هيچ مجوزي براي عرضه شير خام صادر نشده است/ شرايط لازم براي گاوداري هاي متقاضي عرضه شير خام

تاکنون سازمان دامپزشکي مجوزي براي عرضه شير خام صادر نکرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران محسن مشکوه معاون پيشگيري و بهداشتي سازمان دامپزشکي کشور امروز در نشست خبري که به مناسبت روز ملي دامپزشکي برگزار شده بود گفت: ارائه هر گونه شير خام به صورت فله که فاقد استانداردهاي سازمان دامپزشکي است مورد تائيد ما نبوده و تاکنون مجوزي براي آن صادر نشده است.

وي با بيان اينکه در مناطق سنتي و در ميان  عشاير کشور استفاده از فراورده هاي دامي به شکل سنتي رايج است و عرضه شير خام در بسياري از نقاط کشور رواج دارد افزود: سازمان دامپزشکي در راستاي ساماندهي اين کار بحث و عرضه شير بسته بندي شده و خام زير نظر سازمان را مطرح کرد.

مشکوه با اشاره به اينکه در اين رابطه بخشنامه اي براي کليه استانها ابلاغ شده است اظهار کرد: ما با بحث شير پاستوريزه مخالف نيستيم و همواره از اين موضوع حمايت کرديم؛ همچنين سازمان دامپزشکي در شکل گيري دامداري هاي صنعتي نقشي اساسي داشته است.

وي اضافه کرد: بخشنامه ابلاغ شده به استان ها در رابطه با عرضه شير خام شامل موارد زير است:

مديريت گاوداري متقاضي عرضه اين نوع شير باشد
گاوداري در طي شش ماه گذشته از نظر بروسلوز و سل گاوي پاک باشد
محصول فني و بهداشتي دامپزشک داشته باشد
بار ميکروبي آن پايين باشد
بسته بندي و ... زير نظر سازمان دامپزشکي انجام شود.

مشکوه با بيان اينکه تاکنون هيچ استاني در مورد صدور پروانه براي واحدي خاص درخواستي نداشته است ادامه داد: در هر استان 10 يا 15 واحد بزرگ مي توانند اقدام به اخذ مجوز براي اين کار کنند که هر يک از اين واحدهاي متقاضي بايد 200 راس گاو مولد داشته باشد.

وي با اشاره به اينکه تا زمانيکه فرآورده هاي دامي به شکل خام هستند مسئوليت آنها با سازمان دامپزشکي است اظهار داشت: زمانيکه اين فرآورده ها تحت فرآوري قرار ميگيرند مسئوليت آنها زير نظر وزارت بهداشت است.

مشکوه با اشاره به نامه وزارت بهداشت به سازمان دامپزشکي در رابطه با عرضه شير خام گفت: به دليل اينکه بحث عرضه شير خام به درستي توسط رسانه ها مطرح نشده اين تصور ايجاد شده است که سازمان دامپزشکي قصد رسميت  بخشيدن به کاري نادرست را دارد.

وي اضافه کرد: در همين رابطه دکتر ديناروند رئيس سازمان غذا و دارو طي نامه اي به سازمان دامپزشکي ضمن ابراز نگراني از اين موضوع خواستار بازنگري و لغو اجراي اين طرح شده است.
مشکوه با بيان اينکه ملاک عمل سازمان دامپزشکي قانون و مقرراتي است که شرح وظايف اين سازمان را مشخص کرده است افزود: به زودي ما با وزارت بهداشت و دستگاههاي مرتبط نشستي در اين رابطه برقرار مي کنيم و دراين مورد به توافقات لازم مي رسيم.

وي خاطرنشان کرد: سالهاي سال است که عرضه شير خام در نقاط مختلف  کشور رواج دارد و در صورتيکه سازمان دامپزشکي طرح فوق را ارائه نمي کرد همان روال سابق ادامه پيدا مي کرد.

مشکوه در پايان با بيان اينکه به مصرف کنندگان شير خام توصيه مي شود اين نوع شير را قبل از مصرف بجوشانند ادامه داد: در کارخانجات پاستوريزه با ترکيب دما (بين 72 تا 75 درجه) و زمان ( 15 تا 20 ثانيه) شير را حرارت مي دهند  و سپس آنرا خنک مي‌کنند تا ميکروب ها و عوامل بيماري زا را در شير از بين ببرند .

وي اضافه  کرد:  ما به مصرف کنندگان توصيه مي کنيم شير خام را به مدت 3 دقيقه بجوشانند که اين حرارت و زمان بيش از حرارت و زماني است که در کارخانجات اتفاق مي افتد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: شیر ، گاو ، مجوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار