رییس اداره امور تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خلخال با اعلام اینکه برداشت آفتابگردان از سطح اراضی آبی و دیم زیر کشت این محصول در شهرستان خلخال آغاز شد، افزود: پیش‌بینی کرد ۵۰ تن محصول آفتابگردان از مزارع زیرکشت آن برداشت و به بازار مصرف عرضه شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل /  

محمد کیانفر گفت: کشت آفتابگردان آجیلی از گذشته‌های دور در بین کشاورزان منطقه مرسوم بوده و با توجه به استعداد منطقه و سازگاری محیط با کشت و پرورش آفتابگردان نوع آجیلی هرسال کشاورزان خلخال بخشی از زمین‌های کشاورزی دیم و آبی خود را برای این کار اختصاص می‌دهند.

او مناسب‌ترین زمان برداشت آفتابگردان در خلخال را اواخر تابستان و نیمه اول مهرماه اعلام کرد و افزود: محصول آفتابگردان خلخال از نوع آجیلی مصرف خوراکی داشته و تاکنون هیچ گونه از انواع روغنی آفتابگردان در خلخال کشت نشده است.

کیانفر گفت: محصول برداشت شده پس از درجه‌بندی و جدا سازی انواع مرغوب و درشت برای مصرف آجیلی و خوراکی به بازار مصرف عرضه و نوع ریز و غیر خوراکی آن برای روغن‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: علاوه بر کشت دیمی و آبی آفتابگردان توسط کشاورزان بسیاری از جالیزکاران منطقه نیز از آفتابگردان به عنوان دیوار حفاظتی در مقابل باد استفاده کرده و این محصول را دور جالیزهای خیار و گوجه فرنگی می‌کارند/س.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.