دود سفيد دودكش و ماه عسل شيرين

شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما ارزيابي خود را از برنامه‌هاي ماه رمضان منتشر كرد .

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي رسانه ملي در بخشي از تحليل شوراي نظارت در مورد مجموعه دودكش آمده است :

سريال دودكش با پرداختن به مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم ،‌ در قالبي طنز و مفرح يكي از دو سريال برتر ماه رمضان 92 (در كنار سريال مادرانه) بود. زوج بهنام تشكر و هومن برق‌نورد پس از موفقيت در دو سريال طنز ساختمان پزشكان و دزد و پليس، در دودكش نيز موقعيت‌هاي جذاب و خنده‌آوري ايجاد كردند. در كنار اين دو بازيگر، ‌بازي اميرحسين رستمي و سيما تيرانداز و ديگر بازيگران دودكش به جذابيت مجموعه افزود . خانواده مشتاق در سريال دودكش گرچه با هم اختلافاتي داشتند،اما در مواقع لازم به داد هم مي‌رسيدند و از كمك به يكديگر دريغ نمي‌كردند. البته در برخي صحنه‌ها ميزان تحقير شدن و يا مسخره‌شدن شخصيت‌ها توسط شخصيت فيروز بيش از حد زياد مي‌شد،‌ كه چندان براي مخاطبان مناسب نبود. همچنين نحوه ترسيم شخصيت حاجي انصاري (با بازي جواد عزتي) به عنوان كاركتري روحاني، كه بعضاً با ساده‌لوحي و به شكلي خنده‌آور با موضوعات روبرو مي‌شد،‌ اشكالاتي داشت. اين موضوع سبب اعتراض برخي از روحانيون نيز شد . دودكش براي مخاطباني كه پس از ساعت‌ها روزه‌بودن در تابستان افطار كرده‌اند، سرگرم‌كننده و مفرح بوده‌است. بر اساس تحليل و ارزيابي كارشناسان شوراي نظارت در مجموع توليد و پخش سريال «دودكش» مناسب ارزيابي مي‌شود.  

در بخشي از تحليل شوراي نظارت در مورد سريال خروس  نيز آمده است : 

سريال خروس اثري كمدي بود، كه بيشتر سعي داشت با موقعيت‌ها و گفتارها ، مخاطبان را به خنده ‌آورد . سازندگان خروس با استفاده از مسائل اجتماعي و اقتصادي مبتلابه مردم، سعي كرده‌بودند اثري باورپذير و به‌روز خلق كنند. اما فيلمنامه ضعيف، كند و بدون انسجام و استفاده از موقعيت‌ها و ايده‌هاي تكراري سبب شد به اثري معمولي و حتي نازل تبديل شود. با وجود سريال كمدي دودكش كه در همين ايام از شبكه يك پخش مي‌شد، مخاطبان به مقايسه اين دو سريال مي‌پرداختند و با توجه به كيفيت بهتر سريال دودكش،‌ آن را بيشتر مي‌پسنديدند . يكي از دلايل افت خروس، به ويژه از قسمت‌هاي مياني، اضافه‌شدن داستان دوم درباره پسر حميد لولايي است. از آن‌جا كه قرار بوده سريال خروس در ايام نوروز 92 پخش شود و به خواست مديران اين تصميم تغيير كرد، گروه سازندگان داستان دومي را در ادامه قصه اول اضافه كردند. اين كار به عقيده سعيد آقاخاني (كارگردان سريال) به آن ضربه زد و سبب شد سريال كيفيت مدنظر را پيدا نكند. بر اساس تحليل و ارزيابي كارشناسان شوراي نظارت سريال «خروس» اثري ضعيف ارزيابي مي­‌شود .

در كنار اين دو سريال، شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما برنامه ماه عسل را هم تحليل كرده است . در بخشي از تحليل شوراي نظارت در مورد برنامه ماه عسل آمده است :

ساخت برنامه‌هاي تلويزيوني به خصوص در قالب گفتگو محور به عنوان يكي از مهم‌ترين ساختارهاي برنامه‌اي در تلويزيون‌هاي دنيا مطرح است. مهم‌ترين عناصر موجود در اين برنامه‌ها، مجري و موضوع است. اهميت مجري به حدي است كه در اصطلاح انگليسي وي را ارباب مراسم (master of ceremony) مي‌نامند. در كنار مجري البته موضوع مناسب و همچنين داشتن نظم و روال مشخص در پخش برنامه نيز از عوامل توفيق برنامه‌هاي تلويزيوني است. برنامه ماه عسل 92 با اجراي احسان عليخاني از برنامه‌هاي موفق سال جاري تلويزيون در ماه رمضان بود و اقبال زياد مخاطبان مواجه شد. دلايل اصلي توفيق اين برنامه بدين شرح است:

1- اجراي خوب: احسان عليخاني در اجراهاي سال‌هاي گذشته، عملكردي همراه با اشكال داشت. به نحوي كه عملاً در قبال‌ بسياري از مهمانان رفتاري برخورنده داشت. اما روند اجراي وي به مرور بهبود داشته و در سال جاري يكي از كم‌اشكال‌ترين اجراهاي خود را داشت. همچنين به لحاظ رعايت شاخصه‌هاي رسانه‌اي كه منجر به ارتباط مناسب با مخاطب مي‌شوند نيز، اجراي عليخاني موفق ارزيابي مي‌شود.

2- موضوع: مهم‌ترين قوت برنامه «ماه عسل» موضوعات جذاب و بديع آن است. البته اين بدان معنا نيست كه تمام موضوعات ماه عسل جذابيت بالايي داشتند ولي اغلب موضوعات سطح مناسبي به لحاظ شاخصه‌هاي رسانه‌اي مي‌يافتند. نقش كليدي پژوهش در طرح‌ريزي اين برنامه قابل بررسي است. زيرا اكثر موضوعات برآمده از پژوهشي مناسب بوده است.

3- سطح مناسب فني و هنري: عناصر مختلف فني و هنري برنامه از قبيل دكور و كارگرداني تلويزيوني و اقلام تصويري از جمله تيتراژ ابتدايي و انتهايي برنامه سطح بالايي داشتند و همين موضوع سبب افزايش توفيق رسانه‌اي برنامه شده بود . البته برخي ضعف‌ها نيز در برنامه وجود داشت. به طور مثال استفاده افراطي مجري از لباس‌هاي متنوع گران‌قيمت، از نكات منفي برنامه است. همچنين در مورد برخي مهمانان به دليل مهندسي نشدن درست پيام، سمت و سوي برنامه مناسب نبود. علي‌رغم اشكالات برشمرده ماه‌عسل در سال 92 جزء برنامه‌‌هاي موفق سازمان بود و جا دارد اين برنامه ضمن اصلاح نقاط ضعف با سطح بالاتري ادامه يابد ./ي2

برچسب ها: دودکش ، ماه عسل ، ماه رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.