سياست خارجي در هفته‌اي که گذشت؛

از پیشنهاد جدید ایران به 1+5 در نیویورک تا لیست درخواست‌های جدید آمریکا از ایران در مذاکرات ژنو

پیشنهاد جدید ایران به 1+5 در نیویورک، دعوت وزیر خارجه جمهوری آذربایجان از "ظریف" برای سفر به این کشور، دیدار ظریف با آیت‌الله سیستانی، ديدار كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل با ظریف، درخواست وزیر خارجه "قرقیزستان"برای برقراری خط هوایی مستقیم بین تهران و بیشکک، دستور مقام‌های نظام به نهادهای کشور برای رصد نحوه تعامل اوباما و نتانیاهو درباره ایران، و... از عناوین مهم هفته گذشته در حوزه سیاست خارجی است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین عناوین خبری حوزه سياست خارجي در هفته گذشته به شرح ذیل است:


پیشنهاد جدید ایران در نیویورک: شفافیت کامل و پای بندی کامل در ازای لغو کامل تحریم‌ها

گزارش‌های دریافتی از نیویورک نشان دهنده آن است که محمد جواد ظریف در دیدار با وزرای خارجه گروه 1+5 یک پیشنهاد جدید مطرح کرده است.


نشست ايران با گروه 1+5 آغاز خوبي براي ايجاد تعامل سازنده خواهد بود

"نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي" گفت: نشست ايران با گروه 1+5 آغاز خوبي براي ايجاد تعامل سازنده ميان دو طرف مذاكره خواهد بود.


اشتون: مهم‌ترین دستور کار مذاکرات ژنو تعیین جزئیات کارهایی است که ایران می‌خواهد انجام دهد

اشتون در بیانیه خود گفته است که در نشست روزهای 23 و 24 مهر (15 و 16 اکتبر) در ژنو روی ترجمه این ایده به جزئیات کار خواهد شد.





"ظریف" بر ضرورت خلع سلاح شيميايي در سوريه و حرکت به سوی راه حل سياسي تاکید کرد

وزير امور خارجه كشورمان در دیدار با همتای قزاقستانی خود در مورد بحران سوريه به سه دستاورد اخير، جلوگيري از جنگ، ضرورت خلع سلاح شيميايي در سوريه، منطقه و حركت به سوي يك راه حل سياسي مسالمت‌آميز اشاره كرد.

 
"ظریف" بر مذاكرات سياسي منظم ميان ایران و ایرلند تاکید کرد

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای ایرلندی خود مذاكرات سياسي منظم ميان دو كشور را نيز مورد توجه قرار داد.


ايران مثل هر كشوري حق برخورداري از فناوري هسته‌اي را دارد

وزیر امور خارجه قبرس در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان با تاكيد بر اينكه ايران مثل هر كشوري حق برخورداري از فناوري هسته‌اي صلح‌آميز را دارد و كسي نمي‌تواند اين كشور را از اين حق محروم کند، ابراز اميدواري كرد كه اين مسئله از طريق گفتگوهاي ايران و 1+5 حل شود.

دعوت وزیر خارجه جمهوری آذربایجان از "ظریف" برای سفر به این کشور

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان از وی براي سفر به این کشور رسما دعوت به عمل آورد.


وزیر خارجه پرتغال استمرار تماس‌ها و رايزني‌هاي دو كشور را سازنده ارزيابي كرد

وزير امور خارجه پرتغال در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روابط خوب تهران_ليسبون، استمرار تماس‌ها و رايزني‌هاي دو كشور را سازنده ارزيابي كرد.





ما به يك افغانستان جديد اميد بسته‌ايم

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای افغانستانی خود با اشاره به اينكه در هر كجا كه خود افغان‌ها امور امنيتي را به دست گرفته‌اند، معضلات امنيتي حل شده است، تصريح كرد: ما به يك افغانستان جديد اميد بسته‌ايم.


اقتدار امروز شما مرهون رهبری هوشمند ایران اسلامی است

آیت‌الله سیستانی خطاب به وزیر خارجه کشورمان گفته است: "‌اقتدار امروز شما مرهون رهبری هوشمند ایران اسلامی است؛ مشکلات کنونی عراق هم ناشی از نداشتن رهبری چون حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است، قدر رهبری عزیز خود را بدانید؛ من هر روز برای ایشان دعا می‌کنم."


تماس با اوباما به درخواست دکتر روحانی بود و 15 دقیقه طول کشید

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: رئیس‌جمهور روحانی تمایل دارد درحالی که می‌خواهد از نیویورک خارج شود از طریق تلفن با رئیس‌جمهور اوباما صحبت کند.





مانع تراشی برای نامزد ریاست جمهوری "اتحاد نیروهای اصلاح طلب" در "تاجیکستان"

نامزد اتحاد نیروهای اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری ششم نوامبر "تاجیکستان" اعلام کرد که مقامات دولتی بر اساس پروتکلی موسوم به 20- 32 در راه جمع‌آوری امضای جانبداران وی مانع تراشی می‌کنند.


امیدواری "قزاقستان" به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات هسته‌ای

وزیر امور خارجه "قزاقستان" در دیدار با همتای ایرانی خود ابراز امیدواری کرد ،گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و ۱+۵ با موفقیت به نتیجه برسد.


متن اسناد وزارت خارجه امریکا درباره تماس‌های مستقیم مقام‌های ایرانی و امریکایی در نیویورک

وزارت خارجه امریکا متن کامل اسنادی را که محتوای ملاقات‌ها میان محمد جواد ظریف و جان کری و همچنین مکالمه تلفنی اوباما و دکتر روحانی را منتشر کرد.


يک تماس و صدها تيتر + تصاوير

"گفتگوي تلفني تاريخي"،"اولين گفتگو ميان روساي جمهور ايران آمريکا پس از سال 57"، "در تماس تلفني اوباما و روحاني مطرح شد: توافق هسته‌اي امکان‌پذير است"، "اولين تماس تلفني ايران و آمريکا پس از بيش از 30 سال" و...





رایزنی ظریف با وزاری خارجه رومانی، ارمنستاني، ترکمنستاني، سوری، آرژانتینی و اماراتی‌

وزير امور خارجه کشورمان كه به منظور شركت در شصت و هشتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك به سر مي‌برد، روز شنبه با وزراي امور خارجه روماني، سوريه، تركمنستان، امارات و ارمنستان ديدار و گفتگو كرد.


درباره آخرين وضعيت ديپلمات ربوده شده ايراني در يمن مذاکره شد/ تلاش برای مهار مخاطرات افراط‌گرایی در منطقه

وزر امور خارجه کشورمان عصر شنبه در حاشيه برگزاري شصت و هشتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك با وزراي امور خارجه يمن، قرقيزستان، سريلانكا و نروژ دیدار و گفتگو کرد.


لغو "تحريم‌ها" اقدام حداقلي آمريكا در قبال ايران

اقدامات اقتصادی آمریکا ضد ایران به وضوح نقض حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود و به علل حقوقی تحریم‌های وضع شده با قوانین بین‌الملل، حق توسعه و تجارت آزاد کشورها و اصل عدم مداخله در امور داخلی و خارجی کشورها توجیه‌ناپذیر است لذا لغو اين تحريم‌هاي يك‌جانبه، اقدام حداقلي آمريكا در قبال كشورمان محسوب مي‌شود.


صبر مردم، اعتماد به کارگزاران و خودداری از قضاوت‌های سریع شروع خوبی برای کاری بس دشوار است

رئیس دستگاه دیپلماسی اولین وزیری است که تمام افکار عمومی فعال در فضای مجازی را در جریان فعالیت‌های دیپلماتیکی‌ خود قرار می‌دهد.





وزیر خارجه "قرقیزستان" خواستار برقراری خط هوایی مستقیم بین تهران و بیشکک شد

وزیر خارجه قرقیزستان در دیدار با همتای ایرانی خود خواستار برقراری خط هوایی مستقیم بین ایران و قرقیزستان شد و اراده رئیس جمهور این کشور برای گسترش همه جانبه مناسبات تهران - بیشکک را خاطرنشان ساخت.


روسیه و آسیای مرکزی برای هر سناریویی پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان آماده‌اند

رئیس مرکز ضدتروریسم کشورهای مشترک‌المنافع اعلام کرد روسیه و آسیای مرکزی برای پیامدهای منفی احتمالی خروج نیروهای ناتو از افغانستان در سال ۲۰۱۴ آماده خواهند بود.


ایران به حفظ حق غنی سازی که قابل مذاکره نیست مصمم است

وزیر امورخارجه ایران با بیان اینکه ایران برای حصول به توافق با حفظ حق غنی سازی كه قابل مذاكره نیست مصمم است گفت: می دانیم كه ایران به دنبال ساخت بمب نیست و این زمینه‌ای مناسب برای توافق بین طرفین است، من در ملاقات با وزرای خارجه ١+٥ و بعد با آقای كری، به آن ها گفتم كه عدم ساخت سلاح هسته ای فقط هدف آنها نیست، بلكه هدف ایران هم هست، چرا كه آن را به نفع منافع و امنیت ایران نمی‌دانیم.


محکومیت انفجارهاي تروريستي اربيل عراق از سوی ایران

سخنگوي وزارت امور خارجه وقوع انفجارهاي تروريستي در اربيل عراق كه منجر به كشته و زخمي شدن تعدادي از شهروندان بي گناه این شهر را به شدت محكوم كرد.


سفر پر مخاطره به نيويورک / نتانياهو با چه هدفي به آمريکا رفته است؟ + تصاوير

سفر نتانياهو به نيويورک و تهديدها و هشدارهاي او درباره رابطه ايران و آمريکا، تاکيد ظريف برحق غني‌سازي ايران، واکنش مقامات آمريکايي نسبت به مذاکرات هسته‌اي و روابطه دوجانبه ايران و آمريکا از مهم‌ترين تيترهاي خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي جهان بود.





امروز حدود 8 ملاقات در محل سازمان ملل متحد یا نمایندگی دارم/اشتباهات مرا با دیده خطاپوشتان ببخشید

رئیس دستگاه دیپلماسی اولین وزیری است که تمام افکار عمومی فعال در فضای مجازی را در جریان فعالیت‌های دیپلماتیکی‌ خود قرار می‌دهد.

روسیه خود را پیروز مناقشه سوریه می‌داند

كارشناس مسايل اوراسيا گفت: همکاری روسیه و آمریکا در ارتباط با مسئله سوریه به اوج خود رسیده و روسیه خود را در این مقوله موفق می‌داند چرا که از وقوع یک جنگ جلوگیری کرد.


دستور مقام های نظام به نهادهای کشور برای رصد نحوه تعامل اوباما و نتانیاهو درباره ایران

دیپلمات‌ها در وزارت خارجه و نهادهای دیگر مامور شده اند تا نوع تعامل مقام های امریکایی با صهیونیست ها را به عنوان شاخصی از صداقت امریکا در تعامل با ایران رصد کرده و به مقام های عالی نظام گزارش کنند.


اوباما به تماس مستمر با دکتر روحانی اعتقاد ندارد

پایگاه اینترنتی بلومبرگ امریکا در گزارشی به نقل از منابع خود اعلام کرد اوباما تماس تلفنی هفته گذشته خود با دکتر حسن روحانی را آغاز یک سلسله تماس های مستمر نمی داند.


اگر مذاکره با ایران در کوتاه مدت نتیجه ندهد در بلند مدت هم نمی دهد

یک مشاور کنگره امریکا گفت: نتیجه بخش نبودن مذاکره با ایران در کوتاه مدت از دید امریکا به این معناست که این مذاکرات در بلند مدت هم نتیجه نمی دهد.




دیدار ظریف با وزیر امور خارجه مجارستان و معاون وزیر خارجه کره شمالی

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در سازمان ملل با وزیر خارجه مجارستان و معاون وزیر خارجه کره شمالی گفتگو کرد.


رايزني وزراي امور خارجه ايران و كوبا

وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و كوبا به ضرورت تقويت بيش از پيش مناسبات تهران – هاوانا در كليه زمينه‌ها تاكيد كردند.


ديدار كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل با ظریف

ناوي پيلاي كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه در حاشيه برگزاري شصت و هشتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك با وزیر امور خارجه کشورمان ديدار و گفتگو كرد.


آيا از کاخ سفيد صداي واحد به گوش مي‌رسد؟

"دکتر روحاني" در طول سفر خود به "نيويورک" و سخنراني در "مجمع عمومي سازمان ملل" درخصوص ايجاد چارچوب براي "مديريت اختلافات ايران و آمريکا" به شنيدن "صداي واحد" از آمريکا اشاره کرد و گفت: در صورت "عزم سیاسی رهبران آمریکا" و خودداری از دنبال کردن منافع "گروه‌های فشار جنگ‌طلب"، می‌توان به چارچوبی برای مدیریت اختلافات رسید.


