کشف مستند "حکومت وحشت هيتلر" در مرکز آرشيو بلژيک

مستند "حکومت وحشت هيتلر" در مرکز آرشيو بلژيک کشف شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبري يورونيوز، "حکومت وحشت هيتلر" ساخته کورنليوس وندبيلت فيلمي است که تصور مي شد از بين رفته است. اين فيلم نيمه مستند نيمه بازسازي شده، هفتاد سال در قفسه هاي مرکز آرشيو بلژيک بايگاني شده بود و کسي از وجود آن خبر نداشت.

گفته مي شود اين اولين فيلم آمريکايي مستند ضد نازي و در باره خطر روي کار آمدن فاشيسم هيتلري در اروپا است. فيلم سال 1933 ميلادي گرفته شده و يکسال بعد، با نام «حکومت وحشت هيتلر» در آمريکا نمايش داده مي شود.

نيکولا مازانتي مدير آرشيو فيلم بلژيک در باره تاريخچه پيدا شدن فيلم در بلژيک و انتقال آن از آمريکا مي گويد: احتمالا کسي سال هزار و نهصد و سي و نه سعي کرده فيلم را در بلژيک نمايش دهد يا توزيع کند. ولي دير بود. نيروهاي اشغالگر آمده بودند در نتيجه فيلم در جعبه اش مي ماند. در دهه هفتاد ميلادي، فيلم از کتابخانه سلطنتي سر در مي آورد. ما آنرا پيدا کرديم. بعد کشف کرديم که فقط نسخه کپي آن بود.

شخصي به نام وندر بيلت، وارث يک خانواده ثروتمند آمريکايي در سال هزار و نهصد و سي و سه و همزمان با روي کار آمدن هيتلر از آلمان ديدن مي کرد. او توانست از رژه اعضاي حزب نازي، کتابسوزان و غارت و نابودي مغازه هاي يهوديان فيلم بگيرد و نوارها را مخفيانه از آلمان خارج کند.

او حتي موفق شد هيتلر را قبل از سخنراني در استاديوم برلين ملاقات کند، ملاقاتي که البته در فيلم بازسازي شده است. اينکه وندبيلت واقعا با هيتلر ملاقات کرده يا نه، شواهدي براي تاييد يا رد آن وجود ندارد، اما مسلم است که او يکي از معدود کساني است در آن زمان آزادانه در برلين فيلم مي گرفتند.

واندال وينکل مورخ با تاييد اين نکته مي گويد: فکر مي کنم بعدها در سالهاي هزار و نهصد و سي و پنج تا سي و شش چنين چيزي غير ممکن بود، منظورم فيلمبرداري است. نظر مي رسد او آن موقع مجوزداشته يا حداقل ممنوعيتي برايش وجود نداشته است.

اين نسخه بدست آمده از فيلم احتمالا توسط شخصي که قصد نشان دادن آنرا در بلژيک داشته است، سفارش داده شده اما هرگز از اداره گمرگ بلژيک تحويل گرفته نشد و به همين دليل در طول جنگ و اشغال کشور در امان مانده بود. فيلم دهه هفتاد به آرشيو فيلم بلژيک منتقل شد اما تنها دو سال پيش بود که اين مرکز متوجه شد اين تنها نسخه موجود است.

فيلم "حکومت وحشت هيتلر" ماه اکتبر در موزه هنرهاي مدرن نيويورک نمايش داده مي شود.
برچسب ها: هیتلر ، آرشیو ، بلژیک ، مستند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار