در گفتگوي ويژه خبري:

صادق: پاسخ‌هاي دکتر روحاني حجت را بر اصحاب رسانه‌هاي جهان تمام کرد / دستغيب: كليد واژه سفر نيويورک "جهان عليه خشونت و افراطي‌گري" بود

دستاوردهاي سفر رئيس‌جمهور به نيويورك در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با حضور محمدرضا صادق مشاور رسانه‌اي رئيس‌جمهور و احمدرضا دستغيب نماينده مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران دستاوردهاي سفر رئيس‌جمهور به نيويورك در برنامه گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با حضور محمدرضا صادق مشاور رسانه‌اي رئيس‌جمهور و احمدرضا دستغيب نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي و از اعضاي هيئت اعزامي به نيويورك مورد بحث و بررسي قرار گرفت.   
 
بر اساس اين گزارش محمدرضا صادق در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني براينكه ريشه اقبال رسانه‌ها به سخنراني رئيس‌جمهور ايران در سازمان ملل چيست، گفت: سخنراني حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني در بيش از 50 شبكه تلويزيوني ملي، بين‌المللي و منطقه‌اي پخش شد، از زمان ورود رئيس‌جمهور به نيويورك، وي در كانون توجه رسانه‌هاي مختلف قرار گرفت به گونه‌اي که به تعبير يكي از مسئولين رسانه‌هاي بين‌المللي، رئيس‌جمهور ايران ستاره شصت و هشتمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل بود.   
 
مشاور رئيس‌جمهور با بيان اينكه دکتر روحاني گفتماني را طراحي كرد كه اكنون دنيا به آن نياز دارد، اظهار داشت: گفتمان رئيس‌جمهور در روز 24 خرداد مورد توجه ملت ايران قرار گرفت.
 
صادق با اشاره به اينكه سخنراني رئيس‌جمهور در شصت و هشتمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد بازتاب بسيار گسترده‌اي داشت، خاطر نشان کرد: ساير سخنراني‌هاي رئيس‌جمهور کشورمان چه در كنفرانس خلع سلاح هسته‌اي و چه در اجلاس غيرمتعهدها نيز به همان صورت مورد توجه رسانه‌هاي مختلف قرار گرفت.
 
وي با بيان اينكه رئيس‌جمهور با رسانه‌هاي معتبر بين‌المللي كنفرانس مطبوعاتي را برگزار كردند ادامه داد: سخنان رئيس‌جمهور در اين كنفرانس بسيار پخته بود.
 
مشاور رئيس‌جمهور با بيان اينكه در اين كنفرانس پرسش‌هاي بي پاسخ از مدت‌ها پيش در نزد افكار عمومي وجود داشت كه دکتر روحاني به آنها پاسخ داد، گفت: همه اين مسائل دست در دست هم داد تا رئيس‌جمهور کشورمان مورد توجه رسانه‌هاي مختلف قرار گرفت.   
 
صادق در پاسخ به سوال ديگري در خصوص ديدار رئيس‌جمهور با بيش از 70 تن از صاحبان، دست‌اندركاران و سردبيران امپراطوري بزرگ رسانه‌اي آمريكا افزود: ديدار دکتر روحاني با سران امپراطوري بزرگ رسانه‌اي آمريكا به عنوان يكي از ملاقات‌هاي كليدي اين سفر محسوب مي‌شود كه اجازه تصويربرداري از آن داده نشد.
 
وي با اشاره به اينكه در ديدار با دست اندركاران و سردبيران رسانه‌هاي آمريكايي رئيس‌جمهور به سوالات و ابهاماتي كه وجود داشت پاسخ داد، اظهار داشت: دکتر روحاني جلسه ديگري را با رهبران مسلمان آمريكا برگزار كرد كه در آن افراد برجسته‌اي حضور يافتند، در آن جلسه سوالاتي را در خصوص اتهاماتي كه عليه جمهوري اسلامي مطرح شده بود نيز پرسيدند.
 
مشاور رئيس‌جمهور با بيان اينكه اين پرسش‌ها به دليل اينكه به موقع و در جاي خود جواب داده نشده بود به ابهامات مختلف تبديل شده بود، گفت: در اين جلسات پاسخ‌هاي بسيار عالمانه و قانع كننده‌اي آن هم در چارچوب مواضع جمهوري اسلامي و با حفظ تمامي اصول نظام داده شد.   
 
وي ادامه داد: ان شاءالله آثار اين جلسات را در هفته و ماههاي آينده در نوشته‌ها و آثار ديداري و شنيداري رسانه‌هاي مختلف دنيا مشاهده خواهيم كرد.   
 
صادق با بيان اينكه در اين نشست‌ها با پاسخ‌هاي ارائه شده رئيس‌جمهور حجت بر اصحاب رسانه تمام شد، افزود: كنفرانس مطبوعاتي ديگري در ساعات پاياني حضور رئيس‌جمهور در نيويورك برگزار شد، اين كنفرانس در محل اقامت دکتر روحاني ترتيب داده شد که در آن بيش از 100 رسانه خبري معتبر دنيا شركت كردند.   
 
صادق با اشاره به اينكه اين كنفرانس خبري از شبكه خبر جمهوري اسلامي ايران مورد پوشش قرار گرفت، اظهار داشت: از همكاري رسانه ملي و خبرنگاران در طول اين مدت قدرداني مي‌كنم.
 
وي با اشاره به برگزاري پنج نشست بسيار سنگين دکتر روحاني با رسانه‌ها، رهبران مسلمان آمريكا،‌ فرهيختگان انديشكده‌هاي آمريكا،‌ جامعه آسيايي آمريكا و تشكل‌هاي ديگر مرتبط با آن‌ها افزود: دکتر روحاني با بيش از 17 رئيس‌جمهور و نخست وزير در طول اين سفر ديدار كرد.   
 
مشاور رسانه‌اي رئيس‌جمهور با اشاره به ملاقات سازنده حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني با روساي جمهور اتريش، فرانسه،‌ تركيه، تونس و لبنان خاطر نشان کرد: "لاگارد" رئيس صندوق جهاني پول از واشنگتن به نيويورك آمد و خواست تا با رئيس‌جمهور ديدار كند.   
 
صادق با اشاره به ملاقات ديگر رئيس‌جمهور با دبير كل سازمان ملل متحد و با بيان اينکه دکتر روحاني مواضع به حق جمهوري اسلامي ايران را  براي "بان کي مون" تبيين كرد، اظهار داشت: وقتي دانشمندان هسته‌اي ايران مورد هدف ترور بدخواهان قرار گرفتند بايد از سوي سازمان ملل واكنش‌هاي لازم نشان داده مي‌شد.

مشاور رئیس جمهور در ادامه به دیدار رئیس‌جمهور با دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و گفت: به گفته کارکنان سازمان ملل برای آنها جالب بود که دبیرکل سازمان ملل تا درب این سازمان به استقبال و بدرقه آقای روحانی آمد.
 
صادق با بيان اينكه برنامه‌هاي رئيس‌جمهور کشورمان در آمريکا بسيار فشرده ولي ثمربخش بود، تصريح كرد: برنامه‌هاي حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني در كانون توجه رسانه‌هاي خارجي قرار گرفت.   
 
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه چه مسائلي اتفاق افتاد كه زمينه را براي نگاه مثبت به ايران فراهم كرد، گفت: فعاليت هسته‌اي ايران به عنوان يكي از موضوعات مهم کشورمان در صحنه روابط بين‌الملل بود به گونه‌اي كه بايد فرجام اين مسير مشخص مي‌شد.   
 
مشاور رئيس‌جمهور با بيان اينكه دکتر روحاني با اختيارات كاملي كه داشت مسئوليت مذاكرات هسته‌اي را به وزارت امور خارجه داد، افزود: مذاكرات ايران و 1+5 در چند سال گذشته در سطح پاييني صورت گرفت اما اين بار براي اولين بار بعد از هشت سال مذاكرات در سطح وزراي امور خارجه برگزار شد.   
 
صادق با اشاره به اينكه در اين نشست مواضع جمهوري اسلامي ايران از سوي محمد جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان در چارچوب مواضع اصولي مطرح و تبيين شد، اضافه کرد: وزراي خارجه ايران و 1+5 از توافقات به دست آمده در نشستشان ابراز اميدواري كردند به گونه‌اي كه مقرر شد تا در ژنو نتايج بهتري به دست آيد.   
 
وي مذاكرات ايران و 1+5 را بسيار رضايت‌بخش توصيف كرد و خاطرنشان ساخت: ان‌شاءالله ديپلماسي ايران در چارچوب تامين منافع ملي موثر واقع خواهد شد.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران احمدرضا دستغيب نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي و از همراهان رئيس‌جمهور در سفر نيويورک در پاسخ به سوال مجري برنامه مبني براينكه ارزيابي شما از محورها و موضوعات مطرح شده در مجمع عمومي سازمان ملل متحد از سوي دکتر روحاني چيست، گفت: تمهيداتي كه قبل از سفر صورت گرفت مقدمات خوبي را براي آغاز اين سفر ساخت به گونه‌اي كه اصل سفر با تامل صورت گرفت و قرار شد منتهي به يك نتيجه مطلوب شود.   
 
وي با اشاره به اينكه تعداد بسيار كمي از افراد رئيس‌جمهور را در سفر به نيويورك همراهي مي‌كردند، افزود: علي رغم تعداد كم هيئت اعزامي، ما خوشبختانه شاهد كيفيت بسيار بالايي در اين سفر بوديم.
 
نماينده مردم شيراز در مجلس با بيان اينكه علي رغم تبليغاتي كه در حاشيه سفر صورت گرفت قرار شد گام‌هاي مثبت، موثر و سازنده‌اي در اين مسير برداشته شود، خاطرنشان ساخت: دستاوردهاي بسيار خوبي را هيئت اعزامي به نيويورك به همراه رئيس‌جمهور در بازگشت به جمهوري اسلامي ايران به همراه داشتند.   
 
دستغيب با اشاره به توجه افكار عمومي، پژوهشگران و تحليلگران به سخنراني رئيس‌جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل متحد افزود: رئيس‌جمهور و هيئت همراه او در اين سفر در كانون توجه جهانيان قرار گرفتند.   
 
وي با اشاره به اينكه دکتر روحاني در نيويورک به تبيين صحيح شرايط كنوني جمهوري اسلامي ايران پرداخت، گفت: رئيس‌جمهور تصوير صحيحي از شرايط بين‌المللي و هژموني و استيلاي امپراطوري كشورهاي غربي در منطقه خاورميانه را در سخنراني‌‌اش ترسيم کرد.

دستغيب با بيان اينكه رئيس‌جمهور کشورمان در سخنراني‌هاي خود تروريسم را كه اوج افراط بود را محكوم كرد، گفت: دکتر روحاني پيشنهادات بسيار سازنده‌اي را در مجمع عمومي سازمان ملل مطرح كرد كه گام نخست آن پذيرش حق طبيعي، قانوني و مسلم ايران بود كه به كرّات در نشست‌هاي مختلف و ملاقات‌هاي گوناگون با سران كشورها نيز به آن اشاره شد.   
 
وي با اشاره به اينكه ما به دنبال سلاح هسته‌اي نيستيم، گفت: برنامه‌هاي گوناگوني را براي رفع نگراني و دغدغه‌هاي كشورهاي غربي در خصوص سلاح هسته‌اي ايران داريم و از آمادگي كامل براي دفاع از منافع ملي ايران برخوردار هستيم.   
 
دستغيب با بيان اينكه كليد واژه اين سفر "جهان عليه خشونت و افراطي گري" بود ، ادامه داد: حركت به سمت صلح و اعتدال و پرهيز از خشونت و افراطي گري مورد توجه هيئت‌هاي عالي رتبه كشورهاي مختلف قرار گرفت.
 
نماينده مردم شيراز در مجلس در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه از ديدگاه شما مهمترين موضوعات ناگفته‌اي كه در اين سفر از ديد خبرنگاران پنهان ماند چيست، گفت: سطح مذاكرات و ملاقات با مقامات و سران اصحاب رسانه در سطح بسيار بالايي بود اما اين به اين معنا نيست كه كشورهاي ديگر در عرصه بين‌المللي براي ما مهم نيستند بلكه هر كدام به عنوان يك بازيگر داراي مسائل خاصي نيز هستند اما واقعيت اين است كه برخي كشورها پيشرفته‌تر و تاثيرگذارتر در عرصه بين‌المللي هستند.
 
وي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران جزو كشورهاي تاثيرگذار و موثر در منطقه است، خاطر نشان كرد: نوع جلسات و مذاكراتي كه با كشورهاي مختلف صورت گرفت بسيار سازنده بود.
 
دستغيب با اشاره به اينكه جلساتي كه در طول سفر به نيويورك برگزار شد تبلور وحدت و انسجام رهبران اسلامي بود، گفت: شايد اين موضوع از ديد دوربين‌هاي رسانه ملي و رسانه‌هاي ديگر مخقي مانده بود.
 
وي با اشاره به اينكه نوعي هم انديشي در جلسات توسط رئيس‌جمهور اداره مي‌شد، افزود: يكي از نكات بسيار جالب اين جلسات فعال بودن همه اعضاي هيئت اعزامي به نيويورك بود.
 
نماينده مردم شيراز با اشاره به فعال بودن هيئت اعزامي در نيويورك خاطر نشان ساخت: جلسات حاشيه‌اي فراواني در طول سه نشست اصلي نيويورك صورت گرفت به گونه‌اي كه وزير امور خارجه‌ کشورمان در بسياري از اين نشست‌ها و جلسات حضور داشت و پاسخ‌هاي لازم را به سوالات گوناگون مي‌داد.
 
دستغيب با بيان اينكه هيئت‌هاي اعزامي تسلط زيادي به زبان‌هاي خارجي داشتند، گفت: اين امر سبب به وجود آمدن فضاي بسيار خوب در حاشيه مذاكرات سران كشورمان با مقامات ساير کشورها فراهم كرد.   
 
نماينده شيراز افزود: نماينده کليميان در مجلس شوراي اسلامي که از اعضاي هيئت اعزامي به نيويورک بود هم جلسات جداگانه‌اي را با اقليت‌ها و كليميان برگزار كرد.
 
وي در پايان با اشاره به اينكه در برخي از اين جلسات مقامات تعجب مي‌كردند كه جمهوري اسلامي ايران كرسي را در پارلمان خود براي اقليت‌هاي ديني دارد، اظهار داشت: موقعيت و محل اقامت رئيس‌جمهور و هيئت اعزامي به گونه‌اي بود كه تردد هيئت‌ها را در طول اين سفر راحت كرده بود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار