سه ضلع مثلث آمار کشنده بیماری های قلبی و عروقی؛

کم تحرکی، تغذیه نامناسب و دخانیات

رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت کم تحرکی، تغذیه نامناسب و دخانیات را سه ضلع مثلث افزایش آمار ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی عنوان کرد.

 دکتر طاهره سماوات، رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  بیماری های قلبی و عروقی شایعترین بیماری ها در دنیا هستند که سه عامل اصلی مرتبط با آن فعالیت بدنی، تغذیه و دخانیات است در واقع این سه عامل به قدری مهم هستند که اگر روی آنها کار کنیم و کاهش معنی داری در آمار بیماری های قلبی و عروقی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: کشورهایی که روی این سه عامل کار کرده اند توانسته اند تا 50 درصد آمار ابتلا به  بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهند که فنلاند، انگلیس و آمریکا از جمله این کشورها هستند.

 سماوات با اشاره به اینكه رسوخ فرهنگ غرب به کشورمان یکی از علل مهم در آمار بالای ابتلا است افزود:کم تحرکی، تغذیه نامناسب به خصوص مصرف فست فود و زندگی صنعتی در این آمار بالا دخیل هستند از طرف دیگر آمار مصرف دخانیات در کشور بالاست در صورتی که  کشورهای سازنده این مواد دخانی چون بازار فروش در کشور خودشان ندارند به دلیل فرهنگ سازی، کشورهای دیگر از جمله ما را طعمه فروش مواد دخانی کرده اند و بی کیفیت ترین سیگارها را با بالاترین عوارض و با قیمت پایین در کشور به فروش می رسانند.

رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیماری های قلبی و عروقی عامل اول ترک در کشورمان محسوب می شوند تصریح کرد: میزان بی تحرکی در مردان جامعه 31 درصد و در زنان 8/49 درصد میزان مصرف دخانیات در مردان 16 درصد و در زنان 52 درصد است همین میزان چاقی در هر دو جنس 15 درصد و چاقی و اضافه وزن هم 23 درصد است.

 وی با بیان این که مصرف سبزیجات و میوه جات در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی  نقش بسزایی دارند اظهار کرد: مصرف بیش از 5 واحد میوه در روز در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی نقش بسزایی دارند در صورتی که 89 درصد از افراد جامعه کمتر از 5 واحد میوه در روز مصرف می کنند.

وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند آمار بیماری های قلبی را  کاهش دهد
وی در ادامه به شیوع فشار خون در جامعه اشاره و افزود: در حال حاضر 26/18 درصد مردم جامعه دچار فشار خون هستند باید توجه داشت که کاهش آمار بیماری های قلبی و عروقی به دلیل این که مرتبط با رفتارهای زندگی امروزی هستند بنابراین وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند در اصلاح این عامل دخیل باشند اما سعی شده است که اقدامات لازم هم در این زمینه انجام دهد.

وی گفت: در واقع استانداردهای لازم مواد غذایی مصرفی مردم را طراحی کردیم تا بتوانیم مواد غذایی سالم را در اختیار مردم قرار گیرد همچنین در مورد فعالیت فیزیکی سند فعالیت بندی را طراحی کردیم تا در شورای عالی سلامت مطرح و تصویب شده است.

 سماوات ادامه داد: در مورد فشار خون هم یک برنامه کشوری را تعیین کردیم که در روستاها اجرایی شده و به زودی در کل کشور اجرایی خواهد شد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار