير و اميد اظهار اميدواري کرد که در دولت فعلي نگاه ويژه اي به صنعت غذايي و امنيت غذا در کشور شود.


وي افزود: دولت تدبير و اميد مي تواند با حد عوارض متعدد بر روي واردات مواد اوليه کاهش ماليات و نيز ارزش افزوده کمک موثري را به اقشار آسيب پذير جامعه جهت تامين مواد غذايي با کيفيت و سالم و با قيمت مناسب بنمايد.


وي اظهار داشت: در بخش کشاورزي دولت با برداشت ماليات و نيز کاهش تعرفه هاي آب و برق کمک موثري را به توليد بيشتر محصولات کشاورزي کرده که اين امر مي تواند صنايع غذايي نيز تصري يابد.


وي ادامه داد: چنانچه ماليات و عوارض متعدد بر روي واردات مواد اوليه توليد غذا حذف و يا کاهش يابد مردم مي توانند مواد غذايي خود را ارزان تر تهيه کنند و در واقع دولت با اعمال اين معافيت ها کمک بزرگي را به مصرف کننده داخلي خواهد کرد.


خليلي از ديگر و ظاف دولت کاهش تنش در روابط سياسي کشور دانست و گفت: با ايجاد يک محيط سياسي مناسب در روابط ايران با ساير کشورها در کوتاه مدت با توسعه بازار محصولات غذايي کشورمان خواهيم توانست صادرات مواد غذايي توليد وطني را به رقم 5 ميليارد دلار برسانيم.

انتهاي پيام/

برچسب ها: غذایی ، واردات ، اولیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار