سخنگوي کميسيون قضايي مجلس گفت: طرح جرم سياسي به کمیسیون مشترک قضایی و امنیت ملی ارجاع مي‌شود و در نهایت در کمیسیون مشترک، بررسی شده و به تصویب خواهد رسيد.

"محمدعلی اسفنانی" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اعلام وصول طرح جرم سیاسی در مجلس، گفت: این طرح در مجلس اعلام وصول شده و احتمال می‌رود به کمیسیون مشترک قضایی و امنیت ملی ارجاع شود.
 
سخنگوی کمیسیون قضایی با اشاره به مزایای طرح جرم سیاسی گفت: با تعریف این طرح می‌توان مصداق‌های آن را به طور مشخص بيان کرد و مردم در خصوص اعمال و رفتار خود از آگاهي بيشتري برخوردار مي‌شوند.
 
وی ادامه داد: طرح جرم سیاسی از اعمال سلیقه در تشخیص مصداق‌های مجرمانه جلوگیری می‌کند و این در صورتی است که در اصل قانون جرم و مجازات باید جرم و مصداق‌هاي آن مشخص شود که این مسئله از مزیت‌های طرح جرم سیاسی است.
 
سخنگوی کمیسیون قضایی در پایان خاطرنشان کرد: این طرح قبلا نیز در مجلس مطرح شده بود، اما به تصويب نرسيد و دلیل آن نداشتن انگیزه برای این طرح و یا لایحه بود، چرا که به طور معمول دولت‌ها انگیزه‌ای برای تعریف جرم سیاسی ندارند و ما کمتر کشوری را مشاهده می‌کنیم که جرم سیاسی در آن تعریف شده باشد.

گفتني است، ارائه ضابطه برای تشخیص جرائم سیاسی از سایر جرائم نه برای قضات دادگاه‌ها و نه برای مجریان حکم، بلکه به عنوان راهنمایی برای قانون‌گذار مطرح می‌شود تا قانون‌گذار با بیان حکم قطعی، قضات را به اجرای آن تکلیف کند که در اين راستا جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان "جرم سیاسی" تهیه کردند که در آن تعریفی بر مبنای اعتدال و منطبق با چارچوب قانون اساسی از جرم سیاسی بیان و مرجع صالح و تشریفات رسیدگی به جرم سیاسی مشخص شده است که این طرح ديروز از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار