امروز در سازمان بازرسي کل کشور صورت گرفت

تشريح جزييات "سيزدهمين اجلاس آمبودزمان آسيايي" با حضور ولي‌الله خبره

قائم مقام رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: اجلاس آمبودزمان بدون ترديد در رتبه بندي ما در سلامت اداري، رسيدگي به شكايات، تامين حقوق شهروندي و توجه به مردم موثر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران ولي‌الله خبره قائم مقام رئيس سازمان بازرسي كل كشور در نشست خبري كه صبح امروز در سازمان بازرسي كل كشور برگزار شد، در ارتباط با "سيزدهمين اجلاس آمبودزمان آسيايي" اظهار داشت: اين جلسه به منظور اطلاع رساني سه رويداد مهم، يعني برگزاري جلسه هيئت مديره آمبودزمان، افتتاح مركز آموزش آسيايي آمبودزمان و مبارزه با فساد، اجلاس دو روزه و جلسه مجمع عمومي آمبودزمان آسيايي تشكيل يافته است.  
 
وي با اشاره به اصطلاح آمبودزمان تصريح كرد: آمبود زمان يك واژه سوئدي است و تقريبا قريب به يكصد سال در اروپا، آفريقا، آمريكا و آسيا جا افتاده است و كشورهاي مختلف با اسامي متفاوت فعاليت آمبودزمان را انجام مي‌دهند.  
 
خبره در تشريح مفهوم اصلي آمبودزمان، گفت: معناي اين کلمه يعني رسيدگي‌هاي غير قضايي از سوي مراجع و نهادهايي كه به شكايات مردم از دستگاه‌هاي اداري رسيدگي مي‌کنند.  
 
قائم مقام سازمان بازرسي كل كشور افزود: در اين رسيدگي به منظور رفع مشكل حكم صادر نمي‌شود، بلكه به دستگاه مربوطه پيشنهاداتي جهت رفع مشكل ارائه مي‌شود كه در نتيجه آن سرعت عمل و رسيدگي به شكايات بيشتر مي‌شود.  
 
وي تصريح كرد: عمده مسائلي كه در اجلاس آمبودزمان آسيايي مطرح مي‌شود تعيين رئيس آمبود زمان آسيايي است  كه پيش از اين هر 4 سال يك بار تعيين مي‌شد و همين طور اصلاح اساسنامه آمبود زمان است.  
 
خبره تاكيد كرد: اين اجلاس بدون ترديد در رتبه بندي ما در سلامت اداري، رسيدگي به شكايات، تامين حقوق شهروندي و توجه به مردم موثر خواهد بود.  
 
قائم مقام رئيس سازمان بازرسي كل كشور در ارتباط با محورهاي اصلي اجلاس آمبودزمان آسيايي اظهار داشت: ترويج اخلاق ديني و معنويت گستري به مثابه ابزار اثربخش آمبودزماني، الزامات و بايسته‌هاي آمبود زمان حرفه‌اي و كارآمد، شيوه‌هاي هم افزايي منطقه‌اي و بين المللي زماني، تقويت مسئوليت‌هاي آمبود زماني در سطح اجتماع و ايجاد فضاي امن براي كاركردهاي آمبود زماني از محورهاي اصلي اين اجلاس خواهد بود.

وی ادامه داد: ما جز کشورهایی هستیم که در تاسیس آمبود زمان آسیایی (Asian ombudsman Association conference) نقش اساسی را ایفا کرده‌ایم به طوری که سازمان بازرسی جزء آمبود زمان آسیایی و جهانی است و بنده در تدوین اساسنامه آن در خدمت حجت‌الاسلام رییسی دخالت داشته‌ام.

خبره تصریح کرد: در کشور ما سازمان بازرسی کل کشور فعالیت آمبود زمان دنبال می‌کند و در چین وزارت نظارت یعنی وزیر عهده‌دار آن است، همین‌طور در کره مسئولیت آمبود زمان و مبارزه با فساد با هم ادغام شده و به عهده یک نهاد گذاشته شده است.

قائم مقام رئیس سازمان بازرسی کل کشور، اظهار داشت: برگزاری اجلاس  بر حسب تصمیم مجمع عمومی آمبود زمان آسیایی بوده که پیش از این در زمان حجت‌الاسلام پورمحمدی موافقت رییس قوه قضاییه برای برگزاري این مهم کسب شد.

وی بیان کرد: ما پرتالی را تهیه کرده و برای همه اعضا ارسال کردیم و به همه آنها اطلاعاتی در ارتباط با سازمان بازرسی، محل اقامت، هتل‌ها و ... داده شده است و اعضایی که قرار است در این اجلاس حضور پیدا کنند از طریق این پرتال برای شرکت در این اجلاس ثبت‌نام کرده‌اند و سه شهر مشهد، اصفهان و شیراز برای بازدید مهمانان خارجی در نظر گرفته شده است.

خبره افزود: در برخی از کشورها چند نهاد آمبود زمان در این اجلاس حضور پیدا می‌کنند اما آنها فقط یک حق رأی خواهند داشت و حدود 70 نفر از 21 کشور آسیایی و برخی از کشورهای اروپایی مهمانان خارجی این اجلاس هستند.

قائم مقام رئیس سازمان بازرسی، تصریح کرد: آمبود زمان‌ها علاوه بر رسیدگی به شکایات افراد به موضوعات پیشگیری و مبارزه با فساد و نظارت بر حقوق شهروندی و حکمرانی مطلوب می‌پردازند و این اجلاس درصدد این است که قلمرو آمبود زمان را به این حوزه‌ها افزایش دهد، که در صورت تایید این موضوع از سوی شرکت‌کنندگان، اعضای آمبود زمان از 27 عضو به رقم بالاتری می‌رسد.

وی ادامه داد: این انجمن‌ها می‌توانند با فعالیت‌های خود دامنه مبارزه با مفاسد اقتصادی را که موضوع بسیار مهمی است را پیگیری کنند.

خبره افزود: دو آمبود زمان قصد دارند جزء آمبود زمان آسیایی شوند که البته هر دو آنها مربوط به کشور پاکستان است که یکی از آنها به عنوان آمبود زمان فدرال به منظور جلوگیری و حفاظت از زنان در برابر سوء استفاده از آنها در محیط کار ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: اعضای هیات مدیره از 9 کشور بوده که جلسه آنها در 15 مهر برگزار می‌شود و همین‌طور مرکز آموزش آسیایی آمبود زمانی و مبارزه با فساد در ساختمان پژوهشکده نیرو ایجاد خواهد شد که در طی آن اساتیدی از کشورهای مختلف به منظور آموزش مبارزه با فساد به صورت پودمانی یا دوره‌ای این مهم را دنبال می‌کند.

وی اظهار داشت: 65 مقاله در داخل واصل شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است و ما این مقالات را برای انتشار در یک مجله انتخاب خواهیم کرد و همین‌طور 26 وزارت‌خانه و شرکت‌هایی مثل بانک و ... اظهار تمایل برای برگزاری نمایشگاه‌هایی به منظور ارائه فعالیت‌های خود در این اجلاس کرده‌اند که در این میان استقبال بانک‌ها بی‌نظیر بوده است.

قائم مقام رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان خاطرنشان کرد: افتتاحیه اجلاس آمبود زمان آسیایی با سخنرانی رئیس قوه قضاییه حجت‌الاسلام لاریجانی است و اختتامیه آن در 17 مهر توسط رییس سابق سازمان بازرسی و با حضور رییس جمهور خواهد بود.

انتهاي پيام/


انتهاي پيام/
برچسب ها: سازمان ، بازرسی ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.