برخورد كانادا در قبال ايران يك اقدام عجولانه بود/ صحبت از ارتقاء سطح مذاکرات زود است

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان گفت: برخورد دولتمردان كانادا در راستاي قطع رابطه با ايران يك اقدام عجولانه بود.





تعطیــل! / تروريست‌هاي 83 کشور در يک کشور + تصاوير

تعطیلی دولت فدرال در آمریکا، ادامه فشارها علیه ایران، حضور تروريست‌هايي از 83 کشور دنيا در خاک سوريه، از جمله عناوين رسانه‌هاي مهم جهان هستند.


رژیم صهیونیستی ذاتش دروغگویی است/ نتانیاهو منزوی‌ترین فرد در سازمان ملل است + فیلم

وزیر امور خارجه کشورمان با بيان اينكه رژیم صهیونیستی ذاتش دروغگویی است، گفت: نتانیاهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي منزوی‌ترین فرد در سازمان ملل است.


افزایش تردیدها در تهران درباره ضرورت و فایده مکالمه تلفنی دکتر روحانی- اوباما

برخی کارشناسان مطلع می‌گویند مکالمه تلفنی رییس جمهور دکتر حسن روحانی با باراک اوباما در برخی محافل داخلی نظام به عنوان اقدامی شتابزده تفسیر شده است.


فرش مزین به شعر بنی آدم در سالن مذاکرات ملل متحد/ نتانیاهو و جناح تندرو آمریکا به شدت منزوی شده‌اند

رئیس دستگاه دیپلماسی اولین وزیری است که تمام افکار عمومی فعال در فضای مجازی را در جریان فعالیت‌های دیپلماتیکی‌ خود قرار می‌دهد.


رئیس جمهور "قرقیزستان": اسلام، دین حق و حقیقت است

رئیس جمهور "قرقیزستان" اسلام را دین حق و حقیقت خواند و خود را یکی از پیروان آن دانست.


سازمان همکاری اروپا انتخابات ریاست جمهوری "تاجیکستان" را نظارت می‌کند

یک مقام کیمسیون مرکزی انتخابات "تاجیکستان" تأکید کرد که سازمان امنیت و همکاری اروپا اولین نهادهای بین‌المللی است که آمادگی خود‌ را برای اعزام هیئت ناظران برای انتخابات آتی این کشور اعلام کرده است.


ترکیه آموزش به نظامیان "قرقیزستان" را آغاز کرد

وزارت دفاع ترکیه برگزاری یک دوره آموزشی برای گروهی از پرسنل وزارت دفاع "قرقیزستان" را آغاز کرد.


گفت‌وگوی حجت‌ا‌لاسلام "حسن روحانی" و " باراك اوباما" رویدادی بزرگ در عرصه جهانی است

عضو مجلس نمایندگان "تاجیکستان" تأکید کرد : گفت‌وگوی رؤسای جمهور ایران و آمریکا رویدادی بزرگ و نمادی در جهت حل مسائل سیاسی جهان است.





"آلن اير" تعطيلي دولت فدرال آمريکا را به اطلاع کوروش هم رساند!

"سخنگوي فارسي‌زبان وزارت خارجه آمريکا" در واکنشي جالب توجه به تعطيلي "دولت فدرال آمريکا" در صفحه فيس‌بوک خود، کوروش را نيز از اين ماجرا مطلع کرد.


لیست درخواست‌های جدید آمریکا از ایران در مذاکرات ژنو/ فاصله‌گذاری معنا دار با اسراییل و پیشنهاد آلماتی 1

جان کری وزیر خارجه امریکا در گفتگویی با سی بی اس، 3 درخواست جدید از ایران مطرح کرد که کاملا با درخواست‌های پیشین امریکا از ایران متفاوت است.


آیا آمادگی به صفر رساندن تحریم‌ها وجود دارد؟

غرب باید به دشوارترین سوال تاریخ دیپلماسی هسته‌ای با ایران پاسخ بدهد. آیا در حالی که ایران تحت نظارت و در سطح پایین غنی سازی می‌کند، آمادگی به صفر رساندن تحریم‌ها وجود دارد؟

انتهای پیام/
برچسب ها: سیاست ، خارجی ، هفته ، گذشته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار