معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی اعلام کرد؛

پایین بودن شاخص های کاربردی مقالات علمی ایرانی نمایه شده در عرصه بین الملل

معاون فرهنگستان علوم پزشکی اعلام کرد رشد علمی ایران 11 برابر متوسط سرعت علم در دنیاست.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر فریدون عزیزی در مراسم تکریم و معارفه معاون تحقیقات و فناوری گفت: رشد پژوهش در کشور از سرعت معمول بسیار بالاتر بوده همچنان که در دو دهه گذشته رشد دنیا نیز این رشد غیرمعمول بوده است.

وی افزود: رشد مقالات علمی کشور در نمایه های بین المللی طی سال های اخیر خارق العاده بوده است ولی باید در نظر داشت شاخص های کاربردی شدن مقالات علمی نیز پایین است.

وی با اشاره به اینکه یکی از چالش های حوزه پژوهش علوم پزشکی کم بودن ارجاعات به مقالات علمی ما حتی به نسبت کشورهایی مثل عربستان، مصر و مالزی است، گفت: باید کیفیت مقالات را افزایش دهیم تا شاخص های اثر بخشی آن نیز ارتقا یابد.

دکتر عزیزی نهادینه کردن پژوهش در دانشگاه ها را گامی اساسی برای پیشبرد تحقیقات اعلام کرد و بیان داشت: حفظ پژوهشگران نیز از معضلات دیگر ماست که کمتر به آن توجه شده است.

 

اختصاص نیم درصد از تولید ناخالص ملی به پژوهش

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: متاسفانه تنها نیم درصد از تولید ناخالص ملی کشور به امر پژوهش اختصاص داد در حالی که این رقم در کشورهای دیگر 4 درصد است و تاسف بارتر اینکه از همین نیم درصد هم تنها 8 درصد آن به علوم پزشکی اختصاص می یابد.

وی به ادغام شورای پژوهش های علمی کشور به ریاست رییس جمهور در وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با تشکیل این وزارتخانه اعتراض کرد و اظهار داشت: باید بررسی شود که این ادغام تا چه حد در پیشبرد پژوهش در کشور موثر بوده و تا چه حد باعث کاهش شاخص ها شده است.

وی تمرکز یک پنجم بودجه پژوهش کشور در معاونت علمی ریاست جمهوری را مورد انتقاد قرار داد و گفت: هیچ آماری مبنی بر اینکه این تمرکز چقدر به پژوهش در کشور کمک کرده است وجود ندارد.

 
زنگ خطر کاهش 25 درصدی بودجه پژوهش

دکتر عزیزی وجود یک متولی برای امر پژوهش در کشور را ضروری دانست و افزود: سال گذشته بودجه تحقیقاتی کشور 25 درصد کاهش یافت در حالی که 60 درصد از کل بودجه پژوهش نیز به مسائل پشتیبانی اختصاص می یابد.

وی افزایش مراکز تحقیقاتی به 493 مرکز و ایجاد 21 پژوهشگاه در سال های اخیر را سازنده توصیف کرد و گفت: توسعه فناوری های دارویی و تجهیزات پزشکی، ایجاد شبکه جامع تحقیقات علوم پزشکی، راه اندازی دوره های دکترای پژوهش و ماموریت مداری دانشگاه های علوم پزشکی در برنامه پنجم توسعه اقداماتی بوده که با تلاش دکتر قانعی و همکارانشان در این سال ها اتفاق افتاده است و جای تقدیر دارد.

وی در پایان برای دکتر ملک زاده معاون جدید تحقیقات و فن آوری، در این پست آرزوی موفقیت کرد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار