تشکیل شورای عالی سلامت بیمه ایرانیان ، تمرکز مدیریت در وزارت بهداشت، خرید راهبردی بیمه ها و غیره از جمله راهکارهای کارآمد کردن بیمه ها به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ، دکتر قربانی ،عضو کمیسیون بهداشت  و درمان مجلس در برنامه  نبض شب گذشته به بررسی موانع کارآمدی بیمه های درمانی پرداخت و گفت: اگر به قانون نگاه کنیم قانون شاخه و معیار همه برنامه ها است در برنامه پنجم توسعه بیمه سلامت ایرانیان به طور شفاف و جامع بیان شده است که در ماده  38 قسمت الف اجباری کردن  بیمه سلامت برای همه ایرانیان  بیان شده است و در قسمت ب به دولت اجازه داده است تمامی سرمایه های صندوق به سازمان بیمه سلامت بازگردد.

وی با بیان اینکه با تغییر نام شورای عالی بیمه سلامت درمان به شورای عالی بیمه سلامت کشور که ترکیب آن شورا مشخص می شود ادامه داد:  با پیشنهاد معاونت و تایید هیئت وزیران شورای عالی بیمه سلامت کشور می بایست تشکیل شود که در آخر دولت دهم کلیات آن به تصویب رسید اما با دولت جدید مقارن بود از این رو  کارگروهی برای بررسی کار تشکیل شد و هماهنگی برای اجرای آن انجام شود اما اینکه چرا تا به امروز اجرایی نشده است مشخص نیست.

 بدهی هزار و 550 میلیارد تومانی بیمه ها  به وزارت بهداشت
عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه  با اشاره به بدهی هزار و 550 میلیارد تومانی بیمه ها به وزارت بهداشت گفت: بیمه های درمانی بازاری را درست کردند که تعهدی در زمینه سلامت ندارد و در حال تجارت هستند که  این را در صندوق ها می توان مشاهده کرد در حال حاضر 50 سیستم بیمه ای فعال هستند اما  مردم  از آنها رضایتی ندارند.

قربانی با بیان اینکه  کارت هوشمند را صادر کردیم اما کارت سلامت را برای مردم تهیه نکردیم اظهار داشت:  20 درصد مشکل ما نداشتن سیستم و 10 درصد مشکلات  نیز مربوط به منابع مالی است اما ما بعد از گذشت 40 سال هنوز نتوانستیم یک سیستم استراتژیکی داشته باشیم.

 بیمه الزاما دفترچه نیست
عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه گفت: 30 درصد پرداختی ها باید از جیب مردم باشد ولی در حال حاضر 70 درصد از پرداختی ها توسط مردم پرداخت می شود و این ظلم به مردم است.

وی ادامه داد:  بنده باور دارم منابع مالی مشکل چندانی ندارد بلکه  باید بیمه ها را مدیریت کنیم اکنون در کشور 10 میلیون نفر بیمه ندارند کدام دفترچه در بیمارستان دولتی و غیره درست ارائه خدمات می کند؟ از فلان شهر وارد می شوند تا پارتی نداشته باشد نمی تواند بستری شود و این مردم را گرفتار می کند یا فردی  می خواهد داروی  گران قیمت بخرد می گوید پزشک باید بنویسد  و فلان مرکز درمانی باید تاییدش کند سپس بیایید ما دارو را بدهیم.

 توزیع ناعادلانه نیروی انسانی
قربانی در ادامه با بیان اینکه میزان تعرفه ها در حال حاضر بالا است ادامه داد:  نیروی  متخصص از شهرستان به تهران می آید چون خدمتی که تهران ارائه می دهند  10 برابر بیشتر هزینه دریافت می کنند تا خدمتی  که در شهرستان ارائه می کنند این یعنی توزیع ناعادلانه نیروی انسانی پس باید  برای سیستم سلامت کشور کار کنیم.

وی اظهار  داشت:  از دست رفتن منابع مالی و نیروی انسانی، درمان محور بودن نگاه وزارت  بهداشت، نگاه تجاری بیمه ها، و بر نداشتن قدم برای پیشگیری از جمله موضوعاتی است که باید به آنها توجه کرد.

نگاه وزارت بهداشت درمان محور است
 عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه گفت:  شورای عالی بیمه سلامت باید زیر نظر وزارت بهداشت تشکیل شود و ما باور داریم که متولی این شورا باید وزارت بهداشت باشد تا بیمه ها کارآمد باشد ثروت ها عادلانه توزیع شود و مشکلات نظام سلامت رفع شود.

قربانی با بیان اینکه قانون جامع کاملي داریم گفت: شورای عالی سلامت بیمه  ایرانیان  که متولی آن دولت و نظارت آن بر عهده مجلس است که اگر سیستم مناسب و استراتژیک، منابع انسانی و مدیریت منابع داشته باشیم با رفتن و آمدن افراد مشکلی به وجود نمی آید لذا  متولی باید متمرکز باشد و شورای عالی سلامت بیمه ایرانیان نیز تشکیل و اعضای آن مشخص شود و ما بیشترین تذکرات را در حوزه سلامت  به دولت داده ایم.

وی با بیان  اینکه یک سوم درآمد بیمه و حوزه سلامت  استفاده می شود اظهار داشت: 5 هزار میلیارد تومان هزینه برای درمان کارگران و غیره استفاده شده است اما 7 هزار میلیارد تومان دیگر  کجا خرج شده است.

ضرورت تشکیل شورای عالی بیمه سلامت ایرانیان
در ادامه دکتر عبدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه براساس قانون پنجم توسعه 5 سال فرصت داریم تا یک بیمه کارآمد و همدلی را اجرا کنیم گفت:  مقدمات کار در برخی موارد اجرا شد اما سرعت ندارد  که اگر با سرعت بیشتری اجرا می شد کارآمدی بیمه ها را در پی می داشت.

وی با بیان اینکه 70 درصد هزینه ها از جیب مردم پرداخت می شود ادامه داد: پرداختی بیمه ها طولانی و نا مطمئن است، پوشش بیمه ای حامل نیست یعنی یک عده ای بیمه نیستند و دفترچه بیمه ها کارآمدی لازم را ندارند اما بیمه یک طرف قضیه است منتهی مشکل اصلی عدم کارآمدی وزارت بهداشت است.

وی اظهار داشت: کالایی خریداری شده است و بیمه خدمت را می خرد اما  قیمت خدمت خریداری شده متفاوت  است بدین معنی که در بازار هیچ نظارتی صورت نمی گیرد لذا وزارت بهداشت باید برای خدمت خریداری شده قیمت تعیین کند و نظارت داشته باشد اما اینگونه نیست و چالش امروز ما همین است.

وی ادامه داد: وزارت  بهداشت باید بگوید شما براساس این تعرفه خدمت ارائه می کنید اما در حال حاضر پزشکان هر طور که بخواهند قیمت تعیین می کنند یعنی قیمت خدمت ارائه شده در یک بیمارستان دولتی و یک بیمارستان خصوصی و همچنین مطب پزشک متفاوت است.

عبدی افزود: وزارت بهداشت پزشک تربیت می کند هزینه می پردازد بیمارستان و امکانات در اختیار او قرار می دهد اما بعد پزشک با هر قیمتی ارائه خدمت می کند و این باعث پاسخ دهی بازار می شود ولی این باعث آشفتگی بازار می شود ولی خرید محصولات کشاورزی اینگونه نیست.


 مدیریت ها یکپارچه نیستند
 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه بیان کرد: یکی از ضعف های بیمه نداشتن نظارت است سازمان بیمه سلامت باید تشکیل شود اما به عقیده من قسمت عمده افزایش هزینه وزارت بهداشت است در گذشته متولی  شورای عالی بیمه سلامت وزارت بهداشت بود ولی اتفاقی نیفتاد اما باید بدانیم که منابع  تجهیزات بیمارستان و کادر تخصصی پس از انقلاب اسلامی بیشتر شده است در زمان جنگ از نظر بهداشت و درمان مردم رضایت داشتند اما  وقتی منابع بالا رفت و امکانات پراکنده شد به جای رضایت مندی  نارضایتی شد چون مدیریت صورت نگرفت.

وی در ادامه بیان کرد: چالشی به نام تامین دارو  برای بیماران سرطانی  و غیره داریم گفتند با ارز مرجع اینگونه داروها را تامین می کنیم اما به جای تامین دارو  برای بیماران داروهای دیگری را وارد کردند همچنین  قرار شد ما به التفاوت داروهای خریداری شده به بیمه ها واریز شود اما اینطور نشد و در اینجا سوء مدیریت داشته ایم منابع به بیمار نرسید و جای دیگری هزینه شد.


وزارت بهداشت متولی آموزش  و درمان است
عبدی با بیان اینکه  وزارت بهداشت متولی آموزش و درمان است و وزارت رفاه و بیمه  متولی رفاه مردم است ادامه داد: به طوری که اگر فردی بیمار شد از پولی که به صندوق داده است برای دریافت  خدمات خود استفاده کند اما اگر اختیارات بیمه بر عهده وزارت بهداشت باشد هزینه های دریافتی از صندوق ها به جای رفع نیاز مردم برای تامین امکانات و تجهیزات بیمارستانها  استفاده می شود لذا باید پول را به بیمه ها سپرد تا صرف خدمت به مردم شود.

وی بیان کرد: اگر اعتقاد داریم شورای عالی  بیمه سلامت باید تشکیل شود باید منابع را در اختیار شورای عالی قرار دهیم، در اواخر دولت دهم شاهد تغییر و تحولاتی بودیم بیمه ها به عنوان مدعی  العموم باید کارآمد باشد اما در حال حاضر بیمه حالت مدعی بودنش را از دست داده است که اگر بخواهیم که مدعی العموم بودن بیمه ها ادامه یابد بر اساس وزارت رفاه عمل کنیم لذا سیستم باید کار آمد باشد و  وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت نباید وارد بحث بیمه ها شود.

وی ادامه داد: تا اردیبهشت ماه سال گذشته پیشنهاد تشکیل شورای عالی سلامت مطرح نشد و پس از بحث در دولت دهم و اکنون در دولت یازدهم  نظرات جدیدی در این زمینه بیان شده است.

عبدی با بیان اینکه هر فردی به میزان منابع و در آمدی که دارد  باید حق بیمه پرداخت کند، اظهار داشت: بیمه باید مدعی باشد، منابع را بگیرد برای تامین منابع راهکار جدید ارائه دهد.

در محافظت از مخاطرات مالی ناموفق بودیم
 در ادامه حریرچی، مدیر منابع توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت با بیان اینکه تا نگاه شیمی و استراتژیک نداشته باشیم مشکل حل نمی شود، گفت: طی چند سال گذشته که بیمه ها انقلاب پیشرفت هایی در زمینه بهداشت و درمان  کردیم اما در محافظت از مخاطرات مالی ناموفق بودیم چرا که بیمه ها کار آمد نبودند.

وی ادامه داد: 16.83 درصد مردم بیمه نیستند، یعنی یک پنجم مردم در برابر مخاطرات مالی محافظت نمی شوند هدف بیمه ایجاد عدالت در پرداخت هزینه است، 5/5 درصد مردم و بیمه دارند و 12.5 درصد نیز بیمه مکمل هستند یعنی چند برابر خدمات می بینند.

 وی ادامه داد: پرداختی از جیب مردم بالاست، متاسفانه در جهت اهداف برنامه توسعه پنجم حرکت نکردیم کمبود منابع داریم، اما معلم آن است که نظام سلامت نداریم بلکه بخش سلامت داریم بخش های دولتی و خصوصی براساس قیمت خودشان ارائه خدمت می دهند، بیمه ها بیمه نیستند بلکه دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی هستند چرا که نه پول  دارند، نه تعرفه دارند و نه ارائه خدمت می کنند.

 بهره مندی مردم از خدمات بهداشتی کاهش یافته است
 وی با بیان اینکه سازمان برنامه براساس تحقیقات کلی و بودجه است، ادامه داد: تعرفه براساس افزایش قیمت است و روز به روز بدتر می شود متاسفانه سال 91 به 90 پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کرده است ما در نگاه اول شاید خوشایند باشد، اما این کاهش پرداختی در زمان افزایش تورم نشان می دهد که استفاده از خدمات بهداشتی توسط مردم کاهش پیدا کرده است یعنی بهره  مندی مردم پایین آمده است و این فاجعه آمیر است.

 وزارت بهداشت باید متولی بیمه ها باشد
 وی ادامه داد: باید تولیت به وزارت بهداشت سپرده  شود تا مشکلات  بر طرف گردد و بخش سلامت را به نظام سلامت مبدل  کنیم در حوزه بیمه نیز دو موضوع مطرح است یکی اینکه جایگاه بیمه ها کجاست؟ و شورای عالی بیمه  سلامت که سیاستگذاری برای خرید و ارائه سلامت  می کند، کجاست؟ وزارت بهداشت یا مقام بالاتر رئیس جمهور یا نخست وزیر متولی باشد.


 وی ادامه داد: تا سال 83 مردم از وضعیت بیمه ناراضی بودند، وزارت رفاه تشکیل شد بیمه ها رفتند زیر نظر وزارت ، رئیس سازمان تامین اجتماعی عضو شورای معاونان وزارت بهداشت بود که در آن جا چهار نماینده از بیمه، یک نماینده از وزارت  بهداشت و یک رئیس سازمان، معلوم است رای نماینده وزارت  بهداشت موثر واقع نمی شد.

 حریرچی تصریح کرد: تولیت با وزارت بهداشت است پرداختی را به سی درصد رساند از چه مکانیسمی؟ از مکانیسم بیمه ها ولی سیاستگذاری برای شما نیست، در شرایط فعلی 40  درصد تورم از نظر منابع مالی مضیقه هستیم.

وی ادامه داد: 210 هزار میلیارد تومان کل بودجه عمومی دولت است در 40 سال گذشته دو دوره بود که می توانستیم منابع بهداشت و درمان را افزایش دهیم  نیمی سال های 50 الی 57 بود که دلار نفتی وارد شد و دیگری در چند سال اخیر بود که دلار به 150 رسید و ما یک فرصت تاریخی داشتیم که منابع بهداشت و درمان را تجهیز کنیم اما چکار کردیم هزینه را فرستادیم به مسکن مهر، برای ارائه خدمت به مردم هدفمند کردن یارانه  ها را اجرا کردیم، البته از نظر منابع انسانی مالی مشکل نداریم بلکه  در توزیع منابع با مشکل مواجه هستیم.

یک پارچه سازی بیمه ها
وی ادامه داد: قرار بود 1500 میلیارد تومان به بهداشت و درمان بدهد ( برای هدفمند کردن یارانه ها اما یک ریال هم پرداخت نشده است، یا قرار بود 20 درصد میزان جبران هزینه ها را واریز کند اما یک ریال هم واریز نشده است، ما در توزیع منابع درست عمل نکرده ایم و  اگر تولیت با وزارت بهداشت باشد درست هزینه کنیم، در بازار 45 هزار میلیارد تومان سال گذشته بهداشت و درمان  شش هزار میلیارد تومان صرف سه نوع بیمه تکمیلی  شده است که براساس قانون این ممنوع بوده است.

 در حال حاضر 50 هزار میلیارد تومان دولت بدهکار است در 8 سال گذشته 8 مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی داشتیم.

وی در پایان اظهار داشت: یک پارچه سازی بیمه ها، اولویت بندی خدمات مورد تعهد، خرید راهبردی، سلامت محور بودن و محصور ساختن بیمه های مکمل از جمله  راهبردهای حال حاضر نظام سلامت است.

 اصلاح ساختار آخرین مرحله است
در ادامه دکتر حافظی، مدیر اسبق سازمان تامین اجتماعی گفت: تعرفه غیر عادلانه ایجاد شده است مگر مجلس تعرفه را به سازمان نظام پزشکی واگذار نکرده بود، وقتی مدیر عامل با تصمیم کس دیگر انتخاب می شود، پول دست بیمه است و متولی وزارت بهداشت دست ما وقتی مشکلی پیش می آید تامین منابع می کنند پس اصلاح فرایند و نهایتا اصلاح ساختار می کنند.

 بدهی 350 میلیاردی سازمان های بیمه گذار
 در ادامه ادیانی، معاون بیمه سلامت ایرانیان مهمترین عملکرد نظام سلامت را تولیت دانست و گفت: یکی از عملکردهای دیگر تامین منابع است، اجرای برنامه پنجم توسعه مشکل را حل می کند، ولی باید کار آمدی را تعریف کنیم.

وی در ادامه بر یکسان بودن میزان حق بیمه برای هم در آمدها ( بالا یا پایین) افزود: ده درصد شخص ثالث و هدفمندی را به وزارت بهداشت داده است،  تامین منابع به بیمه هاست و در جای خودش دیده شود حق بیمه های سازمان ها نیز پرداخت می شود در حال حاضر 3500 هزار میلیارد تومان از سازمان ها بیمه گذار طلبکار هستیم.

وی ادامه داد: بند ب ماده 35 استقرار سامانه پرونده الکترونیک بیمه سلامت را وزارت بهداشت با همکاری وزارت رفاه بیان شده است.

ادیانی در پایان اظهار داشت: منابع واحد مالی، خرید  راهبردی بیمه ها، اعتبار بخشی بیمارستان توسط بیمه ها، عمل کردن پزشکان توسط راهنمای بالینی و اجرای طرح پزشک خانواده راهکارهایی برای برون رفت از مشکل های حال حاضر است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار