پايگاه اينترنتي روسي:

چرا نتانياهو از نزديکي ايران و آمريکا مي هراسد؟

يک پايگاه اينترنتي روسي به بررسي دليل ترس نخست وزير رژيم صهيونيستي از نزديکي ايران و آمريکا پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه "ايران" با اشاره به اين موضوع که بنيامين نتانياهو سخنراني حسن روحاني رئيس جمهور ايران را در نشست مجمع عمومي سازمان ملل "مزورانه" ناميد، چنين مي نويسد: نتانياهو پيش از سخنراني روحاني به هيات اسرائيل دستور داده بود آن را تحريم کنند و قبل از پرواز به نيويورک طي سخنان ديگري از قصد خود براي اعلام حقيقت در مورد ايران خبر داده بود. اين واکنشي بود که مقامات صهيونيست به گفتگوي تلفني روساي جمهور ايران و آمريکا نشان دادند که براي نخستين بار طي 34  سال اخيرانجام شده است. پيش از اين نخست وزير رژيم اسرائيل اعلام کرده بود جمهوري اسلامي قصد دارد با تدابير مصالحه جويانه از زير بار تحريمها رها شود و درعين حال امکانات فني براي ساخت سلاح را در هر زمان ممکن براي خود حفظ کند. نتانياهو پس از ديدار با اوباما در واشنگتن از وي خواسته تحريمها را عليه ايران لغو نکند. به گفته وي تحريمهاي اقتصادي بايد در زمان گفتگو با اين کشور ادامه داشته باشند و مساله کليدي توقف کامل کل برنامه هسته اي نظامي آن است چون هنوز به ايده نابودي اسرائيل پايبند است. 

باراک اوباما به نوبه خود امکان حمله آمريکا را به ايران به خاطر برنامه هسته اي منتفي ندانسته است. اين سخنان طي ديدار با نتانياهو و درست به فاصله سه روز پس از آن رخ داد که وي طي گفتگوي تلفني با روحاني اظهارات کاملا متفاوتي به زبان آورده بود. ضمن اين که اوباما خودش به رئيس جمهور ايران تلفن زده بود. تقريبا به طور همزمان جان کري وزير خارجه آمريکا اعلام کرد احتمال دارد توافق در مورد لغو تحريم عليه ايران پيش از موعد برنامه ريزي شده حاصل شود. به گفته وي مشکل هسته اي ايران را مي توان طي سه تا شش ماه حل کرد و اين همان مدتي است که روحاني هم براي حل اين مشکل درنظرگرفته است. وي همچنين تاکيد کرد با توجه به تماسهاي اخير با مقامات ايران اميد به حل مشکل هسته اي پديدار شده ولي حرف را بايد با عمل اثبات کرد. 

به نوشته پايگاه اينترنتي "ايران"، به اين ترتيب ما با اظهارات ضد و نقيض سياستمداران برجسته کاخ سفيد و شخص اوباما مواجه هستيم. مشخص است که رئيس جمهور آمريکا نمي توانست با توجه به اين حقيقت که حاميان يهودي حزب دمکرات نقش بسيار زيادي در حمايت از رئيس جمهور دمکرات اين کشور دارند با مهمان اسرائيلي خود همراهي نکند. درعين حال وي به جمهوري اسلامي نشان داد در رابطه با برنامه هسته اي همه چيز به اين راحتي هم نيست. پس بايد منتظر ماند تا هيجانها از تب و تاب بيفتند و اظهارات درهم و برهم و مبهم سياستمداران آمريکايي جاي خود را به بيانات منطقي بدهند که براساس آنها بتوان به نيات واقعي واشنگتن در رابطه با تهران در دوران رياست جمهوري روحاني پي برد. 

"بايد گفت اظهارات تند نتانياهو يک موضوع ديگر است. در خصوص برنامه هسته اي ايران که عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي است و پيمان منع گسترش سلاحهاي هسته اي را امضاکرده اين تل آويو نيست که بايد به جامعه جهاني ياد بدهد چگونه برخورد کند. زمان پيوستن اسرائيل به آژانس بين المللي انرژي اتمي و امضاي پيمان منع گسترش سلاحهاي هسته اي و اذعان به وجود تسليحات هسته اي و شيميايي خيلي وقت است که فرا رسيده است و اين رژيم نبايد ديگران را به دروغگويي متهم کند. بلکه بايد سکوت اختيار کند و به طور پنهاني خوشحال باشد و ثمره قطعنامه بي سابقه اي را که به تازگي در مورد سوريه در شوراي امنيت تصويب شده درو کند که در نتيجه آن بدون شليک حتي يک تير مهمترين دشمن اسرائيل را خلع سلاح کرده اند. مي شد تصويب اين قطعنامه را با شرايط مشخصي در اسرائيل مرتبط دانست تا مانع خلع سلاح يک جانبه دمشق شد. از قرار معلوم نتانياهو از يک موضوع ديگر يعني رقابت احتمالي با ايران به عنوان شريک اصلي آمريکا در منطقه مي ترسد. نمونه اين شراکت راهبردي بين تهران و واشنگتن قبلا يعني پيش از سرنگوني شاه (معدوم) وجود داشته است. 

"آمريکا منافع ملي خاص خودش را دارد که بالاتر از هر چيزي از جمله امنيت اسرائيل قرار دارند. به ويژه اين که شفاف سازي برنامه هسته اي ايران تحت کنترل آژانس بين المللي انرژي اتمي بهترين تضمين براي اسرائيل است تا در خصوص توليد نکردن سلاح هسته اي اطمينان داشته باشد. درکل وقت آن رسيده که نتانياهو از بقيه رهبران اسرائيل الگو بگيرد که در مقايسه با وي نقطه نظرات راستگرايانه تري داشته اند. مناخيم بگين و اسحاق رابين از نزديکي به مصر و فلسطين هيچ ابايي نداشتند. او همچنين مي تواند از انور سادات رئيس جمهور مصر الگو بگيرد که با پيام صلح به اسرائيل سفرکرد. شايد ارزشش را داشته باشد که نتانياهو به اين فکر کند آيا زمان پايان دادن به جوسازي ها عليه ايران نرسيده است؟ چون حتي اوباما پس از خودداري روحاني از ديدار با وي تماس گرفت. اين درحالي است که آمريکا در مقايسه با اسرائيل قدرت جهاني به مراتب مهمتري است. ولي فقط افراد بزرگ توان انجام کارهاي بزرگ را دارند. نتانياهو بايد به خاطر داشته باشد دشمن اصلي اسرائيل ايران نيست بلکه برخي کشورهاي وهابي و بنيادگراي عرب هستند که با اسرائيل اختلاف نظرهاي بنيادين دارند و اين اختلاف نظرها هر روز تشديد مي شوند چون هدف اصلي اين کشورها نه تنها گسترش هرچه بيشتر وهابيت در تمام جهان و بلکه نابودي کشور اسرائيل است. در چنين شرايطي معلوم نيست چرا نخست وزير رژيم اسرائيل سوء استفاده از نفوذش بر لابي هاي يهودي اسرائيلي و بين المللي در آمريکا و اروپا مانع نزديکي روابط بقيه کشورها با آن مي شود. بايد گفت فعلا نخست وزير اسرائيل بوي نفتالين دوران جنگ سرد و رويارويي مستقيم تل آويو با جهان عرب را مي دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار