فارن افرز گزارش داد:

بهترين فرصت براي حل و فصل مسائل ميان ايران و آمريکا فراهم شده است/ مذاکرات مستقيم دوجانبه آغاز شود

"فارن افرز" در تحليلي نوشت، به نظر مي رسد بهترين فرصت براي حل و فصل ديپلماتيک مسايل ميان ايران و آمريکا از سال 1979 تاکنون فراهم شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فارن افرز، در اين گزارش آمده است: "در پي انتخابات ژوئن 2013 ميلادي رييس جمهوري ميانه رو در ايران روي کار آمده است که خواستار بهبود تعامل با آمريکا است. "

"وي در سخنراني خود در سازمان ملل اعلام کرده است تسليحات هسته اي جايي در دکترين دفاعي ايران ندارند و اين کشور به طور کامل آماده حل و فصل مسئله هسته اي خود با غرب است. "

فارن افرز مي افزايد: به نظر مي رسد آمريکا نيز آماده واکنش مناسب است. باراک اوباما در سخنراني خود در سازمان ملل تاکيد کرد آمريکا به دنبال تغيير نظام در ايران نيست و زماني که مسئله هسته اي ايران حل و فصل شود، دو کشور مي توانند مناسباتي متفاوت داشته باشند.

تحليلگر اين سايت مدعي است: اوباما و دکتر روحاني براي موفق شدن در اين وظيفه دشوار، بايد نخست انتظارات خود را پايين بياورند و اين نکته را مد نظر داشته باشند که گفتگوهاي دوجانبه به تنهايي نمي تواند به چندين سال دشمني پايان دهد. آنها بايد در عوض گامي بزرگ در جهت ايجاد سازوکاري جديد براي مديريت تنش ميان دو کشور بردارند. 

در ادامه اين گزارش آمده است: طي روزهاي اخير، دولت روحاني پيامهاي مختلفي به غرب فرستاده است که از تمايلش براي آغاز فرايندي سياسي و ملايم کردن سياست هاي هسته اي و خارجي ايران حکايت دارد. اما در اين ميان برخي از مفسران در تل ‌اويو فرافکني در اين زمينه را آغاز کرده اند. "يووال اشتاينيتز" حتي گفته است مذاکره بي نتيجه خواهد بود.

فارن افرز خواستار اعمال دو راهکار در قبال ايران شده است: نخستين راه اين است که مذاکرات مستقيم دوجانبه آغاز شود. دومين روش دعوت کردن ايران به کنفرانس ژنو 2 درباره آينده سوريه است. 

دکتر روحاني تاکنون قول داده است شفافيت بيشتري درباره مسئله هسته اي اين کشور نشان دهد و درهاي تاسيسات هسته اي اين کشور را به روي بازرسان بين المللي باز کند. اما از طرف ديگر تاکيد کرده است آمريکا بايد حق ايران براي غني سازي در خاک اين کشور را بپذيرد. وي همچنين به صراحت اعلام کرده است غرب بايد تحريم ها برضد ايران را حذف کند. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۲
نه راست راست
نه چپ چپ
فقط فقط اعتدال
آخرین اخبار