فرزاد موتمن:

"كلاه قرمزي" و "شهرموشها" جذابيتي براي كودكان امروزي ندارد

فرزاد موتمن با اشاره به این که دیگر «کلاه قرمزی» و «شهر موش‌ها» هم برای کودکان امروز جذابیت ندارند، گفت: بچه‌های امروز را باید از فضای مجازی به سالن سینما کشاند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبري بيست و هفتمين جشنواره بين المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان، فرزاد موتمن کارگردان سینما در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گفت: اگر نگاه دقیقی به آثار پرفروش حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم، خواهیم دید آثاری چون «شهر موش‌ها»، «گلنار» و «کلاه قرمزی» در زمانی ساخته شد که مردم تفریحی به جز سینما نداشتند. از ماهواره‌ و دی‌وی‌دی خبری نبود و دستگاه ویدئو فراگیری امروز را نداشت. در آن شرایط سینما ارزان بود و سطح درآمد مردم پایین. پس مردم تفریحشان را در دیدن فیلم در سالن سینما جستجو می‌کردند.

کارگردان «شب‌های روشن» و «باج خور» با اشاره به فروش بالای فیلم‌های کودکانه مثل «کلاه قرمزی» و «شهر موش‌ها» گفت: این فیلم‌ها شاید برای مخاطبان سینما نوستالژیک باشند اما به نظرم همین کارها هم برای کودکان و نوجوانان امروز جذابیتی دیگر جذاب نیستند.

خالق فیلم «جعبه موسیقی» که در بیست و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به نمایش درآمد و نامزد دو تندیس بهترین فیلم و کارگردانی شد، در ادامه صحبت‌های خود افزود: بچه‌هایی که با بازی‌های کامپیوتری بزرگ می‌شوند، دیدن این نوع آثار، جذابیت ندارد. بازی کامپیوتری وجوه مثبتی ندارد زیرا بچه‌ها را ایزوله و تک‌رو پرورش می‌دهد. مشکل اصلی ما این است که این بچه‌ها در فضای مجازی رشد کرده‌اند. یعنی نه شنیدن داستان‌های کودکانه ایرانی برای آنها جذاب است و نه حتی بازی‌های دوران کودکی ما را انجام می‌دهند که این اتفاق بسیار بدی است.  
 
كارگردان «صداها» درباره چگونگی نگارش فیلمنامه‌هایی که بتواند نظر مخاطب کودک و نوجوان را در سینما به خود جلب کند و راهکار مناسب برای جذب این قشر از مخاطبان برای دیدن فیلم در سالن سینما، گفت: بهبود اوضاع سینمای کودک نیازمند کار کارشناسانه است. باید هیئت‌هایی متشکل از نویسندگان کتاب کودک، روانشناسان کودک، جامعه‌شناسان، آموزگاران و مربیان گردهم آیند و این مشکل را  آسیب‌شناسی کنند. این کار اگر به دقت انجام شود ما متوجه خواهیم شد که چه نوع قصه‌ها و فیلمنامه‌هایی، نظر بچه‌ها را جلب می‌کند و سینمای کودک و نوجوان باید چگونه عمل کند که مخاطبانش در سالن سینما فیلم ببینند و آن را تحمل کنند چرا که این یک واقعیت است که آنها، بتمن، سوپر من و باب اسفنجی را به خوبی می‌شناسند اما با افسانه‌های کودکانه ایرانی آشنا نیستند.  
کارگردان «بیداری» و «هفت پرده» اظهار داشت: قبل از هر کاری باید چگونگی ارتباط مخاطب با آثار کودک مورد کارشناسی قرار گیرد. باید دید چگونه می‌توان نسلی را که با امکانات گسترده و مدرن امروزی بزرگ شده است، برای دیدن افسانه‌ها و داستان‌های ایرانی تربیت کرد.

گفتني است؛ بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامی‌داشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار