وزير سابق خزانه‌داري انگليس:

غرب مجبور است با ايران کار کند/ آيت‌الله خامنه‌اي حمايت آمريکايي‌ها از صدام را به هيچ‌وجه فراموش نکرده است

لرد لامونت، نماينده مجلس اعيان انگليس در مصاحبه‌اي با BBC فارسي، به موضوعاتي از قبيل بهبود روابط ايران و انگليس و فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛ "لرد لامونت" "Lord Lamont"، "رئيس اتاق بازرگاني ايران و انگليس" در مصاحبه‌اي با "شبکه دولتي انگليس"-""BBC- به موضوعات مختلفي از جمله تحريم‌ها، بهبود روابط ايران و انگليس و موضوع فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران پاسخ داد که گزيده‌اي از اين مصاحبه را ملاحظه مي‌کنيد.

"لرد لامونت،" رئيس اتاق بازرگاني ايران و انگليس، سال گذشته گفته بود غرب با وضع تحريم‌ها عليه ايران، دارد سرش را به ديوار مي‌کوبد و تحريم‌ها کارساز نخواهند بود.

راه حل اين نيست که تحريم‌ها را افزايش دهيم

لرد لامونت، که نماينده "مجلس اعيان انگليس" نيز مي‌باشد در ابتدا در پاسخ به موضع کنوني‌ خود نسبت به تحريم‌هاي يکجانبه عليه ايران گفت: "من هميشه اين اعتقاد را داشتم كه تحريم‌ها به تنهايي مسئله را حل نخواهد كرد و بايد با مذاكره همراه باشد و همين‌طور عقيده داشتم كه رسيدن به توافق بين ايران و غرب ممكن است. من از اساس با وضع تحريم‌ها مخالف نيستم اما فكر مي‌كنم راه حل اين نيست كه مرتب اين تحريم‌ها را شديدتر كنيم تا ايران بالاخره تسليم شود و بگويد كه برنامه هسته‌اي‌اش را كاملا رها مي‌كند، اين راهكار موثري نيست.

رئيس اتاق بازرگاني ايران و انگليس در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به سخنان "پرفسور پسران"-اقتصاددان برجسته ايراني- مبني بر اينکه تحريم‌ها عامل اصلي وضعيت کنوني اقتصاد ايران نيست، گفت:

"بخشي از مشكلات اقتصادي ايران، ناشي از سو مديريت است. اخيرا در سخنراني پرفسور پسران كه خودش ايراني است در دانشگاه كمبريج حضور داشتم. او معتقد بود 75 درصد مشكلات اقتصادي ايران ناشي از سو مديريت است و نه تحريم‌ها.

روحاني سرعت و مهارت قابل توجهي دارد/ اين كه فكر كنيم مسائل به سرعت تمام مي‌شود و آشتي يك شبه و سريع در كار خواهد بود ساده لوحانه است

"رئيس اتاق بازرگاني ايران و انگليس" در ادامه صحبت‌هاي خود به پيروزي دکتر روحاني در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران اشاره کرده و ضمن استقبال از اين موضوع گفت: آقاي روحاني سرعت و مهارت قابل توجهي به خرج داده و اين پيام را فرستاده كه لحن او كاملا با لحن پيام‌هاي آقاي احمدي‌نژاد متفاوت خواهد بود ولي اگر ايراني‌ها فكر مي‌كنند كه اين مسائل ظرف تنها چند ماه حل خواهد شد من موافق نيستم.

"نورمن لامونت" با اشاره به پيچيده بودن حل مسئله فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران عنوان کرد: حصول اطمينان در مورد كاملا صلح آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران مستلزم حل مسائل بسيار پيچيده‌اي است.

ايراني‌ها غرب را مسئول تحريم‌ها مي‌دانند

اين "بازرگان انگليسي" ضمن مخالفت با ادامه تحريم‌هاي يکجانبه عليه ايران گفت: "همان‌طور كه گفتم به نظرم ادامه تحريم‌ها و افزايش آن تا جايي كه كشور كلا دچار فروپاشي شود اشتباه است. به عقيده من نتيجه چنين كاري كاملا غيرقابل پيش‌بيني خواهد بود. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند كه مردم ايران غرب را مسئول تحريم‌ها و عواقب آن مي‌دانند و اكثر مردم غرب را مقصر مي‌دانند. به نظر من اين ايده كه با وضع تحريم‌ها مي‌شود نظام سياسي ايران را تغيير داد واقع بينانه نيست.

من هيچگونه منافع مالي و شخصي در ايران ندارم/ ايران بزرگ‌تر از آن است که ناديده گرفته شود.

رئيس اتاق بازرگاني ايران و انگليس در بخش ديگري از اين مصاحبه، در پاسخ به لطمه بازرگانان و شرکت‌هاي انگليسي از تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران گفت‌: تجارت، عرصه انتفاع متقابل است و اگر جلوي آن گرفته شود كساني كه قصد انجام تجارت داشته باشند ضرر مي‌کنند، به همين سادگي.

وي در ادامه با رد کردن هرگونه ادعا که به خاطر منافع شخصي تجاري و تجارت چند ساله با ايران، با تحريم‌ها مخالف است، گفت: "من هيچ گونه منافع مالي در ايران ندارم. در گذشته زماني مدير يك شركت معدني كوچك بودم ولي ديگر آن سمت را هم ندارم. زماني هم مدير شركتي بودم كه با ايران تجارت مي‌كرد اما آن كار را هم كنار گذاشتم. درست است كه من به واسطه تجارت به ايران علاقه‌مند شدم اما علاقه من بيشتر به سياست اين كشور است چون معتقدم موضوع بسيار مهمي است".

"نماينده مجلس اعيان انگليس" ضمن انتقاد شديد از برخورد غرب با ايران گفت:" به نظر من ايران بزرگ‌تر و مهم‌تر از آن است كه بتوان اين کشور را ناديده گرفت. غرب در گذشته برخورد بسيار خصمانه‌اي با چين داشت اما نهايتا متوجه شد كه بايد با اين كشور كار كند. من معتقدم كه غرب مجبور است با ايران كار كند.

آمريکا، عامل اصلي عدم همکاري بازرگانان ايراني و انگليسي است

لرد لامونت در ادامه با اشاره به تشويق همکاري بازرگانان و شرکت‌هاي انگليسي ايراني و دلايل موانع موجود در اين زمينه عنوان کرد:

"فكر مي‌كنم دليل اصلي، رفتار آمريكا است. آمريكا به بانك‌هاي اروپا و آسيا گفته اگر هرگونه فعاليتي در آمريكا دارند مثلا اگر در اين كشور دفتر يا شعبه‌اي دارند يا مشترياني دارند كه با دلار كار مي‌كنند نمي‌توانند همزمان با ايران هم كار كنند. اين سياست تاثير بسيار زيادي داشته آن‌ها همين طور جلوي استفاده ايران از سيستم تصفيه حساب مالي سوييفت را هم گرفته‌اند. در نتيجه من فكر مي‌كنم كه در واقع اقدامات عمدتا غيررسمي آمريكايي‌ها كه از سوي آن‌ها به كشورهاي ديگر تحميل شده بيشترين تاثير را در کاهش رابطه شرکت‌هاي انگليسي و ايراني داشته است.

نگراني‌هاي امنيتي ايران هم بايد مورد توجه قرار گيرد/ آيت‌الله خامنه‌اي حمايت آمريكايي‌ها از صدام را به هيچ وجه فراموش نكرده است

وزير اسبق خزانه‌داري انگليس ضمن اشاره به اينکه وضعيت اميدوارکننده‌اي در روابط ايران و غرب بوجود آمده است، در رابطه با گام اول در کاهش تحريم‌ها گفت: نمي‌دانم گام اول چه خواهد بود اما فكر مي‌كنم مهم اين است كه پاي تخته سياه برگرديم و از نو شروع كنيم. هر دو طرف بايد يك گام بردارند. به نظر من اين اشتباه است كه غرب بگويد ما در دور قبلي مذاكرات در آلماتي قزاقستان پيشنهادهايي به دولت قبلي ارائه كرديم حالا پاسخ شما به اين پيشنهادها چيست. فكر نمي‌كنم اين روش كافي و موثر باشد. ايراني‌ها هم نبايد به تكرار موضعشان بسنده كنند.

لامونت ضمن تاکيد توجه به نگراني‌هاي امنيتي ايران و دلايل بي‌اعتمادي رهبر معظم انقلاب نسبت به آمريکا و غرب هشدار داد: "نگراني‌هاي امنيتي ايران هم بايد مورد توجه قرار گيرد، چون به نظر من ايران نگراني‌هاي امنيتي مشروعي دارد و ما در غرب معمولا ماجراي جنگ ايران و عراق و آسيب‌هاي فراواني كه مردم هر دو كشور در جريان جنگ ديده بودند را فراموش مي‌كنيم. وقتي گفته مي‌شود كه رهبر ايران،" آيت‌الله خامنه‌اي" نسبت به غرب بي‌اعتماد است بايد توجه داشت كه اين بي اعتمادي به هيچ وجه عجيب نيست. اين نكته اهميت بسيار زيادي دارد. فكر مي‌كنم آيت‌الله خامنه‌اي، حمايت آمريكايي‌ها از صدام را به هيچ وجه فراموش نكرده است".

اسراييل نمي‌تواند خطوط قرمز را تعيين کند

نماينده مجلس اعيان انگليس در پاسخ به سوالي درباره نفوذ لابي صهيونيستي در کنگره آمريکا و تاثير اين لابي در مواضع مقامات آمريکايي گفت:"من هم تا حدي نگران اين مسئله هستم و اميدوارم كه اعضاي مجلس نمايندگان و سناي آمريكا فقط براي خودشان راي دهند. كنگره آمريكا بايد تصميم بگيرد كه منافع غرب چه چيزي را اقتضا مي‌كند. در صورت نياز تضمين‌هاي امنيتي لازم بايد به اسرائيل داده شود اما نبايد به اسرائيل اجازه داد كه تعيين كنند خطوط قرمز كجا هستند.

تشديد تحريم‌ها توسط کنگره کار بسيار کوته‌بينانه‌اي بود

رئيس اتاق بازرگاني ايران و انگليس در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به نقش کنگره آمريکا در اعمال تحريم‌هاي يکجانبه عليه ايران و با اشتباه خواندن تشديد تحريم‌ها توسط کنگره، پس از روي کار آمدن دولت جديد در ايران گفت: من فكر مي‌كنم يكي از نگراني‌هاي ايراني‌ها اين است كه رئيس‌جمهوري آمريكا نمي‌تواند راسا تحريم‌ها را لغو كند. بخش بزرگي از تحريم‌ها توسط كنگره وضع شده‌اند و برخي از آن‌ها به ابتكار خود كنگره طرح و تصويب شدند. به نظر من اينکه كنگره، درست بعد از انتخاب روحاني به رياست جمهوري تحريم‌هاي جديدي را به تصويب رساند كار بسيار كوته‌بينانه‌اي بود. فكر مي‌كنم اين كار خطاي بسيار بدي بود و دليلش اشتباه محاسباتي بود اگر به دنبال تغيير فضا هستيم قطعا راهش اين نيست.

انگليس نبايد دنباله‌روي سياست‌هاي آمريکا باشد/ ميراث دخالت‌هاي انگليس در ايران به راحتي پاک نخواهد شد

وزير اسبق خزانه‌داري انگليس ضمن اشاره به اين موضوع که انگليس نبايد دنباله‌روي سياست‌هاي آمريکا باشد، در زمينه روابط ايران و انگليس عنوان کرد: "ويليام هيگ"، گفته است كه به اعتقاد او بريتانيا بايد سياست خاص خودش را داشته باشد و اين سياست نبايد صرفا انعكاس سياست‌هاي آمريكا باشد.

وي با اشاره به موضع مردم ايران نسبت به انگليس گفت: خيلي از ايراني‌ها انگليس را قديمي‌ترين دشمن خود مي‌دانند، ميراث دخالت‌هاي بريتانيا در مسائل سياسي ايران چيزي نيست كه به اين آسا‌ني‌ها پاك شود.

چگونه مي‌توان ذهنيت ايراني‌ها نسبت به انگليس را تغيير داد؟

نماينده مجلس اعيان انگليس براي تغيير ذهنيت ايراني‌ها نسبت به سياست‌هاي انگليس به دولت خود توصيه کرد: "به نظر من شرايط اعطاي رواديد بين دو طرف بايد آسان‌تر شود. هر دو طرف سعي كردند اقدامات همديگر را تلافي كنند و اين مسئله خيلي وقت‌ها مشكلاتي را براي افراد مختلف ايجاد كرده است.

ايران كشور بسيار بزرگي است و صرفا به نفت و گاز وابسته نيست

لرد لامونت در انتها با اشاره به پتانسيل‌هاي بزرگ ايران در زمينه‌هاي اقتصادي گفت: ايران پتانسيل‌هاي بسيار بزرگي دارد، ايران كشور بسيار بزرگي است و صرفا به نفت و گاز وابسته نيست، اما از ظرفيت‌هاي بالقوه‌اش در زمينه نفت و گاز به طور كامل استفاده نمي‌كند. مسلما تحريم‌ها در اين زمينه نقش مهمي دارند اما نبايد از تاثيرسومديريت و نبود فناوري لازم هم غافل شد. ايران چيزهاي زيادي براي عرضه به خليج فارس و خاورميانه دارد. ما بايد نهايتا به دنبال راهكارهايي باشيم كه علاوه بر ايران، تركيه عربستان سعودي و كشورهاي حاشيه خليج فارس را در بر بگيرد. اين كشورها بايد همه در كنار هم قرار بگيرند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار