اراک/

فرش استان مرکزی نباید از طریق دیگر استان‌ها صادر شود

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: اگر این اتحادیه شکل بگیرد در وهله اول می‌توانیم گمرک استان را تجهیز کنیم و با کمک دست‌اندرکاران و مسوولین گمرک اختیار اظهارات صادرات فرش را در استان داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، اصغری ، با بیان اینکه استان مرکزی در زمینه تولید فرش دستباف از مزیت‌های نسبی خوبی برخوردار است، اظهار کرد: از جمله استا‌ن‌هایی است که دارای برند است و پتانسیل لازم را جهت تولید و صادرات فرش دستباف را داشته و دارد.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در زمینه جمع‌بندی و ارائه آمار صادرات فرش دستباف در استان وجود دارد، گفت: در واقع گمرک استان از لحاظ تخصصی نمی‌تواند فرش دستباف را به منظور صادرات اظهار کند، زیرا گمرک ایران گمرکات را تخصصی کرده است و از 30 گمرک موجود در نقاط مختلف کشور اختیار ارزیابی صادرات فرش به گمرک استان داده نشده است.

اصغری ادامه داد: در این راستا لازم است تا در سطح استان اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف تاسیس شود که البته در طی جلسات متعدد در میز فرش و صنایع دستی که با حضور دستگاه‌های متولی امر صادرات و همچنین در بخش خصوصی با حضور تولیدکنندگان صنعت فرش استان برگزار شده است نسبت به تشکیل این اتحادیه با کمک اتاق بازرگانی و تعاون تلاش شده است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: اگر این اتحادیه شکل بگیرد در وهله اول می‌توانیم گمرک استان را تجهیز کنیم و با کمک دست‌اندرکاران و مسوولین گمرک اختیار اظهارات صادرات فرش را در استان داشته باشیم؛ تامحصول فرش استان از طریق استان‌های دیگر اظهار و صادرات نشود.

وی با بیان اینکه صادرات از هر نقطه و گمرکی اظهار شود در مجموع صادرات کشور را پوشش می‌دهد،تصریح کرد: اما به هر ترتیب به لحاظ اینکه بتوانیم به یک جمع‌بندی آماری در استان برسیم تا ادعای صادرات فرش به بازارهای هدف را داشته باشیم نیازمند تقویت و تجدید خدمات گمرک و این اتحادیه جهت ارزشیابی و کمک به گمرک به منظور قیمت‌گذاری صادراتی هستیم.

اصغری یادآور شد: حداقل تعداد افراد صادرکننده جهت شکل‌گیری این اتحادیه می‌بایست 12 نفر باشند، رایزنی‌های زیادی در این راستا انجام شده اما تاکنون به نتیجه قابل قبولی نرسیده‌ایم.

وی اظهار کرد: با توجه به اطلاعاتی که به صورت پراکنده از تجار و تولیدکنندگان موجود است، فرش دستباف عمدتا از طریق استان‌های همدان، قم و تهران صادر می‌شده است.

اصغری میزان صادرات فرش دستباف در سال گذشته را بر اساس آمار گمرکات استان 800 هزار دلار عنوان کرد و افزود: میزان صادرات با واسطه از طریق واحدهای تولیدی و استان‌های دیگر پنج میلیون دلار بوده است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: در پنج ماهه نخست امسال تاکنون آماری مبتنی بر صادرات فرش دستباف از طریق گمرکات ثبت نشده است./س

برچسب ها: فرش ، صادرات ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.