سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بر ضرورت روز آمد سازي فرآيند آموزش دركشور تاكيد كرد

سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به پيچيده ترشدن مسايل امروز جامعه و تحولات جهاني گفت : فرايند آموزش كشور در سه ركن معلم يا استاد ، محتواي دروس و شيوه هاي تدريس بايد اصلاح و روز آمد شود.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومي وزارت علوم ، دكتر جعفر توفيقي در مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه فرهنگيان  با اشاره به اينكه نيروي انساني مهمترين سرمايه كشور است گفت : بخش عظيمي از تربيت و شكل گيري  سرمايه انساني در آموزش و پرورش صورت مي گيرد لذا اين دستگاه زيربنايي ترين دستگاه اجرايي كشور است .

سرپرست وزارت علوم  اظهار داست : وزارت علوم در جهت ارتقاي كيفيت و استانداردسازي دانشگاه فرهنگيان با حفظ شان و جايگاه اين دانشگاه  از هيچ تلاشي فرو گذار نمي كند تا اين دانشگاه  بتواند در راستاي ترفيع جايگاه آموزش و پرورش كشور موفق باشد.

وي گفت : مقام معظم رهبري در ملاقات هيات دولت با ايشان در هفته دولت ، علم و اقتصاد را دو اولويت كشور  عنوان كردند و  در بيان راهكارهاي اقتصادي نيز  بر علم و  دانش تاكيد كردند، بنابراين مي توان گفت  ايشان علم را هدف و مساله اصلي كشور  تعيين كردند و همه را به توسعه علمي و فناوري فرا خواندند.

دكتر توفيقي با اشاره به پشتيباني مقام معظم رهبري از علم به عنوان اولويت  اول كشور  اين مساله را باعث غرور و افتخار خدمتگزاران  دستگاههاي مرتبط با علم و آموزش دانست و  بر سنگين تر شدن وظيفه مسئولان و كاركنان اين دستگاهها در قبال نظام جمهوري  اسلامي و مردم تاكيد كرد.
 وي افزود :  قطعا منظور رهبر معظم انقلاب از اولويت علم محدود به آموزش عالي كشور نيست زيرا علم يك فرايند يكپارچه است كه از آموزش و پرورش شروع شده و تا آموزش عالي امتداد دارد و   من اعتقاد دارم در حوزه علم  معلمان اولويت اصلي هستند  و دانشگاه فرهنگيان در اين زمينه مي تواند نقش مهمي ايفا كند.

سرپرست وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري با اشاره به تصويب چندين سند بالادستي در آموزش كشور گفت : در اسنادي نظير سند اسلامي شدن دانشگاهها ، نقشه جامع علمي كشور  و  سند بنيادين آموزش و پرورش  بر تربيت انسانهايي فرهيخته ، پرسشگر و آزاد انديش تاكيد شده است كه به نظرمن موتور محركه توسعه علمي كشور و فرق دانشگاه با آموزشگاه در همين تربيت افراد پرسشگر است.

دكتر توفيقي با اشاره به اينكه آموزش به معناي انتقال برخي مفاهيم به دانش آموز و دانشجو حداقل و كف بحث آموزش نوين است گفت : براي نظام جمهوري اسلامي ايران كه بدنبال  سرآمدي ، مرجعيت علمي در جهان و اول شدن در منطقه جنوب غرب آسيا است بايد چهره  ديگري از آموزش و پرورش وآموزش عالي ترسيم كرد و با روشهاي سنتي نخواهيم توانست به اين آرمانها دست پيدا كنيم كه خوشبختانه مقدمات تحول در هردو دستگاه فراهم شده است.

وي  با اشاره به جهاني شدن و تغيير معادلات گذشته گفت : روز به روز شرايط اجتماعي ،سياسي و اقتصادي دنيا پيچيده تر مي شود بنابراين استادان و معلمان ما علاوه بر دانش تخصصي بايد مهارتهاو بينش هاي متفاوت و متنوعي داشته باشند تا انسانهاي اثربخشي تربيت كنند .

سرپرست وزارت علوم اظهار داشت : براي مقابله با تهاجم فرهنگي اتكاي به محدويت هاي اينترنتي و ماهواره اي كافي نيست و بايد انسانهايي تربيت شوند كه قابليت ها و ايمان  دروني داشته باشند  و  در توسعه علمي نيز به انسانهاي كار آفرين و خلاق احتياج داريم .

دكتر توفيقي گفت : هنگامي كه رهبر معظم انقلاب اسلامي، نهضت نرم افزاري  را مطرح مي كنند يعني اينكه بايد خودمان نظريه پردازي كنيم و تقليد كننده محض نباشيم كه براي رسيدن به اين هدف بايد دانشجوياني پرسشگر و آزاد انديش تربيت كنيم.

وي با اعلام اينكه شيوه هاي آموزشي گذشته پاسخگويي نيازهاي امروز  و فردا نيست رمز تحول نو در آموزش ايران را معلمان دانست كه بايد متخصص ترين افراد جامعه باشند  و كشور بيشترين سرمايه گذاري را در اين زمينه داشته باشد چون پيچيده ترين كار يعني تربيت انسان برعهده معلمان است.
سرپرست وزارت علوم ،تحقيقات و فناوري  گفت :  سه ركن شيوه هاي آموزش و ياد دهي ،  معلمان  و محتوي درسي را نيازمند تحول دانست كه دانشگاه فرهنگيان با پژوهش مي تواند براي اصلاح اين اركان به آموزش و پرورش كمك كند البته اين اركان در آموزش عالي نيز بايد دچار تحول شود.

دكتر توفيقي تاكيد كرد : دانشگاه فرهنگيان ضمن استفاده از تجربيات مراكز تربيت معلم سابق بايد تعاملات خودرا با ساير دانشگاههاي داخل و خارج حفظ كند  و با هم افزايي با ساير مراكز آموزشي كشور  ظرفيت هاي خودرا تا رسيدن به نقطه ايده آل تقويت كند.
برچسب ها: علوم ، آموزش ، دانشجو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار